Film Fest Gent & S.M.A.K. zetten tijd stil met Tsai Ming-liangs Walker series

Abiding Nowhere still
Nieuws 04 sep 2024
Tijdens de 51ste editie van Film Fest Gent - en daarna, nog tot en met 9 maart - richten het festival en S.M.A.K. samen hun aandacht op het werk van de gevierde Maleisisch-Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang met de vertoning van de volledige Walker series, een reeks van tien films die de regisseur tussen 2012 en 2024 maakte. De tiende in de reeks, Abiding Nowhere, viert zijn Belgische première op FFG.

De Walker series vertrekt van Tsai Ming-liangs fascinatie voor Xuanzang, de grote monnik uit de Tang-dynastie, die de inspiratie vormde voor de zestiende-eeuwse Chinese literaire klassieker Journey to the West. Elk van de films toont een monnik in een indrukwekkende houding met blote voeten, kaalgeschoren hoofd en gekleed in een rood gewaad. Uiterst traag dwaalt hij door grootsteden als Tokio, Parijs en Washington, D.C. of specifieke locaties zoals de geboorteplaats van de regisseur.

De films zijn een poëtische en minimalistische reactie op onze koortsachtige levensstijl. Leven we niet allemaal te snel? Het is een vraag die Tsai zich stelde toen hij acteur Lee Kang-sheng in 2011 een minutenlange slow-walking scène voor een theaterstuk zag repeteren. Een jaar later begon het duo aan de unieke filmreeks Walker, waarin Lee steeds opduikt als de boeddhistische monnik. Voor Tsai is het maken van de films een constante zoektocht naar waarheid. Zelf beweert hij de hoogste mate van artistieke vrijheid te hebben ervaren bij het maken van de Walker series, omdat het in de films niet om een verhaal gaat en ook niet direct om betekenissen. “Het is schilderen.”

Abiding Nowhere still 2

Abiding Nowhere

Abiding Nowhere, de tiende en misschien wel laatste film uit de Walker series, beleeft zijn Belgische première op Film Fest Gent. Tsai Ming-liang en acteur Lee Kang-sheng zetten opnieuw even de tijd stil. Lee wandelt ditmaal langs iconische plekken in Washington, D.C. Zijn fascinerende excursies worden afgewisseld met beelden van de bezigheden van een jongeman.

Tentoonstelling in S.M.A.K.

Van 10 oktober 2024 tot en met 9 maart 2025 worden de tien films - gespreid over de looptijd van de tentoonstelling - vertoond in S.M.A.K. De volledige reeks bestaat uit No Form (2012), Walker (2012), Diamond Sutra (2012), Sleepwalk (2012), Walking on Water (2013), Journey to the West (2014), No No Sleep (2015), Sand (2018), Where (2022) en Abiding Nowhere (2024).

Met jouw FFG-filmticket krijg je toegang tot S.M.A.K. aan kortingstarief (enkel aan de balie), zolang de tentoonstelling van Tsai Ming-liang loopt. Vrienden van S.M.A.K. kunnen filmtickets voor FFG kopen aan kortingstarief.

Tsai Ming-liang

Tsai Ming-liang

Tsai Ming-liang (1957, Maleisië) werd in Taiwan opgeleid tot theater- en filmmaker. Hij is een van de meest besproken regisseurs van de ‘Tweede Nieuwe Golf’ in de Taiwanese cinema. Met Vive l’amour won hij in Venetië de Gouden Leeuw en met The Wayward Cloud (2005) de Zilveren Beer op de Berlinale. In 2009 kocht het Louvre Face aan als allereerste film voor zijn collectie ‘Le Louvre s’offre aux cineastes’.

Tsai is bewust actief in de ruimere kunstwereld. Hij maakte tentoonstellingen en performance-projecten, houdt lezingen, maar ontwikkelde ook een aantal eigenzinnige esthetische ideeën zoals de ‘hand-sculpted cinema’, ‘het verwijderen van industriële processen uit de artistieke creatie’ of ‘het museum als cinema’. Deze ideeën en andere nieuwe manieren van filmkijken introduceert hij als middel om de overgecommercialiseerde filmmarkt in evenwicht te brengen.

Tsai Ming-liangs werk is sensueel, gevoelig en tegelijk ook vaak somber. Zijn films, die vaak geen plot of dialoog bevatten, bestaan uit trage, lange takes en tonen het leven in zijn meest pure vorm. Ze tonen ons de hulpeloosheid van de mensen, hun verlangen, leegte en eenzaamheid. Zijn meesterwerk Goodbye, Dragon Inn (2003) staat te boek als een van de beste films aller tijden (#108 in Sight and Sounds poll in 2022). Samen met acteur Lee Kang-sheng, die bijna in al zijn films te zien is, verkent hij de gehele condition humaine.