Kwaliteit en ontroering hand in hand op openingsgala Film Fest Gent

P1aurulonb1l1l2ie5h61tu0d1q1
Nieuws 12 okt 2016
Zelden was er zoveel unanimiteit over de uitzonderlijke kwaliteit van de openingsfilm als bij ‘I Daniel Blake’ waarmee de 43ste editie van Film Fest Gent onder massale belangstelling van start ging.

Regisseur Ken Loach, die met zijn jongste film, de Gouden Palm van Cannes won, stelde de film op een indrukwekkende manier persoonlijk voor. Hij vond dat hij het verhaal van Daniel Blake, die na een hartaanval zijn uitkering verliest omdat hij niet wegwijs geraakt in een doolhof van administratieve maatregelen, moest vertellen. Want zoals Daniel Blake waren er honderdduizenden in alle landen van Europa. Om dat te illustreren gaf hij nog enkele schrijnende voorbeelden die men, als ze in een film zouden worden verteld, niet zou geloven. Met zijn uithaal naar de Brexit die er kwam na een schandalige en misleidende campagne speelde de tachtigjarige maar uiterst vitale regisseur in op de actualiteit. Hij verklapte dat hij bij de “remainers” hoorde maar was niet mals voor de grote conglomeraten en bedrijven die alleen een hogere klasse bevoordeligen en daarbij de gewone man in de hoek duwen waar de klappen vallen. Hij durfde te hopen op meer solidariteit in Europa en onderstreepte dat slechts een kleine meerderheid in zijn land een bepaald Europa afwees.

‘I Daniel Blake’ is een schitterend voorbeeld van de sociaal geëngageerde en humaan geïnspireerde cinema van Ken Loach. Hij slaat daarbij niet woest om zich heen maar legt de vinger op de pijnlijke wonde. Daniel Blake is een typevoorbeeld van een zieke die door een mallemolen aan soms absurde regeltjes doorheen het sociale vangnet valt. Zijn film is een wake-up call om aandacht te geven aan schrijnende sociale gevallen. Vandaar de actualiteit ervan. Op de druk bijgewoonde receptie werd de openingsfilm door velen dan ook als een “statement” van het Film Fest Gent gezien. En als dusdanig ook gewaardeerd.

Het festival sprak op zijn beurt zijn waardering uit voor de regisseur die in het gezelschap van hoofdactrice Hayley Squires naar Gent kwam, door hem de Joseph Plateau Honorary Award toe te kennen. Een onderscheiding voor zijn verdiensten en zijn unieke bijdrage tot de filmkunst. Zelden was een prijs meer verdiend. Overigens vertelde Ken Loach ons dat hij zeer onder de indruk was van Film Fest Gent dat hij zich lang niet zo groot en groots had voorgesteld. Lof was er evenzeer voor onthaal en omkadering en “dan kom ik hier met mijn film de toeschouwers een por in de rug geven. Als dat maar goed afloopt”. Het liep goed af. Meer dan goed zelfs…

De hele festivalsfeer werd er zelfs nog beter op want er werd getoast op de kwaliteit van de openingsfilm en op al het verrassende dat nog tot 21 oktober zal worden vertoond. De hele nieuwe omkadering met de nieuwe locatie van het Caffelini Café was al de eerste van vele verrassingen. Kom ze meemaken, overal in Gent film- en muziekstad.


Opening in Stijl
Het Gentse modemerk Julia June voorziet de hostessen van het festival van een outfit uit hun nieuwe, eigenzinnige wintercollectie. Het unieke florale motief (de trend van dit najaar) zal niet misstaan in menig garderobe. De look werd geperfectineerd door de make-up van MUD, Make-Up Designory en het piekfijne kapsel door De Client. Carbonella Suits, met Gentse maatkostuum specialist Giovanni aan het roer, zorgde dit jaar voor een opening met een strikje erom. Letterlijk, door de openingsgasten bij binnenkomst te voorzien van een vlinderstrik. Martijn Bal, Wim De Witte en Patrick Duynslaegher, konden zich deze avond opnieuw in een goed passend kostuum hullen.Het team van Coeur Catering - officiële cateraar van Film Fest Gent- staat niet alleen tijdens de openingsavond klaar om onze gasten en publiek culinair te verwennen, ook zijn zij mede drijvende kracht achter festivalcafé Caffelini. Van 11 tot en met 21 oktober ben je daar dagelijks welkom van 13:00 tot 01:00 uur voor een Bombay Gin & Tonic of een ijskoude Stella Artois. Come over, after all 'you exist only in what you do" - Federico Fellini.