DVD-release en speciale screening van Benvenuta (1983) van André Delvaux
09 mrt 2011
Het Filmfestival Gent organiseert in samenwerking met Cinematek en Cinémanie op 28 en 29 maart 2011 een speciale voorstelling van de Belgische filmklassieker Benvenuta van André Delvaux. Op 28 maart gebeurt dit in Kinepolis Gent, op 29 maart in Kinepolis Leuven. Deze speciale voorstelling vindt plaats naar aanleiding van de dvd-release van de film en in aanwezigheid van André Delvaux' dochter Catherine, cameraman Charlie Van Damme en componist Frédéric Devreese. Tickets zijn te koop via www.cinemanie.be.
Benvenuta vertelt over een scenarist die de schrijfster van de roman die hij wil bewerken bezoekt. Hij wil meer vernemen over het scheppingsproces van haar boek. Het is een film over passie, de artistieke creatie en de intellectueel in crisis. Hij werd gedeeltelijk gedraaid in Gent en is gebaseerd op 'La confession anonyme' van de Gentse Franstalige schrijfster Suzanne Lilar. De voorstelling is dus een unieke kans om een stukje Gent opnieuw te ontdekken, of om in ideale omstandigheden een internationaal spraakmakende filmklassieker te bekijken of herbekijken.
De hoofdrollen worden vertolkt door Fanny Ardant, Françoise Fabian, Mathieu Carrière en Vittorio Gassman.
André Delvaux is één van onze grote nationale filmregisseurs, van wie de reputatie tot ver over de eigen landsgrenzen reikte, ook al bleef hij zijn films grotendeels in België draaien.
In 1965 debuteerde hij met de langspeelfilm De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen naar de roman van Johan Daisne. In 1968 volgde Un Soir, un Train, opnieuw naar een magisch-realistische roman van Johan Daisne met Yves Montand, Anouk Aimée en François Beukelaers in de voornaamste rollen. De verstrengeling van droom en werkelijkheid, van magie en realiteit was eveneens sterk aanwezig in Rendez-vous a Bray uit 1971. Voor het scenario van Vrouw Tussen Hond en Wolf uit 1979 werkte Delvaux samen met schrijver Ivo Michiels. Het werd de eerste Vlaamse speelfilm waarin de thema's van collaboratie en repressie (eindelijk) aan bod kwamen. Zijn laatste speelfilm draaide Delvaux in 1988. Opnieuw was het een literaire adaptatie, van 'L 'Oeuvre au noir' van Marguerite Yourcenar. Tussen zijn speelfilms door draaide Delvaux een aantal erg persoonlijke documentaires zoals To Woody Allen, From Europe with love en Babel Opera. Constantes in het filmwerk van André Delvaux waren de invloeden van de surrealistische schilder Paul Delvaux en zijn samenwerking met componist Frederik Devreese.
Cinematek werkt hard aan de restauratie en digitalisering van het volledige oeuvre van Delvaux. Na L'oeuvre Au Noir is Benvenuta de tweede film in de Delvaux-collectie die eind 2012 volledig zal zijn.
Digitale projectie Benvenuta van André Delvaux
op maandag 28 maart in Kinepolis Gent om 20u
op dinsdag 29 maart in Kinepolis Leuven om 20u
Tickets zijn hier te koop!
Een samenwerking van Filmfestival Gent, Cinematek en Cinémanie.