Meer prijzen maar minder bezoekers voor Vlaamse films
In 2016 gaf het Filmfonds van het VAF productiesteun aan 49 majoritair Vlaamse projecten voor een totaal bedrag van bijna 7,8 miljoen euro. De steun ging naar acht lange fictiefilms, negen korte fictiefilms, negen documentaires, tien animatiefilms en dertien FilmLab-projecten. Het VAF/Mediafonds deelde in totaal 3,2 miljoen euro productiesteun uit aan vier fictiereeksen, drie documentaire reeksen en twee animatiereeksen. Zestien games konden rekenen op ongeveer 757 duizend euro. Bij het economisch fonds Screen Flanders werden in totaal 42 dossiers ingediend waarvan er 26 werden goedgekeurd. Daarbij waren er 12 majoritair Vlaamse speelfilms.
Naast het financieel ondersteunen van projecten zet het VAF al enkele jaren in op talentontwikkeling en duurzaam filmen. Het worden ook de speerpunten van dit jaar. Naast de bekende en hun waarde bewezen initiatieven zoals Wildcards, atelierwerking en VAF-campussen sloot het VAF zich aan bij ‘Less is More’ een initiatief om startende scenaristen en regisseurs binnen een Europees kader te laten werken aan scenario- en projectontwikkeling van speelfilms met een lowbudget. De eerste LIM-sessie vond begin dit jaar plaats in Vlaanderen.
Nieuwigheden
Het van 2010 daterende luik ‘Duurzaam Filmen’ bleef in 2016 verder groeien en werd uitgebreid naar korte film en er wordt gewerkt aan middelen om het duurzaamheidstraject ook toe te passen bij de animatie- en de documentaire film. Samen met Screen Flanders ontwikkelde het VAF een actieplan voor de internationale coproducties die bij het economisch fonds aankloppen. Het zogenaamde e-Mission duurzaamheidslabel werd in 2016 toegekend aan ‘De premier’ en de tv-reeksen ‘CLINCH’, ‘Den elfde van den elfde en ‘De 16’.
Op het vlak van promotie en communicatie pakte het door Christian De Schutter geleide Flanders Image uit het presentatieplatform NeXT waarbij een selectie groep festivalcuratoren, sales agents en distributeurs uitgenodigd werden om kennis te maken met de Vlaamse filmwereld. Het door Film Fest Gent gehoste initiatief werd zodanig goed onthaald dat er in oktober een tweede editie, CONNeXT, komt waarbij ook de televisiereeksen aan bod zullen komen.
Belangstelling voor televisiedrama
In het kader van de nieuwe opdracht, het verzorgen van de publiekswerking, werden vijfbasisstructuren - waaronder Film Fest Gent – en veertien structurele werkingen gesubsidieerd voor een periode van drie jaar (2017-2019). Er werd verder gewerkt aan het stimuleren van filmcultuur in de cultuur- en gemeenschapscentra. Door nieuwe criteria inzake audiodescriptie en ondertiteling werd de toegankelijkheid van Vlaamse film verhoogd. De gratis app Earcatch laat individuele gebruikers toe om via de app op smartphone of tablet in combinatie met een oortje in de bioscoop toegang te krijgen tot Nederlandstalige audiodescriptie.
De terugval van het bioscoopbezoek ten opzichte van het recordjaar 2015 met zijn 2,5 miljoen bezoekers wijt het VAF onder meer aan de niet-aflatende terreurdreiging en de toenemende belangstelling voor televisiedrama. Ook de groeiende VOD-streaming wordt een concurrent voor het klassieke bioscoopbezoek. Koploper in dat Vlaamse filmverband, ‘De Premier’ werd in 2016 gevolgd door ‘De buurtpolitie: de grote geldroof’ en Cecilia’s debuutfilm ‘Achter de wolken’.
Hoogtepunten
Het aantal festivalprijzen zat in 2016 wel in de lift. Vlaamse producties waren goed voor 220 prijzen tegenover 196 het jaar voordien. In Europa (België uitgezonderd) werden er 100 prijzen gewonnen en op Noord-Amerikaanse festivals werden 31 prijzen uitgedeeld. De buitenlandse rechtenverkoop ging met 47 unieke titels tegenover 33 in 2015 eveneens in stijgende lijn.
Hoogtepunten voor de Vlaamse film waren onder andere: 'D’Ardennen’ van Robin Pront was de Belgische inzending voor de Oscars, ‘Vincent’ van Christophe Van Rompaey werd in Locarno in openlucht vertoond voor 8.000 toeschouwers, en Venetië verwelkomde zowel ‘King of the Belgians’ als ‘Home’ van Fien Troch. ‘Home’ kreeg er de Orizzonti-prijs voor beste regie. Begin 2016 kregen Felix van Groeningen en Pieter-Jan De Pue een prijs op het Sundance festival. De televisiereeks ‘Beau Séjour’ begon zijn triomftocht op Series Mania in Parijs waar de reeks goed was voor de publieksprijs.
Meer informatie: www.vaf.be