Nu in de zalen: 'Honeyland'

Ondog
Nieuws 08 jan 2020
Films moeten missen tijdens het voorbije Film Fest Gent? Geen nood, we houden je op de hoogte van de releasedata in de Belgische bioscopen. Na een coronapauze nu eindelijk ook in de zalen: 'Honeyland'.

Vanaf 19 augustus in de zalen

  • 'Honeyland' - Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov

Tamara Kotevska en Ljubomir Stefanov filmden drie jaar in het adembenemende gebergte van Macedonië, en keerden terug met een visueel verbluffende, poëtische documentaire over bedreigde tradities en het broze evenwicht tussen mens en natuur, die een honingzoete indruk nalaat. Bekroond met maar liefst drie prijzen en bedolven onder lovende kritieken op het vermaarde Sundancefestival.

Vanaf 8 juli in de zalen

'Öndög’ van Wang Quan’an won vorig jaar de Grand Prix won op Film Fest Gent. De jury was vol lof over deze excentrieke contemplatie over leven en dood op de Mongoolse steppe. ‘Öndög’ is Mongools voor ei en dat is niet zo verrassend als je weet dat de film handelt over de levenscyclus maar dan in omgekeerde volgorde. Wang heeft daarbij veel aandacht voor het landschap dat de bewoners een vorm van bescherming biedt. Wat ze niet bij elkaar krijgen, vinden ze in de natuur: geborgenheid.

Vanaf 1 juli in de zalen

Bij de heropstart van de bioscopen staat ‘Monos’ van Alejandro Landes, die vorig jaar zowel de Georges Delerue Prijs voor beste muziek won als de prijs van de Explore Zone jury, geprogrammeerd. ‘Monos’ gaat over acht tieners die in een onherbergzaam berglandschap in Zuid-Amerika een paramilitaire training krijgen. De film werd reeds omschreven als een “mix van ‘Apocalyps Now’, ‘Lord of the Flies’ en ‘Embrace of the Serpent’, een uppercut die de kijker beduusd achterlaat en stof tot nadenken levert".

Vanaf 4 maart in de zalen

Na arthouseparels als 'Altiplano' en 'La cinquième saison' verraste de Belgisch-Amerikaanse regietandem Peter Brosens en Jessica Woodworth in 2016 met de sociaalkritische mockumentary 'King of the Belgians', waarin Wallonië de onafhankelijkheid uitroept tijdens een staatsbezoek van de Belgische koning in Turkije. Het filmduo heeft nu een opvolger klaar waarin het de grens tussen politieke satire en realiteit nog verder vervaagt.

Een onhandelbaar kind dat tussen al de gekende etiketjes valt, wordt in informele kringen een 'systemsprenger' genoemd. Door een onbekend trauma krijgt ook de 9-jarige Benni die stempel. Ze is te jong voor een instelling, te agressief voor een pleeggezin en - naast haar psychotische episodes - te lief om aan haar lot over te laten.

Vanaf 19 februari in de zalen

"Op de dagen dat het wit van de lucht overeenkomt met het wit op de grond kunnen de doden nog praten met zij die leven." Deze bevreemdende openingszin, verwijzend naar een oud IJslands spreekwoord, zet de toon voor 'A White, White Day', de tweede speelfilm van de IJslandse regisseur Hlynur Pálmason, wiens debuut 'Winter Brothers' eerder ook al te zien was op Film Fest Gent.

Vanaf 29 januari in de zalen

Voor haar vierde speelfilm, na 'Rosie', '(N)iemand' en 'Little Black Spiders', verfilmde cineaste Patrice Toye voor het eerst een roman: het veelbekroonde 'Muidhond' van schrijfster en forensisch psycholoog Inge Schilperoord, over de innerlijke strijd van een zedendelinquent met een verlangen naar jonge meisjes.

Vanaf 22 januari in de zalen

De Guatemalteekse schrijver-regisseur Jayro Bustamante is geen onbekende voor het Belgische festivalpubliek. Hij won in 2015 de Grand Prix op Film Fest Gent met zijn imposante regiedebuut 'Ixcanul'. Met 'La Llorona' vestigt hij in een sobere, beheerste stijl opnieuw de aandacht op een donkere bladzijde uit de geschiedenis van zijn land.

