- ...
- home
- nieuws
- ffg goes ...
FFG goes VOD
Daags na de slotdag van de 44ste editie zet Film Fest Gent met ‘FFG on demand’ een nieuwe reuzenstap in haar al drukke jaarwerking. Naast initiatieven qua publiekswerking, filmeducatie, One Shot Cinema, FFG On Tour en FFG Talkies krijgen een veertigtal films uit het streamaanbod een FFG stempel. Binnen dat door onafhankelijke Belgische producenten en distributeurs opgestarte platform krijgt FFG een curerende functie. Dat betekent dat de FFG-films een korte begeleidende tekst meekrijgen die onder meer het kiezen moet vergemakkelijken.
"We kieperen niet zomaar een bak met films om, waarin de consument maar moet graaien”,
zegt communicatieverantwoordelijke Sanne de Rooij,
“net als op het festival zelf, omkaderen we een film, geven we hem zijn waarde”.
De bedoeling is niet alleen dat films die op het festival zelf werden vertoond in het aanbod terecht komen, maar ook de films die we graag hadden geprogrammeerd maar om diverse redenen niet beschikbaar waren”. Sanne de Rooij onderstreept dat de toegang tot die films laagdrempelig zal zijn. De prijsvork varieert van 2,99 euro voor een oudere titel tot 3,49 voor een nieuwe titel.
Er zal maandelijks een nieuw aanbod komen, samengesteld vanuit onze festivalvisie en programmering zodat het meer wordt dan zomaar een catalogus. Die kan immers overweldigend overkomen en FFG wil de keuzestress wegwerken door als gids te fungeren.
“UniversCiné heeft ons benaderd”,
vertelt Sanne de Rooij en “omdat beide partijen over elkaar een goed gevoel hadden, kwamen we vlug tot een akkoord. We hebben er lang van gedroomd om onze offline festivalfunctie naar de onlinewereld te kunnen vertalen. FFG On Demand maakt een en ander waar”.
Inmiddels is op UniversCiné een eerste FFG aanbod klaar. De lijst bevat titels als ‘Amour’, ‘Breaking the Waves’, ‘Eyes Wide Open’, ‘La la Land’, ‘The Banishment, ‘Malpertuis’, ‘De Man die zijn haar kort liet knippen’ en ‘Playtime’. Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van FFG, beklemtoont dat hij kiest uit de films die UniversCiné in haar portefeuille heeft en dat is niet zomaar een cinefiel aanbod. Zijn keuze voor de films die een FFG label krijgen, gebeurt op dezelfde manier als hij ze zou programmeren voor een normale festivaleditie.
“Ik probeer een zo gevarieerd mogelijk aanbod te brengen en in de eerste lijst staan niet direct de meest recente films, ‘La la Land’ uitgezonderd. Het zijn evenmin allemaal klassiekers. Ik probeer wel een soort aanvullende rol te spelen door die films aan te bevelen die moeilijker te vinden zijn omdat ze niet alleen meer lang uit het normale filmcircuit verdwenen zijn maar evenmin op dvd te vinden zijn. Kwaliteit en verscheidenheid zijn kernbegrippen in mijn keuze en het zal iedereen opvallen dat ik er geen retrospectieve van een bepaalde regisseur van maak. Er komt, grosso modo’, slechts een film per regisseur op de lijst terecht”.
Maar wel een tiental Italiaanse films?
“Omdat onze 44ste editie in het teken stond van de Italiaanse film is het normaal dat we bij onze eerste lichting FFG on demand daar thematisch aandacht aan besteden. Het onderstreept de continuïteit in onze jaarwerking. Daarom had ik ook ‘Il Conformista’ van Bernardo Bertolucci, een van de hoogtepunten uit onze Italiaanse reeks, geselecteerd voor het FFG-label. Maar de rechten zijn jammer genoeg vervallen”, zegt Patrick Duynslaegher.
Hijzelf schrijft een begeleidende tekst bij de aangeboden film. Soms zal die een verantwoording bevatten zoals in het geval van ‘Habemus Papam’ van Nanni Moretti, “Ik ben niet zo’n fan van de film maar je moet hem gezien hebben omdat Michel Piccoli daarin een van zijn beste rollen speelt”.
Andere tips?
‘The Other’ van Robert Mulligan is een herontdekking en ‘The Immigrant’ van James Gray is niet naar waarde geschat toen hij in de bioscoop kwam. Ik ben blij dat ik die film een tweede kans kan geven”, besluit Patrick Duynslaegher.