Flo Van Deuren trekt van het RITCS naar Cannes

48c379fbf6b18f40f261856b273e756d763 1
Nieuws 07 mei 2019
‘Bamboe’ het afstudeerproject van Flo Van Deuren is geselecteerd voor de kortfilmcompetitie van de Cinéfondation in Cannes. Er waren meer dan 2000 geroepenen en zeventien uitverkorenen.

Dankzij haar Cinéfondation-selectie in Cannes gaat Flo Van Deuren met haar ‘Bamboe’ voor het eerst de internationale toer op. Haar fijnzinnige en poëtische kortfilm werd samen met zestien andere gekozen uit meer dan 2000 inzendingen. Op 23 mei weten we of ze tot de prijswinnaars behoort van de Cinéfondation stichting die op zoek gaat naar jong filmtalent en dat intensief ondersteunt.

Toen ze haar selectie vernam, was Flo Van Deuren naar eigen zeggen al zo goed als vergeten dat ze ‘Bamboe’ had ingestuurd. Nu is ze ongelooflijk blij maar het dringt nog altijd niet helemaal tot haar door dat ze opviel tussen meer dan 2000 kortfilms uit filmscholen van over de hele wereld. Geluk gehad dat ‘Bamboe’ door de juiste mensen gezien werd, vraagt ze zich af. Kan kloppen maar ‘Bamboe’ is een kortfilm waarbij het filmisch talent toch voor meer dan een beperkt selectiecomité overduidelijk is. Dat bewijst onder meer de tweede plaats bij de publieksprijs voor ‘Bamboe’ op Film Fest Gent waar de film geselecteerd was voor de studentenkortfilmcompetitie.

Laatbloeier

Als genre hoort ‘Bamboe’ thuis bij de coming-of-age film. Flo Van Deuren brengt acht meisjes van dertien tot veertien jaar in beeld die plannen maken om aan een zeepkistenrace deel te nemen. Als plots een man op hun domein verschijnt, gaat alle aandacht naar hem en verschuiven de relaties. Een uithoek vol bamboe is de favoriete plek van de tieners en zij reageren zoals bamboe: als er één plant bloeit dan doen alle planten in de buurt dat ook. Flo Van Deuren vat de verwarrende gevoelens van openbloeiende kinderen en tieners in sprekende, sfeerrijke close-ups die ze op een balletachtige manier monteert. Ze verliest zich echter niet in het mysterieuze of het ongrijpbare maar heeft evenzeer aandacht voor de minder fraaie kanten van haar vroegrijpe of laatbloeiende personages die tijdens een zomer een omslag in hun leven meemaken. De transitie van kind naar puber verloopt niet vlekkeloos.

Spreekt ze uit eigen ervaring? Flo Van Deuren geeft toe dat ‘Bamboe’ een persoonlijke toets bevat want ze was een laatbloeier en bleef dus wat alleen achter in een groep. Met de keuze van de acht actrices haalde Van Deuren een krachttoer uit. Ze organiseerde een casting voor een honderdtal meisjes van wie er in een tweede ronde nog twintig overbleven. Daaruit werden er acht geselecteerd en die kregen van haar allemaal een eigen persoonlijkheid. Omdat de meeste meisjes geen acteerervaring hadden, heb ik hen een personage aangemeten dat dicht bij henzelf stond. Ik heb hen – ik noem ze mijn Bambies - soms moeten kneden maar ze gingen er enthousiast mee aan de slag en op de duur ontstond er een drive en een dynamiek die een weerslag had op mijn scenario. Plots werd ik met mensen van vlees en bloed en niet langer met papieren personages geconfronteerd. Dat veranderde mijn perspectief maar het was een zodanige verrijking dat ik hen nu mijn acht muzen noem, vertelt Flo Van Deuren over het castingsproces. ‘Bamboe’ werd in negen dagen gedraaid en de groepsgeest onder de tieners werd intact gehouden en nog versterkt door met zijn allen op één plaats te logeren. Dat zorgde voor een nieuwe instroom aan inspiratie, herinnert zich Flo Van Deuren.

Partner in crime

En nu? Het goede schoolrapport, drie festivalselecties in eigen land, straks Cannes en even later het Short Shorts Film Festival & Asia in Tokyo zorgen ervoor dat de, en dit doe ik nooit meer voornemens van tijdens het draaien plaats maakten voor de kriebels om nogmaals aan de slag te gaan. Ik weet dat een festivalselectie niet de motivatie is om verder te werken maar het is toch een fijne beloning na een periode van twijfel, onzekerheid, aarzeling. Daarenboven is het een extra duwtje in de rug om dingen te maken en verhalen te vertellen, vult Van Deuren aan. Ze wijst er wel op dat zoiets niet alleen via het filmmedium moet en zal gebeuren. ‘Ik ben geen filmmaniak wel een filmliefhebber”, omschrijft ze zichzelf en “ik sta open voor proza, dans, toneel...

Toch lijkt er eerst nog een kortfilm in de maak en zijn er plannen voor een webserie. Dat laatste wil ze samen maken met Kato De Boeck, haar partner in crime en bekend van ‘Provence’ ook al een coming-of-age film. Winnaar van de publieksprijs in de studentenkortfilmcompetitie op Film Fest Gent en sindsdien onder meer als beste kortfilm bekroond in Leuven en net nog in Brussel. Van concurrentie tussen Flo en Kato is er evenwel geen sprake, ze zijn complementair en compatibel en hebben het gevoel dat ze dat eens moeten uittesten.

Hoe kijkt ze inmiddels zelf terug op ‘Bamboe’? Ik heb dit niet alleen gedaan, de film is het resultaat van een hele hoop talent dat met een Cannesselectie wordt beloond. In die beloning zie ik ook een vorm van dankbaarheid. Belonen is een beetje danken. En dankzij ‘Bamboe’ zal ik in ieder geval nooit meer vergeten hoe het is om 13 jaar te zijn. De Bambies hebben het er bij mij ingebrand.