Afscheid nemen is nooit gemakkelijk. Dat wordt pijnlijk duidelijk in 'The Farewell', Lulu Wangs doorbraakfilm waarvoor de Chinees-Amerikaanse cineaste in haar eigen familieverleden dook om een emotioneel portret te schetsen over curieuze tradities, langeafstandsrelaties, botsende culturen en verwrongen identiteiten.

Vanaf 15 januari in de zalen

Corneliu Porumboiu heeft de laatste jaren vooral indruk gemaakt met subtiele en absurd-satirische arthousefilms - denk maar aan 'Police, Adjective'. Maar de regisseur, een boegbeeld van de zogeheten Roemeense New Wave, bewijst met 'The Whistlers' dat hij ook uit de voeten kan met een amusante misdaadkomedie.

  • Judy - Rupert Goold

Op 22 juli 1969 overleed de 47-jarige actrice en zangeres Judy Garland (Dorothy in 'The Wizard of Oz') in Londen aan een onvrijwillige overdosis kalmeermiddelen. Het was een triest einde van een bijzonder turbulent leven vol onzekerheden en zelfhaat. De Amerikaanse pers was na de wereldpremière op het Telluride Festival duidelijk: Renéé Zellweger, die de titelrol vertolkt, mag beginnen dromen van een Oscar. Intussen heeft Zellweger ook effectief een Oscarnominatie op zak.

Centraal in de film staat Pomm, een vrouw die zich in Thailand om Europeanen met Alzheimer bekommert. Die worden naar het Aziatische land gestuurd zodat Pomm zich telkens fulltime met één patiënt kan bezighouden, een één-op-éénverzorging die in Europa te duur zou uitvallen. 'Mother' opent teder, maar Bilsen toont ook de achterkant van dit schijnbaar teerhartige medisch toerisme. De film was na FFG eerder al te zien op het Festival van de Gelijkheid en in het internationaal festivalcircuit, en is nu ook te zien in de bioscoop - Sphinx Cinema (Gent), Cinema Lumière (Brugge en Antwerpen) - en in Filmhuis Klappei, Netwerk Aalst, Filmhuis Mechelen, Kunstencentrum BUDA, The Roxy Theatre en CC Zwaneberg

Vanaf 8 januari in de zalen

Het is alweer twintig jaar geleden dat Willem Wallyns langspeeldebuut 'Film 1' uitkwam, een ingenieuze thriller over de Agusta-affaire. Sindsdien stond hij als scenarist aan het roer van gesmaakte tv-reeksen als 'Zone Stad', 'Aspe' en 'De 16'. Nu heeft Wallyn een opvolger klaar over een thema dat hem maar niet losliet: de dood.

Vanaf 1 januari in de zalen

Amper een paar maanden nadat hij met zijn ingetogen en benauwende stadsportret 'Hellhole' de nasleep van de traumatische 22 maart-aanslagen in Brussel in beeld had gebracht, overpeinsde Bas Devos zijn thuisbasis opnieuw in de nachtelijke roadmovie 'Ghost Tropic'. Devos wilde de puntjes op de i zetten: sommigen hadden na het bekijken van 'Hellhole' een verkeerd en negatief beeld van Brussel, vond hij.

Vijf jaar na zijn verrassende Gouden Beer voor 'Black Coal, Thin Ice' heeft de Chinese meesterstilist Diao Yi'nan eindelijk een nieuwe film klaar, 'The Wild Goose Lake'. Een gangster die een politieman gedood heeft krijgt zowel zijn bendematen als zowat het hele corps van Wuhan en omstreken achter zich aan. De politie schakelt een 'bathing beauty' - eufemisme voor prostituee - in om de man te kunnen opsporen. Diao zet de stijlkenmerken van de klassieke film noir naar zijn hand om een ongenadige doorlichting te maken van het hedendaagse China, waar mensen vaak niet meer zijn dan handelswaar.

Vanaf 25 december in de zalen

Wie Jessica Hausner niet meteen kan plaatsen in de filmwereld, mag haar gerust met Jacques Tati vergelijken. Net als de Franse meester vertelt ze verhalen over eenzame zielen die zich onbegrepen voelen. Met haar zesde speelfilm gaat de Oostenrijkse regisseur, de dochter van een schilder, voor het eerst resoluut de scifi-toer op.

