NIEUW: Niet-Engelstalig Oscarparcours

P1bsl152f919aoia1qinrhsg6s1
Tips 16 okt 2017
Aan thema’s, secties en parcours is er geen gebrek op de 44ste editie van Film Fest Gent. Toch durven we een nieuw parcours voorstellen. Volg de, even ademhalen, Oscarkandidaten-voor-de-beste-niet-Engelstalige-film-route. Wellicht zette u daar al onbewust enkele stappen op! Volgende films werden door hun respectievelijke landen ingestuurd voor de Oscar-race.

Hongarije

On Body and Soul’ van Ildiko Enyedi: een liefdesverhaal tegen de achtergrond van een Hongaars slachthuis. Een voedselinspectrice en een slachthuisdirecteur ontdekken dat ze dezelfde droom hebben. De Berlijnse jury was op slag verliefd op de film en gaf hem de Gouden Beer.

Dat doet er ons aan denken dat Film Fest Gent met ‘The Square’ van Ruben Östlund en ‘The Shape of Water’ van Guillermo del Toro ook de Gouden Palm van Cannes en de Gouden Leeuw van Venetië vertoont. Een mini-parcours in een groter?

En wie van Hongaarse slachthuizen maar niet genoeg kan krijgen, moet naar ‘The Butcher, the Whore and the One-Eyed Man’ van János Szász. Ferenc Kudelka, een slachthuiseigenaar heeft nog een openstaande schuld tegenover een oneervol ontslagen gendarme en doet er alles aan om die niet af te lossen. Hij bezorgt de gendarme wel werk maar dat is met het oog op het inpalmen van diens vrouw. Deze heftige zwart-wit film maakt ook deel uit van ons competitieparcours.

Finland

Tom of Finland’ van Dome Karukoski gaat over Touko Laaksonen die beroemd werd wegens zijn homo-erotische potloodtekeningen van men in uniform. Zijn strijd tegen het oerconservatieve, naoorlogse Finland om zijn geaardheid te verbergen komt uitgebreid aan bod in deze meeslepende biopic.

Italië

A Ciambra’ van Jonas Carpignano focust op de coming-of-age van de door de regisseur eerder ontdekte en in zijn gelijknamige kortfilm opgevoerde kwajongen Pio Amato. Na zijn ‘Mediterranea’ ontpopt Carpignano zich nogmaals tot een gepassioneerd cineast in deze beklijvende, eigenzinnige en rijkgeschakeerde schets van de zigeunergemeenschap in Zuid-Italië.

Noorwegen

Thelma’ van Joahim Trier is het portret van een sterk ingetogen vrouw die haar bovennatuurlijke krachten ontdekt als ze van het platteland naar Oslo trekt om er te studeren. Een gedurfde film met een mix van coming-of-age, horror en thrillerelementen met knipoogjes naar Brian De Palma, David Cronenbergh en George A. Romero.

Polen

Pokot' (Spoor) van Agnieszka Holland speelt zich af in een bergdorpje aan de Pools-Tsjechische grens. De teruggetrokken levende Duszejkon neemt zelf de zaak in handen wanneer de politie niet ingrijpt als haar honden mysterieus verdwijnen. Holland omschrijft haar thriller als “een anarchistisch-feministisch misdaadverhaal met zwarte humor”. En maakt met haar film een vuist naar het brute machismo op deze planeet.

Roemenië

The Fixer’ van Adrian Sitaru is een film over Radu die vastbesloten is om zijn weg te maken in de journalistiek, en meer bepaald bij een Franse televisiezender. Hij hoopt dat hij bij het helpen van het oplossen van een prostitutiezaak zijn grote doorbraak zal kennen. Hij stelt alles in het werk om de in Frankrijk tewerk gestelde meisjes te interviewen bij hun terugkeer naar Roemenië. Daarbij zoekt hij de grens op tussen objectiviteit en persoonlijk voordeel.

Zweden

The Square’, film van Ruben Östlund richt zijn blik op de kunstwereld. Een gladde museumdirecteur neemt wraak omdat zijn smartphone werd gestolen. Östlund klikt tal van situaties en omstandigheden aan elkaar waarin absurditeit soms hoogtij viert. De film zit vol rake visuele observaties, maar is wat te lang en is onevenwichtig qua opbouw. Östlund kwam op de voorgrond met zijn ‘Tourist’ en wordt nu met een Gouden Palm bekroond voor een film die zwakker is dan zijn voorganger. Maar ga toch maar eens kijken naar ‘The Square’.

Tags

FFG2017