Kortfilmfestival Leuven komt met feesteditie
Op de 30ste openingsavond staan vijf wereldpremières geprogrammeerd bestaande uit Vlaamse fictie, animatie en films van oude bekenden van het festival. Dat laatste is het geval met Manuel Janssens en Michiel Geluykens die in De leider komt een smakelijke portie horror serveren. Horror lijkt een nieuwe trend in de Vlaamse kortfilmproductie, zo beweren de festivalorganisatoren. Jeroen Ceulebrouck was eerder al in Leuven met Antarctica en stelt nu de animatiefilm Raaf voor. Twee jaar geleden won Lynn Ryssen een Pitch Your Script voor de kortfilm Sim en stelt nu het eindproduct voor. Line Pillet staat met Un matin voor de tweede keer als maker in Leuven en volgt in haar kortfilm vier mensen zonder verblijfsvergunning die op zoek zijn naar werk in Brussel. En in De stier van Londen Film School alumnus Victor Nauwynck vormen Wim Willaert en Maaike Cafmeyer een dreamteam in een absurd drama.
Kloppend hart
Zowel de Vlaamse als de Europese kortfilmcompetitie vormen het kloppend hart van Kortfilmfestival Leuven. De Vlaamse competitie valt uiteen in fictie, documentaire en animatie. Volgens de organisatoren vormt de Vlaamse fictie competitie meer dan een voorproefje van later werk. De regisseurs nemen nu al risico’s, verdiepen zich in schijnbaar banale situaties en zijn niet bang voor genrefilms waarin horror blijkt terug te zijn van heel even weggeweest. Familiebanden zijn ook ideaal als inspiratie voor een innemende kortfilm. Van de 35 geselecteerde kortfilms waren Upper van Lennert Madou en The World is my Idea van Alexander Wolfgang Smadja al in de studentenkortfilmcompetitie van Film Fest Gent te zien. The World is my Idea, dat zich in een restaurant afspeelt waar ploegleider Rocco met haar demonen en haar moeder moet afrekenen, won er zelfs de publieksprijs. Een moeder en haar dochter zijn ook de hoofdpersonages in Almost There van Lisa Coene. Maar dat is de enige gelijkenis tussen de twee films. In Almost There gaat het om afscheid nemen en hechte familiebanden. In Upper wachten twee vrienden op de komst van een asteroïde en klimmen daarbij steeds hoger.
Banaan
In zijn mockumentary The Journey of the Sad Banana laat Rik Chaubet een megalomane banaan zoeken naar de zin van zijn bestaan in een post-kapitalistische wereld. Chaubet verzorgde tussen het regisseren door nog de montage van Soundtrack to a Coup d’Etat van Johan Grimonprez. In Les enfants iront bien van Sigi Van Roy zoekt Aaron naar zijn plek in de wereld en doet daarbij zijn best om zijn broertje James in de beste omstandigheden te laten opgroeien.
Tom Van Avermaet die in 2012 met zijn Dood van een schaduw een Oscarnominatie kreeg, neemt met zijn jongste al met verschillende prijzen overladen Hearts of Stone deel aan de Vlaamse fictie competitie. Als levend standbeeld geraakt Paula verliefd op Agatha, een stenen standbeeld dat ze dagelijks bezoekt. Tot ze op een dag ontdekt dat Agatha er niet meer is. Niemand minder dan Noomi Rapace bekend van The Girl with the Dragon Tattoo vertolkt de hoofdrol. Zij was tevens producent van deze kortfilm.
Animatie
Bij de elf geselecteerde Vlaamse animatiefilms valt de terugkeer op van de stop-motion ten nadele van de computeranimatie. In de al in Gent vertoonde De gouden ezel van Anne Verbeure maakt een koninklijke familie een identiteitscrisis door. De koning denkt dat hij van glas is en de prins zit gevangen in het lijf van een ezel. Iedereen wil weg uit het sprookjesachtige van zijn of haar bestaan. Twig van Liese Minjauw gaat over een krom twijgje dat er alles aan doet om bij de rechte houten blokjes te horen. Maar is de prijs daartoe niet te hoog? De klimaatopwarming komt aan bod in Het bos staat in brand van Louise Rogiers. Daarom moeten tal van dieren naar de stad verhuizen waar ze knotsgekke avonturen beleven.
Documentaire
Meer klimaatopwarming - en vooral de gevolgen ervan - valt er te zien in The Sea, The Sea van Naomi Swaenepoel. In haar afstudeerproject van LUCA School of Arts bestudeert ze met een groep 13-jarige leerlingen een stukje Oostkust van Engeland. Holderness is de snelst eroderende kustlijn van Europa. Coral City is een voorbeeld van een documentaire die je brengt waar je moeilijk kan komen. Een wetenschapper uit Sri Lanka probeert de patronen van migrerende koraallarven in kaart te brengen om zo de toekomst van de koraalriffen en van haar landgenoten te beschermen. Coral City van Camille Ghekiere en Charlotte De Cort is het resultaat van een unieke samenwerking tussen documentairefestival DOCVILLE en wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel. Met Leopold’s Sacred Heart van Philippe van der Loo breng je op een speciale manier een bezoek aan de basiliek van Koekelberg. Die herbergt een aantal onverwachte en tegenstrijdige bewoners als een conciërge die onder de kerk woont, een speleologieclub, een radiostation en een restaurant met cabaretshows.