Vanaf 18 december in de zalen

Volgens spijtoptant Tommaso Buscetta verried hij de Cosa Nostra niet toen hij in 1986 tijdens een anti-maffia-operatie honderden van zijn criminele collega's aan de galg praatte, maar was de Siciliaanse misdaadorganisatie reeds verraden door zijn eigen bazen. Door in te zoomen op de kroongetuige van de Maxi-zaak brengt Italiaans grootmeester Marco Bellocchio niet alleen een sensationeel stukje van zijn vaderlandse misdaadgeschiedenis weer tot leven maar onderzoekt hij ook wat 'spijt' in maffiatermen betekent.

Vijftig jaar nadat de eerste mens zijn voet op de maan zette, mengen Solan, Ludwig en Reodor zich in de ruimterace. De overmoedige eend, angstige egel en slimme knutselaar willen vanuit hun dorpje Flåklypa immers een raket lanceren die de Noorse ruimtemissie naar nieuwe hoogten moet brengen.

Vanaf 11 december in de zalen

Dat Halina Reijn in haar regiedebuut een duistere machtsstrijd toont en een psychologisch rollenspel opvoert, is niet gek. Als theater- en filmactrice weet ze immers hoe je je in een rol kan verliezen. Die aparte dynamiek kan ze daarom in deze Nederlandse Oscarinzending provocatief in beeld brengen door bij haar straffe acteurs nog intensere vertolkingen los te weken.

Vanaf 4 december in de zalen

Op het filmfestival van Toronto werd de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop in de bloemetjes gezet als "een opkomend vrouwelijk talent dat de filmindustrie de juiste richting uitstuurt." Ze werd er bekroond omdat ze met haar aangrijpende langspeeldebuut 'Atlantique' de eerste zwarte vrouw is die ooit de officiële Cannes-competitie haalde. Hoewel ze naast de Gouden Palm greep, die naar Bong Joon-ho ging, won ze de Grand Prix du Jury met haar surreële vluchtelingendrama.

'Piranhas' is een onflatteuze maffiafilm gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Roberto Saviano, de al jaren door de maffia bedreigde schrijver van de uitmuntende tv-serie ‘Gomorra’. Regisseur Claudio Giovannesi won met 'Piranhas' op de jongste Berlinale samen met scenarist Maurizio Braucci en schrijver Roberto Saviono de Zilveren Beer voor beste scenario.

Vanaf 27 november in de zalen

Twee jaar geleden regisseerde Rian Johnson 'Star Wars: The Last Jedi' en ondertussen bereidt hij zelfs een nieuwe 'Star Wars' trilogie voor. Maar tussendoor heeft hij nog tijd voor heel andere projecten. Nadat hij met zijn debuut 'Brick' al zijn onvoorwaardelijke liefde voor de film noir uitte, trekt hij met 'Knives Out' de kaart van de murder mystery.

Na een handvol kortfilms en enkele videoclips voor Mauro Pawlowski en Intergalactic Lovers debuteert Eva Cools met een langspeelfilm over Cleo, een zeventienjarige meid die haar ouders verloor bij een ongeval met vluchtmisdrijf. Om dat plotse verlies te plaatsen werpt zij zich op het Brusselse nachtleven, de pianopartituren van Rachmaninov en de oudere Leos.

Vanaf 20 november in de zalen

Vergeet het epische kat-en-muisspel tussen Jean Valjean en zijn aartsvijand Javert. Hoewel Ladj Ly enkele thema's uit Victor Hugo's 19e-eeuwse klassieker 'Les Misérables' tot een gelijknamig politiedrama versnijdt, schetst de Fransman in zijn debuutfilm toch een ander beeld van Parijs.

Vanaf 13 november in de zalen

Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in 'Le Mans '66', gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. De film 'Le Mans 66', van James Mangold, was een late entry-film op Film Fest Gent 2019.

Er is niets beter dan dansend ten onder gaan. Dat weet ook Brian Welsh, de Schot die in dit door Steven Soderbergh geproduceerde zwart-witdrama inzoomt op twee pals die in de zomer van 1994 een laatste keer willen raven voordat ze hun eigen weg gaan. Alleen vaardigde de Tory-regering op dat moment - géén grap - een samenscholingsverbod uit op plekken met 'repetitive beats'. Partyen op The Prodigy werd zo plots pure politiek, én bovenal strafbaar. Hoewel dat roet in de feestplannen van Spanner en Johnno gooit, zetten ze in dit nostalgische coming-of-agedrama alsnog hun beste dansbeentjes voor.

