Line-up PRESS PLAY: Music in Games - The Legend of Zelda, The Last of Us, Final Fantasy en meer

Visual Press Play Music in Games headerfoto
Nieuws 22 jun 2023
Muziek uit iconische videogames zoals The Legend of Zelda, The Last of Us en Final Fantasy VII zal live worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic tijdens het concert PRESS PLAY: Music in Games op donderdag 19 oktober 2023 op Film Fest Gent. Het festival, waar op 21 oktober de World Soundtrack Awards worden uitgereikt, kondigde het concert en diens gastheer Austin Wintory al aan in maart en maakt nu de eerste line-up bekend. Op het programma staat onder meer de allereerste orkestrale live performance ooit van Lena Raines score voor de bejubelde indiegame Celeste.

PRESS PLAY: Music in Games

  • Line-up
    • Abzû (Austin Wintory)
    • Assassin's Creed Syndicate (Austin Wintory)
    • Celeste (Lena Raine)
    • Everybody's Gone to the Rapture (Jessica Curry)
    • Final Fantasy VII (Nobuo Uematsu)
    • God of War: Ragnarök (Bear McCreary)
    • Hearthstone (Peter McConnell)
    • Journey (Austin Wintory)
    • L.A. Noire (Andrew & Simon Hale)
    • The Last of Us (Gustavo Santaolalla)
    • The Legend of Zelda (Koji Kondo)
    • Medal of Honor (Michael Giacchino)
    • Star Wars: Jedi Survivor (Gordy Haab & Stephen Barton)
  • Praktische info
    • Datum: donderdag 19 oktober 2023
    • Location: Capitole Gent
    • Tickets nu beschikbaar (zie onder)

Koop je ticket voor PRESS PLAY: Music in Games

Je kunt er niet omheen: videogames zijn een wereldwijd fenomeen met een enorme culturele impact. Ze dompelen spelers onder in virtuele werelden en orkestreren reizen naar andere universa, of die nu lijken op het onze of niet. Ondanks het succes van videogames, wordt hun muziek heel wat minder erkend. Daarom zet Film Fest Gent - voor het eerst in zijn vijftigjarige geschiedenis - videogamemuziek centraal tijdens zijn jaarlijkse concert.

PRESS PLAY: Music in Games zal de ongelooflijke diversiteit van het genre tonen, met zowel aandacht voor populaire franchises als invloedrijke indiegames. Componist Austin Wintory is een perfecte link tussen beide. Hij schreef muziek voor een van de mooiste indiegames van de 21ste eeuw: Journey (ontwikkeld door Thatgamecompany). Het avonturenspel viel in de smaak bij fans én critici. Austin Wintory's muziek sleepte zelfs een Grammy-nominatie in de wacht. Een absolute primeur. Journey, een inspirerende parabel, werd significant verrijkt door Wintory's composities, die door spelers letterlijk gebruikt konden worden als communicatiemiddel in de game. Naast muziek uit Journey en Abzû (ontwikkeld door Giant Squid Studios), een andere betoverende indiegame, zal Brussels Philharmonic ook een suite uitvoeren van Wintory's score voor Assassin's Creed Syndicate, het negende deel in Ubisofts geliefde Assassin's Creed-franchise.

Scores uit enkele van de allergrootste games zullen orkestraal uitgevoerd worden in Capitole Gent. The Legend of Zelda (Nintendo), Final Fantasy VII (Square) en God of War: Ragnarök (Santa Monica Studio) zijn stuk voor stuk games die in het geheugen van miljoenen fans gegrift staan en een creatieve rollercoaster bieden door verschillende werelden. Vooral de herkenbare thema's van componist Koji Kondo voor The Legend of Zelda kunnen niet ontbreken op het concert. Kondo werd in 1985 van de ene op de andere dag een sensatie toen hij de muziek schreef voor Super Mario Bros. Hij versierde als eerste ooit een contract bij Nintendo louter om muziek te componeren voor videogames.

