Filmverdeler Cinéart haalt Cannesherinneringen boven met 'Once Upon a Time in Cannes'

Timbuktu 1000x563
Nieuws 13 mei 2020
Nog tot 23 mei 2020 houdt arthouse filmverdeler Cinéart via diverse streamingsplatforms de herinnering aan Cannes levendig. Dagelijks worden twee films uit hun indrukwekkende Cannescataloog aangeboden. Vandaag zijn dat ‘Timbuktu’ en ‘Persepolis’.

Onder de titel ‘Once Upon a Time in Cannes’ wil filmverdeler Cinéart de leemte opvullen die ontstaan is door het wegvallen van de fysieke 73ste editie van het festival. Via verschillende streamingsplatforms worden per dag twee films aangeboden die eerder in de officiële competitie of in de nevensecties ‘Un Certain Regard’ of de ‘Quinzaine des réalisateurs’ furore maakten. Om een soort verrassingseffect te creëren worden de titels van dit festival niet op voorhand bekend gemaakt. Dagelijkse afspraak op de site en dat tot 23 mei, de normaal voorziene slotdag van het festival. De titels blijven wel ter beschikking tot 22 juni de dag van de opening van de virtuele Marché de Cannes.

Verwantschap

Vandaag, 13 mei, staat de competitiefilm ‘Timbuktu’ van Abderrahmane Sissako op het programma. In die door Jihadisten gecontroleerde stad zijn muziek, sigaretten en voetbal verboden. In de duinen rondom de stad leeft het gezin van Kidane die door enkele tragische omstandigheden toch in de handen van de Jihadisten valt. Een film uit 2014 die door zijn aanklacht tegen fundamentalisme nog altijd actualiteitswaarde heeft. ‘Persepolis’ vertelt het aangrijpende verhaal van een meisje dat in Iran opgroeit tijdens de Islamitische revolutie. Beide films vertonen dus een thematische verwantschap. Met haar indrukwekkende animatiefilm vertelde Marjane Satrapi haar eigen levensverhaal. Ze won er in 2007 de prijs van de jury mee in Cannes en was in 2015 jurylid op Film Fest Gent.

[IMG]

[IMG]

Samenstelling

Bij het samenstellen van dit originele Cannesprogramma werd vooral nagekeken of Cinéart de filmrechten nog ter beschikking heeft en of de films op een streamingsplatform ter beschikking zijn. De leden van het Cinéart team kozen elk hun “coup de foudre” en zullen die ook als dusdanig voorstellen.

Omdat Cinéart een bijna bevoorrechte relatie heeft met Cannes was er zelfs wat keuzestress of zoals dat in het Frans heet “l’embarras du choix”. In het 45-jarig bestaan van Cinéart en over alle festivalsecties heen waren er een tweehonderdtal van hun films op de rode loper in Cannes. De jongste jaren waren er dat telkens weer een tiental. In totaal verdeelde Cinéart 19 Gouden Palmen. Vier ervan komen op het programma van ‘Once Upon a Time in Cannes’.

Onvergetelijk

Aan Cinéart directeur Stephan De Potter vroegen we aan welke ‘palm’ hij en zijn ploeg de beste herinnering bewaart. De tweede Gouden Palm van Ken Loach voor ‘I Daniel Blake’, de openingsfilm van Film Fest Gent in 2016, behoort alvast tot zijn toppers. De aanwezigheid en de toespraak van Ken Loach op de openingsavond was een “onmisbaar en onvergetelijk moment”. Daarnaast was de eerste Belgische Gouden Palm voor ‘Rosetta’ van de gebroeders Dardenne een “tsunami” qua persaandacht en een boost aan positieve energie. Ook het samenvallen van de tweede Gouden Palm voor de Dardenne’s met ‘L’Enfant’ met het dertigjarig bestaan van Cinéart blijft een onvergetelijk moment.

[IMG]

Staat een Gouden Palm gelijk aan commercieel succes? “Bij ons wel”, vertelt De Potter en dan denkt hij onder meer aan ‘Rosetta’, ‘L’enfant’ ‘Secrets and Lies’, ‘Dancer in the Dark’, ‘Amour’, ‘The Pianist’ maar daarnaast waren er ook commerciële ontgoochelingen zoals bij ‘Wintersleep’ en ‘Le goût de la cérise’.

Band behouden

Ook voor de filmwereld zijn het bizarre tijden en zoals anderen schakelde ook filmverdeler Cinéart over op filmreleases via streamingsplatformen. Hoe kijkt hij naar die ontwikkeling? Stephan De Potter: “Wij blijven gefocust op bioscoopreleases maar we moeten ons aanpassen aan de huidige situatie. Bovendien blijven we zo actief, kunnen we nieuwe pistes uittesten en behouden we de band met de media zodat het medium film niet wordt vergeten.