Een eenzaat die verlossing heeft gevonden in de liefde. Zo heeft Bruce Springsteen zichzelf beschreven in zijn autobiografie. Het is een thema dat als een rode draad door zijn werk loopt, maar zelden zo sterk naar voren is gekomen als op 'Western Stars', zijn in juni verschenen negentiende studioplaat die bewijst dat The Boss op zijn zeventigste nog altijd nieuwe paden opzoekt.

Vanaf 6 november in de zalen

De Britse kitchen sink-veteraan Ken Loach verklaarde zich al meermaals gepensioneerd, maar verscheen in 2016 opnieuw ten tonele met de ontnuchterende Gouden Palmwinnaar 'I, Daniel Blake', dat jaar ook de openingsfilm van Film Fest Gent. In het nieuwe 'Sorry We Missed You' toont hij aan de hand van een doorsnee gezin uit Newcastle hoe torenhoge werkdruk mensen financieel in het slop drijft.

De Italiaanse regisseur Pietro Marcello (43) bleef tot nog toe een beetje onder de radar, ondanks het feit dat hij sinds 2004 al een tiental documentaires maakte en voor zijn eerste speelfilm 'Belle e perduta' (2015) lovende recensies kreeg. Met zijn geraffineerde 'Martin Eden' over een matroos die dichter wordt, brengt hij daar wellicht verandering in. 'Martin Eden' bemachtigde op Film Fest Gent 2019 de Special Jury Prize for Best Director.

Holebi's krijgen, letterlijk, zware klappen in Georgië, waar homo- en transfobe organisaties tot de mainstream behoren. De angst om verbannen te worden zat er bij cast en crew dan ook dik in toen 'And Then We Danced' in Cannes in de running zat voor de Queer Palm. Aan internationale aandacht alvast geen gebrek. Regisseur Levan Akin ('Certain People'), een Zweed met Georgische roots, heeft met zijn derde speelfilm een charmante, gevoelige prent afgeleverd die zich staande weet te houden in al die sociale tumult.

Jérémy Clapin met zijn speelfilmdebuut een primeur: zijn film was in 2019 de eerste animatiefilm ooit in de Internationale Competitie op Film Fest Gent. In 'J'ai perdu mon corps' toont de winnaar van de Cannes' Critics Prize de avonturen van een man en een hand die - nadat ze op gruwelijke wijze gescheiden werden - naar elkaar op zoek gaan in een elegante mix van 3D-computeranimatie en 2D-tekeningen.

Senaatslid Daniel Jones krijgt de taak om het onderzoek te leiden naar de extreme verhoortechnieken die de CIA toepaste op terreurverdachten na 9/11. De publicatie van zijn zogenaamde Torture Report blijkt moeilijker dan gedacht. Het Witte Huis en de CIA doen er immers alles aan om de zaak in de doofpot te stoppen. De gelauwerde scenarist Scott Z. Burns balt meer dan een decennium aan waargebeurde politieke intriges samen in één meeslepende dossierthriller. Ondanks de vele droge feiten houdt 'The Report' je twee uur lang op het puntje van je stoel. Met dank aan een ingetogen Adam Driver als de hardwerkende en eenzame Jones.

Bij het entertainmentbedrijf Time Travellers kan je op eenvoudig verzoek tijdreizen. Wanneer Victor die vraag krijgt, kiest de chagrijnige cartoonist om terug te reizen naar 16 mei 1974. Die dag ontmoette hij voor het eerst Marianne, de vrouw die hem na een huwelijk van veertig jaar dumpte. Met deze herkansing hoopt de zestiger zijn relatie te redden en gemaakte fouten te herstellen.

De tienjarige Sam ligt 's nachts wakker van de dood. Uit schrik dat hij als jongste telg van het gezin alleen zal achterblijven, begint hij tijdens de zomervakantie op het eiland Terschelling aan een zelfverzonnen 'alleenheidstraining'. Maar dan raakt hij compleet begeesterd door het eilandmeisje Tess. Debuterend regisseur Steven Wouterlood bewerkte het succesvolle gelijknamige kinderboek van Anna Woltz tot een hartverwarmende en zomerse jeugdfilm die net zo goed volwassenen zal bekoren. Na de première op de Berlinale eerder dit jaar, waar de film een speciale juryvermelding kreeg, regende het prijzen op kinderfilmfestivals van Zagreb tot New York.

Tags

Release