Filmfestival haalt recordaantal filmtalent naar Gent
Het festival begint dit jaar eigenlijk al een weekje vroeger, met de opening van de Stanley Kubricktentoonstelling in het Caermersklooster op 4 oktober. Het Filmfestival Gent is trots dat het deze wereldvermaarde tentoonstelling die eerder in Berlijn, Frankfurt en Melbourne te zien was, naar Gent heeft gehaald en dit exclusief voor de Benelux. De tentoonstelling is ook een mooie aanleiding om een retrospectieve te organiseren met alle beschikbare films van Stanley Kubrick. Een unieke kans om deze meesterwerken nog eens op groot scherm te zien. Tijdens An Evening With Stanley Kubrick op 12 oktober in Vooruit gaat het festival nog dieper in op de regisseur en laat het eminente Kubrick-kenners Jan Harlan en Michel Ciment aan het woord. Een andere filmgrootheid die aandacht krijgt op het festival is de grande dame van de Franse Nouvelle Vague Agnès Varda. Zij zal op het festival een Lifetime Achievement Award in ontvangst nemen en ook rond haar is een retrospectieve opgezet. Varda zal verschillende van haar films zelf inleiden. Maar het Filmfestival Gent heeft uiteraard ook en vooral oog voor de hedendaagse cinema. De nieuwe Vlaamse superproductie van de Marokkaanse broers Swel & Imad Noury, Lights in the Dusk van Aki Kaurismäki, het Franse Nocturnes van Henri Colomer, het Hongaarse Relatives van István Szabó en Salvador van Manuel Huerga. De zeskoppige jury, bestaande uit juryvoorzitter Jan Harlan (Britse producent van de laatste Kubrickfilms), de Ierse regisseur Ken Wardrop, de Franse auteur Michel Ciment, Jan Leyers, de Franse componist Cyril Morin en Miguel Pereira, voorzitter van het Internationaal Filmfestival Mar del Plata, kent vier prijzen toe: de Grote Prijs voor Beste Film, de Georges Delerue Prijs voor de Beste Muziek, de Sabam prijs voor Beste Scenario en de Robert Wise Award voor de Beste regisseur. Daarnaast is er ook nog de Mine Xplore! Award uitgereikt door de jongerenjury. In totaal goed voor een prijzenpot van net geen 100.000 euro. Naast de competitie is het ook uitkijken naar de sectie Festival Previews, met belangrijke (inter)nationale premières. Enkele blikvangers zijn The Black Dahlia van Brian De Palma, A Prairie Home Companion van Robert Altman en The Queen van Stephen Frears. De sectie World Cinema schenkt aandacht aan films uit alle hoeken van de wereld, in de meerderheid gaat het om titels zonder Belgische distributeur. Opvallend is het groot aandeel Duitse film in de selectie: Der Freie Wille van Matthias Glasner, Komm Näher van Vanessa Jopp, Sommer Vorm Balkon van Andreas Dresen, Lucy van Henner Winckler, Montag Kommen die Fenster van Ulrich Köhler en Sehnsucht van Valeska Grisebach. In de sectie Festival Previews is ook nog Knallhart van Detlev Buck te zien en Requiem van Hans-Christian Schmid. En natuurlijk is er nog de Duitse opener Perfume: The Story Of A Murderer. Curator Cis Bierinckx, directeur van de Brusselse Beursschouwburg, selecteerde voor A Look Apart opnieuw een aantal films die het medium cinema in vraag stellen. Centrale figuur is de Amerikaanse fotograaf en cineast William E. Jones, die onlangs nog in het vooraanstaande Londense museum Tate Modern een retrospectieve kreeg. Het merendeel van de filmmakers uit Competitie en ook heel wat filmtalent uit de sectie World Cinema is aanwezig op het festival. Met meer dan 150 bevestigde gasten, stevent het festival af op een recordeditie. Nooit eerder zal er zoveel filmtalent aanwezig geweest zijn in Gent. Dat het Filmfestival Gent veel belang hecht aan filmmuziek zal ook deze editie duidelijk zijn. Voor de zesde keer worden tijdens het festival de World Soundtrack Awards uitgereikt, prijzen die jaarlijks aan internationale erkenning winnen. Tijdens het filmmuziekconcert dat de ceremonie begeleidt zal de muziek van John Powell, Peer Raben en Michael Giacchino centraal staan. Zoals gewoonlijk staat er ook een Belg op het podium. Dit jaar is dat Piet Goddaer, die zijn filmmuziek voor Kruistocht in Spijkerbroek voorstelt. Op 19 oktober is het aan de beurt van Craig Armstrong om zijn muziek uit Romeo+Juliet, Moulin Rouge, Ray en Love Actually live te brengen, samen met het symfonisch orkest en koor van de Vlaamse Opera. Voor de derde keer op rij werkt het Filmfestival Gent samen met Kunstencentrum Vooruit. Tien dagen lang zal onder de noemer Almost Cinema het grensgebied tussen film, mediakunst en muziek afgetast worden. Verwacht onder andere een installatieparcours, performances, muziekdocumentaires en een spetterend slotfeest. Openingsfilm in Vooruit is louidQUIETloud, een documentaire over de reünie van The Pixies. Onmiddellijk na de voorstelling zullen enkele Belgische bands hun versies brengen van The Pixies-klassiekers. Ticketverkoop vanaf 30/9 via Fnac Gent en www.filmfestival.be