Even memorabel is Michael Giacchino's score voor de first-person shooter-franchise Medal of Honor (EA). Giacchino's soundtrack voor de beroemde oorlogsgames - een pure orkestrale krachtpatser - veranderde het landschap van de gamemuziek voorgoed door filmmuziekconventies toe te passen, zoals het gebruik van verschillende thema's doorheen het spel. De Amerikaanse componist - die al muziek schreef voor film, televisie en games - brak de wereld van videogamescores helemaal open voor een nieuw publiek. Als tweevoudige WSA-winnaar (Discovery of the Year 2005, Film Composer of the Year 2015) is Giacchino is geen onbekende voor Film Fest Gent en de World Soundtrack Awards. Net als de Argentijnse componist Gustavo Santaolalla, die maar liefst drie WSAwards op zak heeft: Discovery of the Year 2004, Public Choice Award 2006 en Best Original Song 2015. De tweevoudige Oscarwinnaar schreef de score voor de grootste hit van ontwikkelaar Naughty Dog, The Last of Us. De post-apocalyptische survivalgame belandde in 2013 op de meeste Game of the Year-lijstjes en werd begin dit jaar door HBO bewerkt tot een tv-serie. Santaolalla componeerde muziek voor zowel het spel als de tv-serie en gebruikte voor een van de opvallendste thema's een ontstemde gitaar.

The Last of Us
The Last of Us

The Last of Us was destijds, in 2013, de grootste launch van een originele game sinds L.A. Noire (ontwikkeld door Team Bondi) uit 2011, een filmisch epos over misdaadbestrijding in het Los Angeles van de jaren 1940 en duidelijk beïnvloed door film noir. Voor hun jazzy score lieten Andrew & Simon Hale zich inspireren door vroege orkestrale composities uit de jaren '40. Hun muziek schept een intrigerende sfeer die volledig overeenstemt met de wereld van de game.

PRESS PLAY: Music in Games zal ook muziek presenteren uit twee fictieve universa van epische proporties. Star Wars: Jedi Survivor (ontwikkeld door Respawn Entertainment) speelt zich af in "a galaxy far, far away" en is voorzien van een glorieuze score door Gordy Haab & Stephen Barton, die er zelfs in slaagt John Williams even te doen vergeten. De online cardgame Hearthstone (Blizzard Entertainment) gebruikt dan weer de lore van World of Warcraft. Spelers worden tijdens het spel vergezeld door een intieme, speelse en soms meditatieve score van Peter McConnell.

Everybody's Gone to the Rapture van de Britse indiedeveloper The Chinese Room geniet misschien minder bekendheid, maar is wel een verrassende en hartverscheurende reis naar een wereld waarin iedereen verdwenen lijkt. De regisseur van de game (en oprichter van The Chinese Room) Jessica Curry componeerde zelf de muziek en won er de BAFTA Game Award voor Beste Muziek mee. De opvallende score is een gevoelige uiting van melancholie en herkenbaar verdriet.

Celeste poster

Het concert heeft ook een wereldpremière in petto. Lena Raines score voor de bijzondere indieplatformgame Celeste (ontwikkeld door Maddy Makes Games) zal voor de allereerste keer live worden uitgevoerd en is ook exclusief georkestreerd voor PRESS PLAY: Music in Games. Vijf jaar geleden leek Celeste uit het niets te komen, maar vergaarde een grote fanbase dankzij een eerlijke weergave van twijfel, angst en het zoeken naar je identiteit. De platformer is vooral geliefd in de transgemeenschap. De protagonist is een trans meisje, iets wat pas na de release van de game werd erkend toen een van de makers zich outte als trans. Raines evocatieve score weerspiegelt de evolutie van het personage en kon gamers over de hele wereld overtuigen.

Koop je ticket voor PRESS PLAY: Music in Games