Nyon nodigt Vlaamse documentaristen uit
De film biedt een inkijk in de wereld van comapatiënten, hun families en het medische team van het Universitair Ziekenhuis in Luik. Uit onderzoek van de Coma Science Group zou blijken dat zo’n veertig procent van de patiënten in coma nog over enige vorm van bewustzijn beschikt. Met nieuwe technieken en betere diagnoses probeert men opnieuw dialoog mogelijk te maken waar nu stilte heerst. Voor Thom Vander Beken een uitgangspunt om zich af te vragen wie de waarde van een leven bepaalt, hoe ver de wetenschap kan gaan of wie uiteindelijk beslist wanneer een leven ten einde is.
Ook Pieter-Jan De Pue is met zijn korte film ‘Girls and Honey’ uitgenodigd voor de kortfilmcompetitie voor Visions du Réel. De Pue toont twee tachtigers die in een verlaten Oost-Oekraïens dorp al twee jaar leven te midden van het oorlogsgeweld. De man, Anatoli, houdt bijen en die werden zijn leven. Daarom willen hij en zijn vrouw niet vertrekken. Na de voorstelling in Nyon trekt de regisseur met zijn film naar ‘Hot Docs’ in Toronto.
Goryainova volgt een jonge Parisienne die als een hedendaagse Ophelia/Electra in een poëtisch-cynische toon spreekt over macht, gebruik en misbruik.
Het afstudeerwerk ‘Die Ruinen von Europa’ waarmee Ira A. Goryainova eind vorig jaar een VAF Wildcard won (premies waarmee het Vlaams Audiovisueel Fonds afgestudeerde filmmakers helpt om hun eerste buitenschools project te draaien), neemt in Nyon deel aan de competitie voor middellange films. Goryainova volgt een jonge Parisienne die als een hedendaagse Ophelia/Electra in een poëtisch-cynische toon spreekt over macht, gebruik en misbruik.
Onder de vijftien deelnemers aan Pitching du Réel, het coproductieplatform van het festival bevindt zich Sofie Benoot. Ze mag er haar nieuwe film ‘Solid Ground’ pitchen, een documentair essay dat de relatie onderzoekt tussen mens en steen.