Jonny Greenwood, Nicholas Britell en Billie Eilish vallen in de prijzen op 22ste World Soundtrack Awards

WSA winners 2022 c Jeroen Willems 017
Nieuws 22 okt 2022
Jonny Greenwood heeft de Film Composer of the Year Award gewonnen tijdens de 22ste World Soundtrack Awards Gala & Concert op zaterdag 22 oktober in Muziekcentrum De Bijloke in Gent. Nicholas Britell ontving de Television Composer of the Year Award. "No Time to Die" uit No Time to Die kreeg de Best Original Song Award, terwijl Drive My Car-componist Eiko Ishibashi de Discovery of the Year Award in de wacht sleepte. Joseph Metcalfe, John Coda en Grant Kirkhope werden geëerd met de Public Choice Award en The Penelopes componeerden de Best Original Score for a Belgian Production. Bruno Coulais ontving de Lifetime Achievement Award.
Jonny greenwood 3

De 49ste editie van Film Fest Gent werd traditiegetrouw afgesloten met de World Soundtrack Awards, een van de belangrijkste internationale prijzen voor filmmuziek. Na meerdere nominaties voor zijn meest recente scores - waaronder een Oscar, een BAFTA en een Golden Globe - mag componist Jonny Greenwood eindelijk een award mee naar huis nemen. De World Soundtrack Academy kroonde hem tot Film Composer of the Year voor zijn scores voor Power of the Dog en Spencer. Het is de eerste keer dat Jonny Greenwood een World Soundtrack Award wint, maar hij was eerder genomineerd in 2008 voor There Will Be Blood, in 2013 voor The Master en in 2018 als Film Composer of the Year voor Phantom Thread. Zijn nummer "Magic Works" uit Harry Potter and the Goblet of Fire was genomineerd in 2006.

Nicholas Britell and Barry Jenkins, WSA Industry Days, FFG 2018

Nicholas Britell en zijn prachtige (intro)muziek voor Succession zijn bijna onverslaanbaar geworden. Britell verzilverde zijn nominatie en werd Television Composer of the Year 2022, waarmee hij zijn vijfde World Soundtrack Award in ontvangst nam. In 2020 won hij ook al Television Composer of the Year voor zijn muziek voor Succession. Tussen de onderscheidingen voor zijn werk voor televisie door won hij Best Original Song voor "Call Me Cruella" uit Disney's Cruella. Hij heeft ook Film Composer of the Year 2019 en Discovery of the Year 2017 gewonnen op de World Soundtrack Awards.

Bond james bond

Er dongen dit jaar zes nummers mee naar de hoogste eer in de categorie Best Original Song, waarvan "Strange Game" uit de serie Slow Horses - geschreven door Daniel Pemberton en Mick Jagger - het eerste nummer uit een tv-serie is dat genomineerd werd voor Best Original Song. De Academy koos echter voor "No Time to Die" uit de James Bond-film No Time to Die als Best Original Song. Songwriters Billie Eilish en Finneas O'Connell konden niet aanwezig zijn, maar bedankten de World Soundtrack Academy in een videoboodschap.

WSA 2022 c Jeroen Willems9© Jeroen Willems

Eiko Ishibashi overtuigde de Academy met haar betoverende, jazzy muziek voor de Oscarwinnende Murakami-verfilming Drive My Car en mag zich nu Discovery of the Year 2022 noemen. Haar muziek zal volgend jaar worden opgevoerd tijdens de World Soundtrack Awards. Drive My Car was een van Ishibashi's eerste ervaringen met het scoren voor film en de Academy hoopt van harte dat er nog vele scores volgen.

WSA 2022 c Jeroen Willems13© Jeroen Willems

De Public Choice Award ging naar de muziek voor The King's Daughter, gecomponeerd door Joseph Metcalfe, John Coda en Grant Kirkhope. De score werd goed ontvangen door het publiek en oogstte het grootste aantal stemmen van filmfans. Componist Giacomo Rita ontving de Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer. Hij overtuigde de jury met de score die hij schreef voor een scène uit Nosferatu, de film uit 1922 van F.W. Murnau. De Parijse indiepopband The Penelopes componeerde de Best Original Score for a Belgian Production met hun muziek voor de charmante familiefilm SpaceBoy van Olivier Pairoux.

WSA 2022 c Jeroen Willems12© Jeroen Willems

Tijdens de World Soundtrack Awards Ceremony & Concert stond het oeuvre van de Franse componist Bruno Coulais centraal. Coulais' filmmuziek varieert van scores voor Franse blockbusters als Les rivières pourpres, over epische documentaires als Le peuple migrateur tot folkloristische animatiefilms als Wolfwalkers. Brussels Philharmonic, onder leiding van Maestro Dirk Brossé, bracht een selectie van zijn muziek voor films als Océans, Microcosmos en Coraline. Zijn uitgesproken lyrische en fantasierijke scores verraden vaak zijn voorliefde voor opera en de menselijke stem. Tijdens de World Soundtrack Awards brachten het volledig mannelijke koor A Filetta en (mezzo)sopraan Mélissa Zerbib samen met Brussels Philharmonic Coulais' muziek tot leven. Tijdens de ceremonie ontving Bruno Coulais de Lifetime Achievement Award.

WSA Industry Award Catherine Joy© Jeroen Willems

De WSA Industry Award gaat dit jaar naar de Alliance for Women Film Composers. De AWFC is een community van componisten die ernaar streeft het werk van vrouwelijke componisten te ondersteunen. Catherine Joy, voorzitter van de Alliance for Women Film Composers, nam de prijs op vrijdag 21 oktober persoonlijk in ontvangst. De WSA Industry Award wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die een opmerkelijke en significante bijdrage levert aan de filmmuziekindustrie.

Tijdens de awardshow voerde Brussels Philharmonic muziek op van de drie speciale gasten. Van Lifetime Achievement Award-winnaar Bruno Coulais bracht het orkest een selectie uit zijn muziek voor films als Océans, Microcosmos en Coraline. Het publiek genoot van enkele prachtige stukken uit het repertoire van componist en jazzartiest Mark Isham, die ook zelf het podium betrad en trompet speelde tijdens de muziek uit The Black Dahlia, The Moderns en Judas and the Black Messiah. Brussels Philharmonic speelde ook de muziek van de winnaar van de Discovery of the Year van vorig jaar, Nainita Desai, die dit jaar genomineerd was voor de Public Choice Award. Het publiek luisterde naar enkele muziekstukken uit onder meer de bekroonde documentaire For Sama.

Tags

WSA2022