FFGent wordt 40: vooruitblik op een feesteditie
OP DE AFFICHE VAN 40E FFG
‘Voor onze 40e verjaardageditie werd gekozen voor een affiche die ons nieuw logo combineert met een speelse grafische samenballing van waar het programma voor staat,’ zegt artistiek directeur Patrick Duynslaegher. Er zijn de vertrouwde jaarlijks terugkerende secties: Gala’s and previews met avant-premières van event-films; Eye Tunes met muziekfilms; Artists on Film met portretten, bespiegelingen over kunstenaars uit alle disciplines; Out of the Box met de beste cinema gemaakt in opdracht van televisie.
De eenmalige secties zetten American Independents en American Paranoia in de spotlight (met nieuwe en oude films die een Amerika tonen ten prooi aan samenzweringen, dit naar aanleiding van de herdenking van de moord op John F. Kennedy, op 22/11/2013 precies vijftig jaar geleden).
Er zijn ook de filmmuziekconcerten die tot het DNA van Film Fest Gent behoren, met als spectaculaire afsluiter het Alexandre Desplat concert op het jaarlijkse WSA (World Soundtrack Awards) concert op 19/10.
Meer over de concerten
En er is natuurlijk de grote Martin Scorsese tentoonstelling in Caermersklooster, die u zeker zal doen begrijpen wat Marty bedoelt met ‘Cinema is a matter of what’s in the frame and what’s out.’ Rond deze tentoonstelling zijn heel wat activiteiten/publicaties gepland: projecties, workshops, CD uitgave, boek.
Hou deze site in de gaten voor update en extra Scorsese-activiteiten.
FOCUS OP AMERICAN INDEPENDENT CINEMA
“Omdat het de rol is van een festival om overal ter wereld vernieuwende, creatieve en onafhankelijke cinema te signaleren, ligt de focus dit jaar op American Independents”, zegt programmator Wim De Witte.
Te oordelen naar de oogst in de American Independents sectie was 2013 een vruchtbaar en stimulerend jaar voor vrije en stimulerende cinema geproduceerd buiten de invloed en commerciële eisen van de traditionele Hollywoodproductiemodellen.
Een greep uit het Indie cinemaprogramma toont ook de diversiteit en variatie binnen deze beweging.
Dit gaat van het intens menselijk drama ‘Go For Sisters’ de jongste film van veteraan en indierolmodel John Sayles tot de revelatie van nieuw talent Ryan Coogler met het schokkende ‘Fruitvale Station’. Van de intrigerende, quasi experimentele zombie-horror-thriller ‘Upstream Color’ van Shane Carruth tot Travis Matthews en James Franco’s ‘Interior. Leather Bar’, een speculatieve reconstructie van de veertig minuten verwijderde expliciete gay S&M scènes in William Friedkins geruchtmakende ‘Cruising’ (1980) Van briljante genre-variaties (‘Ain’t Them Bodies Saints’ van David Lowery; ‘Blue Ruin’ van Jeremy Saulnier) tot een gedurfde modernisering van Henry James: ‘What Maisie Knew’ van Scott McGehee & David Siegel. Van een aangrijpend portret van de tragische ‘Deep Throat’ pornoster Linda Lovelace, ‘Lovelace’ van Rob Epstein en Jeffrey Friedman tot een subtiele evocatie van de ontluikende seksualiteit van een jong meisje in ‘It Felt Like Love’ van Eliza Hittman.
Meer over het American Independents thema
BESTE FILMS UIT ALLE WINDSTREKEN
NIEUWE FILMS VAN JAMES GRAY, JIA ZHANG-KE, ANDRZEJ WAJDA, PAUL SCHRADER, JOEL & ETHAN COEN, HIROKAZU KOREEDA, DAVID MAMET, ROMAN POLANSKI, JAFAR PANAHI, RITHY PANH EN JAMES FRANCO
FFG geeft zijn eigen beeld van het beste van wat de internationale cinema te bieden heeft. We vestigen nu al uw aandacht op nieuwe films van verwachte en onverwachte meesters, toptalenten en aanstormende regisseurs uit zowel de arthouse als de reguliere bioscoop. De opgesomde films zijn verspreid over de diverse festivalsecties:
‘The Immigrant’ van James Gray (VS)
‘Like Father, Like Son’ van Hirokazu Koreeda (Japan)
‘A Touch of Sin’ van Jia Zhang-Ke (China)
‘Walesa. Man of Hope’ van Andrzej Wajda (Polen)
‘Inside Llewyn Davis’ van Joel & Ethan Coen (VS)
‘Leones’ van Jazmin Lopez (Argentinië)
‘The Missing Picture’ van Rithy Panh (Cambodja)
‘Harmony Lessons’ van Emir Baigazin (Kazakstan)
‘The Canyons’ van Paul Schrader (VS)
‘Venus in Fur’ van Roman Polanski (Frankrijk/Polen)
‘The Young and Prodigious T.S.Spivet’ van Jean-Pierre Jeunet (Frankrijk)
‘The Lunchbox’ van Ritesh Batra (India)
‘As I Lay Dying’ van James Franco (VS)
‘Zum Geburtstag’ van Denis Dercourt (Duitsland/Frankrijk)
‘L’Inconnu du lac’ van Alain Guiraudie (Frankrijk)
‘A Story of Children and Film’ van Mark Cousins (UK)
‘Gloria’ van Sebastian Lelio (Chili)
‘Phil Spector’ van David Mamet (VS)
‘Omar’ van Hany Abu-Assad (Palestina)
‘Seduced and Abandoned’ van James Toback (VS)
‘Closed Curtain’ van Jafar Panahi & Kamboziya Partovi (Iran)
‘The Selfish Giant’ van Clio Barnard (UK)
‘Behind the Candelabra’ van Steven Soderbergh (VS)
‘Rock the Casbah’ van Yariv Horowitz (Israel)
‘What Richard Did’ van Leonard Abrahamson (Ierland)
Het volledig programma wordt op 25 september bekend gemaakt.