Filmmuziekseminarie tast grenzen af tussen emotie en filmmuziek

11 sep 2006
Is filmmuziek altijd nodig om emoties uit te drukken? Is het de muziek die de emoties weergeeft of de film zelf? Dat is de centrale vraag van het filmmuziekseminarie dat het Filmfestival Gent samen met het IAK en Martine Huvenne organiseert. Gastsprekers zijn onder andere Tom Kestens (Lalalover), Frank Duchêne en Simon Lenski (DAAU), Johan Hoogewijs en Geoffrey Enthoven (Vidange Perdu). Inschrijvingen zijn niet meer mogelijk aangezien het filmmuziekseminarie volzet is!
Martha Nussbaum beschrijft in haar boek 'Oplevingen van het menselijke denken: over menselijke emoties', hoe de ervaring van emoties vorm krijgt door een individuele achtergrond en door sociale normen. De 'taal van de emotie' is niet zo universeel als we wel zouden willen denken. Welke consequenties kunnen cineasten en componisten hieruit trekken? Hoe spreken zij hierover met elkaar? Wat kunnen we leren uit de bestaande voorbeelden? Als introductiefilm wordt de kortfilm The Administrators van Roman Klochkov getoond. Met een Russische achtergrond en een doorleefd Kafkaiaans verhaal werden harde discussies gevoerd met de jonge Vlaamse componiste Tiffany Veys. In de voormiddag gaat het filmmuziekseminarie dieper in op deze materie aan de hand van enkele klassiekers, waarbij regisseur Stanley Kubrick en componist György Ligeti centraal staan. Dit niet alleen naar aanleiding van de Kubricktentoonstelling in het Caermersklooster, maar ook omdat Kubrick in 1968 voor een opmerkelijke primeur zorgde: hij gooide de bestelde score van Alex North voor 2001: A Space Odyssee in de prullenmand om de muziek die hij tijdens het werkproces gebruikte onder zijn eindresultaat te zetten. Hiermee opende hij de mogelijkheid voor de cineasten om naar hun eigen muziek op zoek te gaan en een collectief muzikaal geheugen aan te spreken bij de toeschouwer. In de namiddag (van 14 tot 17 uur) wordt er vanuit het veld gesproken. Johan Hoogewijs (muziek voor Het paard van Sinterklaas, Le veilleur, Russen, Witse...), Willem Thijssen (regisseur en producent), Frank Duchêne en Simon Lenski (DAAU), Tom Kestens (Lalalover) en Geoffrey Enthoven (Vidange Perdu) zijn uitgenodigd als gastsprekers. Elk hebben ze hun eigen verhaal over de manier waarop zij met deze materie omgaan in hun creatieproces. We hebben hen volgende vragen voorgelegd: -Is het de muziek die de emoties weergeeft -of zorgt juist de samenwerking met het beeld voor de emotie die opgeroepen wordt bij de toeschouwer? -Moet de toeschouwer zich identificeren met het personage om emotioneel betrokken te zijn bij een scène? -Hoe grijp je deze materie aan in een werkproces? -Waarom is het zo interessant voor een cineast om rechtstreeks en van bij het begin met een componist samen te werken? Is dit noodzakelijk? -Op welke manier kunnen cineasten en componisten communiceren over emoties? -Hoe kan de componist verstaan wat de regisseur bedoelt of voelt? Filmmuziekseminarie, maandag 16/10 van 10u tot 17u in Kinepolis 10. Toegang € 5 (te betalen de dag zelf), inclusief broodjeslunch.