WIL en 1985 grote overwinnaars op de Ensors

Winnaars de ensors 2024
Nieuws 07 feb 2024
Commotie over de genderneutrale acteerprijzen overschaduwde de uitreiking van de Ensors aan Wil en 1985 op de slotavond van het filmfestival van Oostende. Het palmares van de Vlaamse film- en televisieprijzen oogde “te mannelijk.”

Met respectievelijk zeven en tien Ensors maakten de film Wil van Tim Mielants en de televisieserie 1985 van Wouter Bovijn hun favorietenrol waar op de Ensoruitreiking die traditiegetrouw het filmfestival van Oostende afsluit. In Wil neemt Tim Mielants de rol van de Antwerpse politie bij de Jodenvervolging tijdens WOII op de korrel. Carl Joos schreef het scenario en baseerde zich daarbij op het boek Wil van Jeroen Olyslaegers. Joos kreeg er een Ensor voor. De film zelf werd uitgeroepen tot beste film en Tim Mielants kreeg een beeldje als beste regisseur. Stef Aerts en Jan Bijvoet werden resp. voor hoofdrol en ondersteunende rol bekroond voor hun acteerprestatie. Ook director of photography (D.O.P.) Robrecht Heyvaert kreeg een Ensor voor zijn werk en omdat Wil het afgelopen jaar het meest volk naar de bioscoop lokte kreeg de film nog een Box Office Award.

Bende

Qua aantal Ensors overtrof de tv-serie 1985 nog het aantal filmbekroningen. Willem Wallyn schreef het scenario dat gebaseerd is op ware feiten uit de jaren '80 toen de Bende van Nijvel hier terreur zaaide. Hij kreeg, net als regisseur Wouter Bovijn, een Ensor voor zijn prestatie. Volgens de leden van de Ensor Academie was 1985 ook de beste Fictie-Serie. De acteerprijzen in deze categorie gingen naar hoofdrolspeler Aimé Claeys en naar Tom Vermeir voor zijn ondersteunende rol. Montage, geluid, kostumering, muziek, art direction leverden 1985 eveneens een Ensor op. De op VRT 1 vertoonde reeks Rough Diamonds kreeg een Ensor voor beste make-up.

Belofte

Het grootste applaus tijdens de uitreiking ging naar Ibbe Daniëls en Ingrid Schildermans voor hun documentaire serie Godvergeten. Planeet B, een coming-of-ageverhaal over milieuactivisten van Pieter Van Eecke werd geprezen als beste documentairefilm. Ensorbeeldjes waren er ook voor de animatiefilm Knor, voor de kortfilm Klette van Michael Abay en voor #LikeMe als beste jeugdfictie.

In totaal zijn er 30 Ensorcategorieën waarvan een aantal al tijdens het filmfestival van Oostende werden uitgereikt. Baloji, regisseur van Augure nam er twee in ontvangst want hij werd belofte van het jaar en zijn film won de Ensor voor de beste Franstalige film van het jaar. Jo Willems, D.O.P. van The Hunger Games kreeg de Albert Bert prijs voor de internationale prestatie van het jaar.

Doel voorbij

Het slotapplaus op de door Fatma Taspinar en Xavier Taveirne gepresenteerde avond was nog niet helemaal uitgestorven toen er al geroezemoes ontstond over het al te mannelijk karakter van het Ensorpalmares. Het viel velen op dat er heel weinig vrouwen op het podium werden geroepen en het was vooral schrikken omwille van de vertolkingsprijzen die dit jaar uitsluitend naar mannen gingen. Een gevolg van het sedert twee jaar genderneutraal maken van die prijzen. Daarmee ging Oostende het filmfestival van Berlijn achterna. Een initiatief dat toen werd toegejuicht maar qua timing toch enig voorbehoud ontlokte.

Diezelfde geluiden waren er opnieuw in Oostende en Ensorwinnaar Aimé Claeys, suggereerde zelfs een terugkeer naar de vroegere opdeling beste mannelijke en beste vrouwelijke vertolking. Stef Aerts hoofdacteur in Wil was van oordeel dat de huidige regeling haar doel voorbijschoot. Hamvraag blijft of de cultuursector al rijp genoeg is voor dat soort prijzen.

Evaluatie

Wim Van Severen voorzitter van de Ensor Academie die de Ensors uitreikt beklemtoonde in een radio- en televisiereactie dat de winnaars in de eerste plaats hun Ensor verdienden. En dat er bij de nominaties zelfs een gendergelijkheid was. Dat de uitslag van de stemming anders uitdraaide, was volgens hem, mede het gevolg van het winner takes it all fenomeen. Vorig jaar liep Close weg met alle prijzen en dat was het jaar voordien ook het geval met Dealer. Bij de suggestie om dan maar een jury te laten beoordelen, plaatste hij ook vraagtekens “omdat het aanduiden van de juryleden subjectief kan gestuurd worden.” Nu is er een democratisch proces waar 600 leden van de Academie aan deelnamen. Er komt wel, zoals ieder jaar, een grondige evaluatie. Hij wil daarom geen overhaaste conclusies trekken over al dan niet genderneutrale prijzen.

Lijst winnaars

  • Beste Documentaire Film: Planeet B - Pieter Van Eecke
  • Beste Documentaire Serie: Godvergeten - Ibbe Daniëls, Ingrid Schildermans
  • Beste Kortfilm: Klette - Michael Abay
  • Beste Animatie: Knor
  • Beste Jeugdfictie: #LikeMe s4
  • Beste Geluid: Arne Winderickx, Matthias Hillegeer - 1985
  • Beste Muziek: David Martijn, Jeroen Swinnen - 1985
  • Beste Scenario Fictie-Serie: Willem Wallyn - 1985
  • Beste Scenario Film: Carl Joos - Wil
  • Beste Art Direction: Stijn Verhoeven - 1985
  • Beste Make-up: Esther De Goey - Rough Diamonds
  • Beste Kostuum: Sophie Van den Keybus - 1985
  • Beste Regie Film: Tim Mielants - Wil
  • Beste Regie Fictie-Serie: Wouter Bouvijn - 1985
  • Beste D.O.P.: Robrecht Heyvaert - Wil
  • Beste Montage: Pieter Smet - 1985
  • Telenet Publieksprijs: Zeevonk
  • Beste Acteerprestatie Hoofdrol - Film supported by PlayRight: Stef Aerts - Wil
  • Beste Acteerprestatie Ondersteunende Rol - Film: Jan Bijvoet - Wil
  • Beste Acteerprestatie Hoofdrol - Fictie-Serie: Aimé Claeys - 1985
  • Beste Acteerprestatie Ondersteunende rol - Fictie-Serie: Tom Vermeir - 1985
  • Beste Fictie - Serie: 1985
  • Beste Film: Wil
  • Albert Bert Prijs voor Internationale Prestatie van het Jaar: Jo Willems
  • Ensor voor Belofte van het Jaar met de steun van BNP Paribas Fortis: Baloji
  • Ensor Beste Franstalige Belgische film: Augure
  • Beste Coproductie: Mascotte
  • Ensor voor Uitzonderlijke Verdienste: Jos Stelling
  • Lifetime Achievement Award 2024: Marc Didden
  • Box Office Award: Wil
DSC 4815

Raf Butstraen

Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.