- ...
- home
- nieuws
- met vijf ...
Met vijf Wildcards trekt VAF de kaart voor de toekomst
De VAF Wildcard voor fictie gaat naar Aulona Fetahaj voor passé imparfait waarin een jonge vrouw door een schijnbaar leeg Brugge dwaalt terwijl ze een liefdesbreuk aan het verwerken is. De herinnering aan die verloren liefde vormt een innerlijke monoloog in de film terwijl de praktische verwerking van dat verleden via sms’en wordt geregeld. Door het meditatieve met enkele vluchtige ontmoetingen te combineren krijgt de film een eigen toon die nog wordt versterkt door verrassend originele camerastandpunten. De jury verwoordt het zo: “passé imparfait is een film die op een erg sfeervolle, tedere en originele manier een erg herkenbaar thema aanraakt. Met de sterke dialogen en de eigentijdse cameravoering toont deze maker maturiteit en bovenal veel talent”. Aulona Fetahaj studeerde af aan LUCA School of Arts. In de categorie fictie was er ook een eervolle vermelding voor de al in Gent vertoonde en met dezelfde vermelding bekroonde De dag die wit was van Wannes Vanspauwen en voor Au Revoir Au Printemps van Khaël Touag.
Animatie
Anne Verbeure krijgt voor Rode Reus de VAF Wildcard animatie. Haar boeiend en kleurrijk afstudeerproject aan de School of Arts HoGEnt KASK gaat over een reus die vanop een heuvel de wereld gadeslaat en daarbij zijn eigen dromen koestert. Zelf eens de zon zijn bijvoorbeeld. En waarom zou hij die niet eens proberen te omarmen? De jury waardeert Rode Reus omdat de kortfilm “erg eenvoudig is van stijl, met een verhaal dat erg relevant en herkenbaar is in de wereld van vandaag. Alle elementen, beeld, geluid en verhaal nemen je mee in een film die je raakt en waar je van begin tot einde geboeid naar blijft kijken”.
Documentaire
Nieuwkomers van Camille Ghekiere (RITCS) wint de VAF Wildcard voor documentaire en onderzoekt hoe vier nieuwkomers uit Colombia, Syrië, de Dominicaanse Republiek en Marokko zich proberen te integreren in ons land. Daarbij ligt de klemtoon op liefde, verleiding, relaties en vriendschap. Zo stopt het Colombiaans meisje een mooie jongen die ze op de tram ontmoette een briefje in de hand met de mededeling dat ze hem mooi vindt. Gebruikelijk in haar land zegt ze en ze is verbaasd dat ze op haar gebaar hier geen antwoord krijgt. Iedereen heeft wat moeite met onze gereserveerdheid. Volgens de jury zit in de bekroonde kortfilm “de creativiteit en de eigen stem van een talentvolle maker, die met een open blik in dialoog gaat met verschillende werelden en diverse thema’s op een toegankelijke en originele manier aankaart”.
Supporters van de heerlijke en beklijvende Z Bratem van Mattias Bavré die in Gent nog de prijs voor de beste Belgische studentenkortfilm won, moeten tevreden zijn met een eervolle vermelding van de jury. Hetzelfde geldt voor de fans van A Country in A Corner van Neema Ngelime.
Experimenteel
De VAF Wildcard FilmLab, voor het beste experimentele single screen-werk, gaat naar Viet Vu voor zijn My Own Room dat deel uitmaakt van de Doc Nomads van LUCA School of Arts. Het is een autobiografische film over een Vietnamese filmmaker die naar België emigreerde en er zijn relatie met zijn Franse partner in hun gedeeld appartement op beeld vastlegt. “Een erg emotioneel en persoonlijk werk”, aldus de jury die de maker prijst voor zijn “oprechte en authentieke film die je meeneemt in zijn intieme leven en gedachten”.
Scenario
De Wildcard voor beste scenario die pas voor de tweede keer wordt uitgereikt, neemt Linde Goossens mee naar huis voor haar script De Branding. Ze studeerde af aan het RITCS met een verhaal over het lot van twee vrouwen dat hen onherroepelijk verbindt wanneer ze na een dodelijk vluchtmisdrijf in tegenovergestelde posities terechtkomen. “Linde Goossens toont met dit scenario haar metier en de sterke structuur neemt je op een authentieke manier mee in een rollercoaster van emoties”, zegt de jury.
Voor de 17de Wildcardcompetitie werden dit jaar 82 afstudeerprojecten ingediend. Daaronder 26 fictieprojecten, 24 documentaires, 18 animatiefilms, 11 experimentele single-screen-werken voor de FilmLab-categorie en 3 scenario’s voor de scenario Wildcard.
Springplank
De winnaars krijgen de kans om een eerste buitenschools project te maken onder begeleiding van een individuele coach en met financiële ondersteuning van het VAF. De VAF Wildcards fictie en animatie zijn elk goed voor 60.000 euro, die van documentaire voor 40.000 euro en die van FilmLab voor 25.000 euro. De VAF Wildcard voor scenario geeft recht op een premie van 6.000 euro en een deelname aan het VAF-scenarioatelier. Het professioneel parcours van enkele laureaten spreekt tot de verbeelding, denk onder meer aan Gilles Coulier, Adil El Arbi & Bilaal Fallah, Tom Van Avermaet, Nathalie Teirlinck, Gust Van den Berghe of Sahim Omar Kalifa. Ook voor documentairemakers als Eva Küpper, Sofie Benoot en Tim De Keersmaecker was de VAF Wildcard een springplank.
Winnaars VAF Wildcards
Wildcards Fictie: €60.000
passé imparfait – Aulona Fetahaj
Special Mention: Au revoir au printemps – Khaël Touag
Special Mention: De dag die wit was – Wannes Vanspauwen
Wildcard Animatie: €60.000
Rode Reus – Anne Verbeure
Wildcard Documentaire: €40.000
Nieuwkomers – Camille Ghekiere
Special Mention: Z Bratem – Mattias Bavré
Special Mention: A Country in a Corner – Neema Ngeline
Wildcard FilmLab: €25.000
My own room – Viet Vu
Wildcard Scenario: €6.000
De Branding – Linde Goossens
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.