Filmfestival Gent focust op Russische cinema
15 jul 2005
Naast de traditionele aandacht voor filmmuziek focust het 32ste Filmfestival Gent (11 - 22 oktober 2005) enerzijds op Rusland en de Russische cinema, anderzijds op engagement in de cinema. Dat dubbele thema komt ook duidelijk naar voor in de kersverse visual: sommige matroesjka's houden de ogen en oren open, anderen zijn geblinddoekt of de mond gesnoerd.
In het kader van Europalia 2005 brengt het Filmfestival Gent Rusland en de recente Russische cinema onder de aandacht. Op het vlak van film is Rusland immers steeds een belangrijke trendsetter geweest. Rode draad door het 32ste Filmfestival Gent wordt activisme in de cinema, een programma dat samengesteld wordt door de experimentele kunstenaar Jem Cohen uit New York.
De matroesjka's in de visual van de 32ste editie zijn een knipoog naar beide thema's. Bij een aantal poppetjes is de mond gesnoerd en zijn de ogen afgedekt. Belangrijker zijn echter de poppetjes zonder blinddoek of pleister. Voor het Filmfestival Gent staan die symbool voor de geëngageerde filmmakers die schrijnende toestanden laten zien, en er hun ogen niet voor sluiten.
Maar film speelt niet alleen een belangrijke rol in het blootleggen van wantoestanden of taboes, het dekt ze ook vaak af. Cinema verhult of vervormt soms ook de waarheid. Getuige daarvan zijn de eerste titels die het Filmfestival Gent vrijgeeft: Bipedalism (2005) van Yevgeni Yufit, First People on the Moon (2005) van Alexei Fedorchenko en Dead Man's Bluff (2005) van Aleksei Balabanov.
Bipedalism vertelt het verhaal van een dierenschilder die in het archief van zijn overleden vader sporen vindt van de vermenging van het menselijke ras met verwante soorten. First People on the Moon mixt waargebeurde feiten met het fictief verhaal dat de Russen dertig jaar eerder op de maan waren dan de Amerikanen. En Dead Man's Bluff, de nieuwste van de maker van Brother, is een extreem gewelddadige komedie uit de onderbuik van Rusland.