- ...
- home
- nieuws
- focus on ...
Focus on South Korean Cinema: een pak nieuwe films én een retrospectieve
De Oscartriomf van Bong Joon-ho's Parasite was misschien een verrassing, maar de Zuid-Koreaanse cinema is al lang een van 's werelds meest interessante. En zeker sinds de opvallende 21ste-eeuwse heropleving van de Koreaanse filmindustrie. De populariteit, maar ook de kwaliteit en de scherpte van de Zuid-Koreaanse cinema is het perfecte argument voor Film Fest Gent om de schijnwerpers te richten op zowel nieuw als gevestigd Zuid-Koreaans filmtalent.
Focus on South Korean cinema
Het festival wijdt twee secties in het filmprogramma aan Zuid-Koreaanse cinema. In de sectie 'Focus on South Korean Cinema' kunnen uiteraard de nieuwe films van de überproductieve Hong Sang-soo, een van de drijvende krachten van de moderne Koreaanse cinema, niet ontbreken. In The Novelist's Film viert hij opnieuw het alledaagse leven (inclusief kunst, alcoholische dranken en toevallige ontmoetingen), ditmaal aan de hand van een vrouwelijke schrijver die lijdt aan een writer's block en besluit om een film te maken. Zijn tweede film van 2022, Walk Up, is minstens even charmant en voelt aan als de zoveelste melancholische episode in Hongs minimalistisch visueel dagboek. In dit kleinood krijgen een regisseur en zijn dochter een rondleiding in een gerenoveerd appartementsgebouw door de vriendelijke eigenaar.
De gevierde filmmaker Im Sang-soo en regietalenten als July Jung en Park Song-yeol zakken af naar Gent om hun films voor te stellen. Im Sang-soo's nieuwste - Heaven: To the Land of Happiness - is een geestige buddy movie, gekenmerkt door de gebruikelijke zelfzekere manier van vertellen van de regisseur en door de vertolkingen van hoofdrolspelers Choi Min-sik (Oldboy) en Park Hae-il (Memories of Murder). Next Sohee, de tweede langspeler van July Jung, is een empathische en kritische blik op het kapitalisme die het Koreaanse onderwijssysteem in een wurggreep houdt en kan bogen op een straffe performance van nieuwkomer Kim Si-eun. De valkuilen van het kapitalisme worden ook genadeloos blootgelegd in Hot in Day, Cold at Night, over een stel twintigers dat wanhopig de eindjes aan elkaar probeert te knopen. Allroundtalenten (en koppel) Park Song-yeol en Won Hyangra maakten deze film praktisch in hun eentje met weinig tot geen budget.
De unieke en vaak gedurfde genrecinema van Zuid-Korea wordt in de sectie vertegenwoordigd door Park Sye-youngs fantasierijke debuut The Fifth Thoracic Vertebra, dat vooral cultliefhebbers zal aanspreken. Dromerig en onconventioneel volgt de film de reis van een wraakzuchtige schimmel die in een matras huist.
Classics
De retrospectieve in de sectie 'Classics', samengesteld door curator Patrick Duynslaegher, onderstreept de (her)opmars van de Koreaanse cinema in de 21ste eeuw en bestaat uit films die in de afgelopen 22 jaar zijn verschenen, waaronder erkende en minder erkende meesterwerken, met weliswaar één uitzondering. De Koreaanse klassieker The Housemaid (1960) van Kim Ki-young, een claustrofobische thriller, maakt deel uit van deze sectie vanwege zijn enorme invloed op meerdere generaties filmmakers. Bong Joon-ho gebruikte de film als inspiratiebron voor zijn wereldhit Parasite. Zelf is Bong Joon-ho natuurlijk ook een invloedrijke figuur en dus is zijn monsterfilm The Host (2006) geknipt voor deze retrospectieve.
De sectie 'Classics' biedt een mix van uiteenlopende stijlen en verhalen van idiosyncratische regisseurs. Met de biopic Painted Fire (2002) won Im Kwon-taek - de meest productieve Koreaanse regisseur ooit - de prijs voor beste regisseur op het filmfestival van Cannes. Zijn 98ste(!) film schetst het leven van de 19de-eeuwse schilder Jang Seung-up (vertolkt door Choi Min-sik). Woman is the Future of Man (2004) is de derde film van Hong Sang-soo op het festival dit jaar. Dit wispelturige melodrama vertelt het verhaal van twee oude schoolvrienden die in een dronken bui besluiten een ex-vriendin op te zoeken. Met zijn eerste langspeler, The Chaser (2008), orkestreerde regisseur Na Hong-jin een virtuoos duel tussen een pooier en een sluwe seriemoordenaar, terwijl Yeon Sang-ho's debuut - The King of Pigs (2011) - een viscerale studie is van tienergeweld, pesten en de klassenstrijd in Zuid-Korea. Een paar jaar later regisseerde Yeong Sang-ho de zombiefilm Train to Busan. De medische thriller Madonna (2015) van Shin Su-won, die graag maatschappijkritische scenario's combineert met genre-elementen, volgt een verpleegster die een comateuze patiënt in een privéziekenhuis probeert te beschermen. Lee Chang-dongs Burning (2018) behoeft wellicht geen introductie. Deze ingenieus geconstrueerde slow-burner bleek een van de meest meesterlijke Koreaanse films van de afgelopen jaren.
Curator Patrick Duynslaegher neemt een duik in de historiek en de rijkdom van de Koreaanse cinema in een essay in een unieke brochure volledig gewijd aan de Zuid-Koreaanse 'Classics'. Op de website zullen longreads verschijnen over de verschillende filmmakers. Bestel de Classics-brochure via onze website.
Korean Composers Concert
20.10.2022
Geen Film Fest Gent zonder een spectaculair filmmuziekconcert. Op 20 oktober serveert het festival een muzikale trip naar Zuid-Korea tijdens het concert Korean Composers, een concert volledig gewijd aan het beste wat de Koreaanse film- en seriemuziek te bieden heeft. Brussels Philharmonic o.l.v. Maestro Dirk Brossé zal live muziek uitvoeren van Cho Young-wuk (Oldboy, The Handmaiden), de huiscomponist van Park Chan-wook, en van Lee Byeong-woo, die met Bong Joon-ho samenwerkte voor Mother en The Host. Ook de muziek van Jung Jae-il krijgt een plek op het concert. Onder meer zijn muziek voor cultuurfenomenen Parasite en Squid Game zal live gebracht worden.
Tickets voor het filmmuziekconcert Korean Composers zijn nu beschikbaar op www.filmfestival.be en www.worldsoundtrackawards.com.
Sonmat x FFG
16.10.2022
Film Fest Gent en het cultuurplatform Sonmat werken samen om festivalbezoekers te laten kennismaken met de Koreaanse foodfilosofie 'sonmat' (letterlijk 'handsmaak'). Op zondag 16 oktober kan je in De Vooruit terecht voor een double bill van Zuid-Koreaanse films én culinaire activiteiten. Meer info over het programma volgt op 22 september.
Tickets voor de films zullen beschikbaar zijn vanaf 22 september.
De Focus on South Korean Cinema wordt ondersteund door Korean Cultural Center (Brussels).