Jean-Luc Godard leeft voort op 49ste editie Film Fest Gent
Het belang van Jean-Luc Godard als rebellerende iconoclast kan moeilijk overschat worden. Samen met François Truffaut stond hij aan de wieg van de Franse nouvelle vague, een golf die een cesuur betekende in de filmgeschiedenis en Hollywoodregisseurs eerde én beïnvloedde. À bout de souffle (1960) gooide alle regels uit het filmboek overboord en maakte een ster van Jean-Paul Belmondo. Godard is altijd een radicale filmmaker gebleven. Zelfs in 2014 wist hij de filmkunst nog een nieuwe draai te geven, met de cryptische 3D-film Adieu au langage. Meer dan een filmmaker, was hij ook een militant, een intellectueel en iemand die zijn ganse leven dweepte met alternatieve politieke stromingen. Maar bovenal vertelde hij zijn waarheid - cinema - in 24 frames per seconde.
In 1985 organiseerde Film Fest Gent voor de allereerste keer een filmcompetitie, gewijd aan “de invloed van muziek op film”. Jean Luc-Godard won met zijn eigen versie van een film noir, Détective, de prijs voor de beste soundtrack (de voorloper van de Georges Delerue Award).
FFG2022 brengt twee films over JLG
Niemand ademde meer cinema dan Jean-Luc Godard, daarom presenteert Film Fest Gent in de programmasectie ‘Artists on Film’ twee gloednieuwe films over de cineast.
À vendredi Robinson
À vendredi, Robinson van Mitra Farahani is niet alleen een herwaardering van de vergeten Iraanse schrijver en regisseur Ebrahim Golestan, maar ook een eerbetoon aan Godard. Golestan zou initieel JLG ontmoeten op een filmfestival in de jaren ‘60, maar uiteindelijk zouden hun paden nooit kruisen. Op verzoek van documentairemaker Mitra Farahani zijn de twee heren dan maar een correspondentie begonnen enkele jaren geleden. Ze wisselden wekelijks e-mails uit: Golestan stuurde vooral tekst, Godard foto’s, films en cryptische citaten. Farahani filmde deze uitwisseling en het resultaat is even ongrijpbaar als een Godard-film.
Godard seul le cinéma
Wat het onderwerp ook was van een film van Godard, uiteindelijk gingen ze allemaal over hetzelfde: cinema. Cyril Leuthy’s documentaire Godard seul le cinéma is een verhelderend portret van een van de meesters van de cinema. Hij brengt het bijzonder grillige parcours van JLG - sinds zijn debuut À bout de souffle - in kaart. Godard spreekt uitsluitend via archiefmateriaal, maar Leuthy interviewt een select groepje kenners. Van biografen tot voormalige medewerkers, zoals actrice Nathalie Baye.
Op dinsdag 18.10 worden À vendredi, Robinson en Godard seul le cinéma na elkaar vertoond, gevolgd door een talk met onder meer Patrick Duynslaegher over het werk en leven van Jean-Luc Godard.