Docville 2018 schenkt aandacht aan de wetenschap
Volgens de organizatoren is documentaire cinema een ware verademing en een kans om in de diepte te gaan, om je onder te dompelen, weg van het dagelijkse mediageraas. Specifieke thema’s op Docville 2018 zijn dit jaar onder meer ‘mockumentaries’, het werk van de Zweedse regisseur Erik Gandini en jazz documentaires. Net zoals fictiefilms vertellen documentaires sterke verhalen, stellen ze zekerheden in vraag en doen ze twijfelen aan evidenties. In ‘Trophy’ wordt bijvoorbeeld de vraag gesteld of de jacht op olifanten en leeuwen altijd onvergeeflijk is. Of is doof zijn wel een handicap (‘Doof Kind’)…
In de Nationale Selectie worden de 10 beste Belgische documentaires van het afgelopen jaar onder gebracht. De Docville-jury ziet onder meer het al in Berlijn vertoonde ‘Ceres’ van Janet van den Brand, ‘A Lesson in Faith’ van Chloé Andries over een 200 leerlingen tellende katholieke kostschool in het Noorden van Frankrijk, ‘Les enfants du hasard’, een hartverwarmend portret van een superjuf, ‘Imposed Piece’ over de finalisten van de Koningin Elisabeth wedstrijd, ‘Zie mij doen’ over zes bewoners van Monikkenheide, en de al op FFG vertoonde onvolprezen ‘Rabot’.
Internationaal
In de Internationale Selectie staan titels als ‘Dreaming Murakami’ over de Deense vertaalster van Haruki Murakami, ‘Generation Wild’ over opgroeiende jongeren uit zeer gegoede middens, ‘The Bastard’ over een man die ontdekt dat hij een in de gevangenis van Addis Abeba opgesloten en ter dood veroordeelde halfbroer heeft, ‘Piripkura’ over twee leden van de Piripkura indianenstam. De Docville-jury bekroont de winnaar in deze categorie met de Canvas Juryprijs.
De Italiaans-Zweedse regisseur Erik Gandini is de centrale gast op Docville. Als geen ander kijkt Gandini achter de façade van onze Westerse wereld. Er is een retrospectieve van zijn werk met films als ‘Surplus’, ‘Videocracy’ en ‘The Swedish Theory of Love’. Hijzelf geeft een masterclass en stelt ‘The Rebel Surgeon’ voor, een fascinerend portret van de plastisch chirurg Erik Erichsen die naar Ethiopië trok om daar als arts zijn plan te trekken met doe-het-zelf materiaal.
Weten en Geweten
De sectie ‘Weten en geweten’ levert met ‘A Better Man’ de openingsfilm van Docville. Volgens de documentatie is het de eerste film van na de #metoo-getuigenissen. ‘A Better Man’ toont de impact van een eerlijke getuigenis en een nieuwe en genuanceerde blik op het herstelproces, zowel voor slachtoffer als voor dader.
In diezelfde sectie vertelt Nathalie Portman in ‘Eating Animals’ over de industriële vleesproductie en de prijs die wordt betaald voor de consumptie van goedkoop geproduceerd dierlijk voedsel. In de neo-noir thriller ‘The Cleaners’ wordt onderzocht wie de macht krijgt om te beslissen wat we wel of niet te zien krijgen op Facebook. Regisseur Daniel McCabe maakte de harde fotografische documentaire reeks over de gewapende rebellen in de Kivu-streek en stelt die voor onder de titel ‘This is Congo’.
Toppers
Topdocumentaires die furore maken in het internationale festivalcircuit en verrassende ontdekkingen krijgen in Leuven een lokaal ‘Spectrum’. Daarin titels als ‘Leuven ‘68’, ‘Doof Kind’, ‘Curse of The Man Who Sees Ufos’ en de meer dan drie uur durende ‘Ex Libris’ van de peetvader van de documentairefilm: Frederick Wiseman. Hij gunt ons een blik achter de muren van de openbare bibliotheek van New York. Wie ‘Maria by Callas’ in de bioscoop heeft gemist, krijgt bij Docville een tweede kans. De slotfilm ‘Mountain’ onderzoekt de unieke aantrekkingskracht van de bergen. De commentaar bij de verbluffende beelden en de prachtige klassieke filmscore wordt ingesproken door Willem Dafoe.
Voordien kunnen natuurliefhebbers nog kijken naar documentaires waarin dieren centraal staan. De titels klinken velen bekend in de oren: ‘Earth: An Amazing Day’, ‘Kedi’ over de 100.000 katten die door de straten van Istanboel zwerven en ‘Jane’ over Jane Goodall en “haar” chimpansees in Tanzania.
Lezingen
Via lezingen worden bepaalde films en thema’s verder uitgediept. Enkele voorbeelden: “Het chronisch vermoeidheidssyndroom & Fibromyalgie – A Time for Unrest”, “Artificiële Intelligentie: Hoe leert een computer”, “De erfenis van ’68: Vloek of zegen?” en “(Zelf)censuur door sociale media”.
Professionals hebben een eigen festivalparcours met een speeddate tussen producenten en documentairemakers, een lezing over zin en onzin van een scenario bij documentaires gegeven door Christina Vandekerckhove, een mastertalk van Erik Gandini en op de slotdag ‘Day of the Doc’ met een ‘State of the Doc’ in Vlaanderen en Europa.
Meer informatie: www.docville.be