‘Girl’-regisseur Lukas Dhont wint unaniem eerste Gentse Cultuurprijs voor film
De Cultuurprijs van de stad Gent gaat jaarlijks naar een persoon, organisatie of instelling die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt in het culturele werkveld. Dit jaar werd de prijs voor het eerst toegekend voor de discipline ‘film’.
Sensitief
In zijn speelfilmdebuut brengt Lukas Dhont het verhaal van Lara die ervan droomt om balletdanseres te worden. Zij is echter in het verkeerde lichaam geboren.
Volgens de jury is Lukas Dhont “erin geslaagd een breed publiek te beroeren met een onderwerp dat haast intrinsiek controversieel is. De gecontroleerde en zelfverzekerde beeldvoering dompelt de kijker sensitief onder in een actueel thema. Dicht op de huid, empathisch en vol begrip. Empowerend voor jonge mensen die worstelen met hun eigen ontplooiing. Met de maturiteit van een doorwinterde cineast zette deze twintiger zichzelf hiermee op de kaart en heeft hij perspectief op een beloftevolle toekomst in de filmwereld’.
Sami Souguir, schepen van cultuur, voegt daaraan toe: “In 2018 zorgde Lukas Dhont voor een aangrijpende opening van de 45ste editie van Film Fest Gent met zijn inmiddels veel geprezen en bekroonde film ‘Girl’. Hij bewees het unieke talent te bezitten om moeilijk te bespreken onderwerpen op een pure en bijzonder ontwapenende manier bij een breed publiek te brengen”.
Triomftocht
‘Girl’ ging vorig jaar in Cannes in wereldpremière in de ‘Un Certain Regard’ sectie. De film won er onder meer de Caméra d’Or voor de beste debuutfilm, de Queer Palm en voor Victor Polster als Lara, de prijs voor de beste acteerprestatie in de sectie ‘Un Certain Regard’. Cannes werd het begin van een triomftocht doorheen het internationale festivalcircuit. Het leverde de film tal van onderscheidingen en prijzen op.
De Cultuurprijsjury bestond uit Wim De Witte, programmadirecteur Film Fest Gent, Bülent Öztürk, Belgisch-Koerdisch filmmaker, Erwin Provoost, intendant-directeur Vlaams Audiovisueel Fonds, en producent Dirk Impens. Zij kenden de Cultuurprijs unaniem toe en hadden daarbij nog lof “voor het enthousiasme waarmee Lukas Dhont gelooft in zijn eigen werk en hoe hij de kunst verstaat zijn film te pitchen en te verspreiden en hoe hij verder kijkt dan de productie op zich”.