Europese competitie
Voor haar Europese competitie ontving het kortfilmfestival niet minder dan 3000 inzendingen. Daaruit werden 35 films geselecteerd waarmee 7 programma’s werden samengesteld. Wie in Gent de Internationale kortfilmcompetitie volgde, kan in Leuven Crushed van Camille Vigny terugzien. In haar film blikt ze terug op de zomer van haar 18de verjaardag. Net als een straatauto die in een race totaal vernield geraakt, zit zij in een gewelddadige relatie die niet goed kan eindigen. Als metafoor kan dit tellen. Thematisch is dit festivalonderdeel niet in één woord te vatten want het is een mix van fictie, animatie en documentaire. In The Sea in Between van Lun Sevnik lijkt het over grensoverschrijdend gedrag te gaan. De gespannen relatie tussen een theaterdirecteur en zijn vader over hoe ze mishandeling in een voorstelling moeten portretteren is een weerspiegeling van hun relatie in het echte leven. Dat tonen Sergei Batrak en Aranya Sen in Sad Inheritance.
Nominatie
Uit Duitsland komt My Orange Garden van Anna-Sophia Richard waarin ze de Iraanse zangeres Faravaz Farvardin volgt die Iran moest ontvluchten omdat ze in het openbaar zong. Nu strijdt ze in Duitsland voor de rechten van de Iraanse vrouwen. Les belles cicatrices van Raphaël Jouzeau is slechts één voorbeeld van een Europese animatiefilm die meedingt naar de prijs van de jury. Hij gaat over Gaspard en Leïla die elkaar ontmoeten in een drukke bar nadat Leïla hem een maand eerder verliet. Het gesprek loopt mis en Gaspard verstopt zich onder het tafelkleed, weg van nieuwsgierige blikken en dichter bij zijn herinneringen. De winnaar van de Europese kortfilmcompetitie krijgt naast de prijs van de jury automatisch een European Film Award nominatie en indien het om een fictiefilm gaat ook een plaats op de longlist voor de Oscar van de beste kortfilm. De filmmakers zelf kiezen hun favoriete regisseur en die krijgt dan een plaats in de jury van de volgende festivaleditie.
Focussen
Dit jaar gaat speciale aandacht naar de Palestijnse en Portugese kortfilm. Films als Bethlehem 2001 en Layl (Night) brengen Palestijnse verhalen over de angst die hoort bij jarenlange oorlog en onderdrukking. Veerkracht is troef in A Short Film about Kids van Ibrahim Handal. Vier kinderen uit een vluchtelingenkamp in Bethlehem willen een taxi boeken om de volgende dag voor het eerst in hun leven naar zee te gaan. De moeilijkheden die Palestijnen overzees ervaren, worden in één telefoongesprek samengevat in I Signed the Petition en in Dancing Palestine brengt Lamees Almakkawy een hulde aan de dabke, een Palestijnse volksdans. Alle films hebben een eigen kijk op de al jaren bedreigde Palestijnse identiteit.
Portugal
In samenwerking met het festival Curtas Vil do Conde stelt Kortfilmfestival Leuven twee Portugese programma’s voor. Een reeks Best of Curtas Vila do Conde mixt liveaction fictie en animatie in zowel maatschappelijk kritische als absurde verhalen. Van ontspoorde wc- paddenstoelen tot een uit de hand gelopen team building.
Het tweede Portugalprogramma staat in het teken van 50 jaar revolutie want in 1974 vond er de Anjerrevolutie plaats, een van de vredigste in de geschiedenis. Portugese soldaten vulden hun geweren met anjers in plaats van met kogels. De impact van de revolutie op de Portugezen komt aan bod aan de hand van kleine verhalen. Een fraaie en boeiende geschiedenisles.
Masters
In 1999 won Fien Troch met Wooww de juryprijs voor beste Vlaamse korte fictiefilm. Deze en andere kortfilms worden samengebracht in een focusprogramma gewijd aan de “grande dame” van de Belgische cinema. Als Artist in Focus geeft zij een master talk op het festival. Filmjournalist Ruben Nollet leidt het gesprek. Een andere masterclass wordt gegeven door João Gonzalez die met zijn kortfilm Ice Merchants in 2022 de publieksprijs won in de Europese competitie. De film over een vader en zoon die tegen een steile bergwand wonen en dagelijks naar beneden afdalen om ijs te verkopen in het dorp werd een wereldwijd succes. Gonzales, animator, muzikant, componist komt vertellen hoe hij zijn verhalen tot leven brengt.
Zoals gebruikelijk staan populaire reeksen als Comedy Shorts, Kortfilms voor kinderen, Animation Nations en Virtual Reality ook dit jaar op het programma. Net als het Labo programma en de Big Names, Short Films. Sponsors hebben hun gastvertoningen en er zijn workshops en netwerkmomenten voor professionals. En velen kijken uit naar de uitreiking van de VAF-Wildcards.
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.