Film Fest door de ogen van een journalist

P1avecpkicndh12up5mj1q7dra51
Interview 19 okt 2016
Waar er overdag films gedraaid worden, werkt een leger aan journalisten zich vaak tot laat in het zweet om die informatie tot bij u te brengen. Wij gingen polsen hoe het er achter de schermen van Film Fest aan toe gaat.

Jonas Bruyneel schrijft recensies voor Filmmagie

Hoe beleef jij Film Fest Gent?

Voor een journalist is het vooral intensief. Ik zit heel wat uren per dag naar een cinemascherm of naar mijn computer te turen. Gisteren zag ik bijvoorbeeld vijf films, om dan nog eens twee uur interviews uit te tikken in de persruimte. Gelukkig werk ik voor een print-magazine en zijn de deadlines dus wat minder krap, maar journalisten die voor een website schrijven moeten hun stuk vaak veel sneller online krijgen.

Zijn er herinneringen aan Film Fest Gent die je koestert?

Wat ik altijd een prachtig moment vind, is als er een film nogal zwaar en traag was, hoe alle journalisten in één lome stroom naar de koffiemachine wandelen. Gewoon, om terug energie te krijgen voor een volgende film.

Is er dan geen sociale component aan het hele gebeuren?

Natuurlijk wel. Er zijn veel mensen die je doorheen het jaar wel eens tegenkomt op persvisies, maar zelden spreekt. Hier is dat contact dan veel intenser, en kan je hen dus beter leren kennen. We zitten ook vaak met grote meningsverschillen over de films. Op de eerste dag is iedereen nog wat teruggetrokken en slikken ze hun woorden in, maar vijf dagen later komen mensen écht met hun mening naar buiten.

Welke films hebben je tijdens deze editie van Film Fest geraakt?

Réparer Les Vivants, omdat het op zo’n realistische manier werd gefilmd. Ze geven geen emotionele geladenheid aan hun scènes, waardoor die net méér gevoel krijgen.

Tiffany Pritchard is muziekjournalist bij Screen International

Wat brengt jou naar Film Fest?

Ik schrijf over heel wat filmfestivals, maar neem meestal de muzikale kant voor mijn rekening. Het is dan ook enorm boeiend en belangrijk dat er hier een vermenging kan bestaan tussen filmmakers en muzikanten. Logisch, want muziek en film kunnen eigenlijk niet zonder elkaar bestaan. Ook voor de componisten is dat interessant, want zo krijgt hun werk eindelijk de aandacht die het verdient.

Ik vind het sowieso positief dat de Soundtrack Awards in het midden van het filmfestival vallen, en er niet buiten. Dat helpt om de muziek in de film te integreren, zodat het geen twee volledig losstaande delen zijn.

Hoe beleef jij Film Fest Gent als journalist?

Dit is kleinschaliger dan Cannes of Berlijn, wat de kans vergroot dat je interviews kan strikken met speciale filmmakers en componisten. Ook handig dat de stad wat kleiner is, want zo loop ik minder vaak verloren. (lacht) Op Film Fest wordt er ook meer moeite gedaan om journalisten en filmmakers samen te brengen. Zo kom je als journalisten onderling ook wat meer met elkaar in contact.

Over welke films op het festival ben je enthousiast?

Er spelen heel wat films die ik gemist heb op andere festivals, dus voor mij is dit de ideale kans om ze toch nog mee te pikken.

Tags

FFG 2016