Ontdek alle genomineerden voor de 22ste World Soundtrack Awards!
De 22e editie van de World Soundtrack Awards vindt plaats op 22 oktober in de vernieuwde Concertzaal van Muziekcentrum De Bijloke in Gent. Eregast is de Amerikaanse filmcomponist en jazzartiest Mark Isham. Hij wordt vergezeld door de winnaar van de Discovery of the Year Award, Nainita Desai, en de ontvanger van de Lifetime Achievement Award van dit jaar, Bruno Coulais. Brussels Philharmonic, onder leiding van maestro Dirk Brossé, zal tijdens de World Soundtrack Awards Ceremony & Concert muziek van deze drie componisten ten gehore brengen.
Onder de genomineerden zijn er drie componisten die in twee verschillende categorieën kans maken op een WSAward: Nicholas Britell, Daniel Hart en Daniel Pemberton - de Film Composer of the Year in 2021. Dat televisieseries steeds belangrijker en populairder worden, bewijst de nominatie van het nummer “Strange Game” uit de HBO-serie Slow Horses in de categorie Best Original Song. Het is de allereerste keer dat een song uit een televisieserie een nominatie krijgt voor Best Original Song (sinds 2021 zijn songs verkiesbaar in de categorie).
Discovery of the Year
Met de Discovery of the Year Award wil de WSA een schijnwerper zetten op aanstormend filmmuziektalent. De Discovery genomineerden van dit jaar zijn voor het merendeel relatief nieuw op het gebied van compositie voor film, maar hebben uitgebreide ervaring met het componeren voor TV of als muzikant in een breed scala aan genres, wat een zeer interessante selectie oplevert. De Zweedse componist Karl Frid is genomineerd omwille van zijn iconoclastische score, een mix van opera met trap en hiphop, voor Ninja Thyberg's Pleasure, dat de Explore Award won op Film Fest Gent 2021. Eiko Ishibashi overtuigde de Academy met haar betoverende, jazzy muziek voor de Oscarwinnende Murakami-verfilming Drive My Car. De Amerikaanse post-rock/elektronica band Son Lux maakte een perfect passende en gedurfde score voor box office hit Everything Everywhere All At Once van de Daniels. Maurizio Malagnini betoverde het publiek met een ravissante score voor de sciencefictionballetfilm Coppelia en Isobel Waller-Bridge greep de kans om een opvallende, dramatische soundtrack te maken voor de spionagethriller Munich: The Edge of War.
Ontmoet de genomineerden
Karl Frid
Karl Frids enorme kennis van muziek varieert van klassiek en jazz tot latin, hiphop en popmuziek. Zijn laatste werk voor film is de speelfilm Pleasure, van Ninja Thyberg, die in de officiële selectie zat van het Cannes Film Festival 2020 en in competitie was op het Sundance Film Festival in januari 2021, waar het uitstekende recensies kreeg met speciale vermeldingen van de score.
Sinds 2011 werkt Frid nauw samen met zijn broer Pär onder de naam Frid & Frid. Ze schrijven voornamelijk muziek voor film en tv en hebben diverse speelfilms en series van verschillende genres gescoord. In 2018 werden ze genomineerd in de categorie beste muziek bij de prijs "Guldbaggen" van het Zweeds Filminstituut voor de score van de documentaire Citizen Schein.
Eiko Ishibashi
Eiko Ishibashi is een Japanse multi-instrumentalist wiens werk varieert van veelgeprezen singer-songwriter albums tot scores voor film, televisie, theater en tentoonstellingen en geïmproviseerde muziek. In 2016 stapte ze over naar het componeren van films en creëerde ze de score voor de film Albino's Tree van Masakazu Kaneko, die de Best Music Award won bij de Cinalfama Lisbon International Film Awards.
De score die ze componeerde voor Ryusuke Hamaguchi's Drive My Car (2021) trok internationale aandacht en werd later bewerkt tot een album dat in hetzelfde jaar werd uitgebracht, met geluidseffecten uit de film.
Son Lux
Son Lux is een geografisch en cultureel diverse band, waarbij Rafiq Bhatia, Ian Chang en Ryan Lott elk hun unieke sonische benadering inbrengen om een buitenaards geheel te creëren. Son Lux's evenwicht tussen rauwe emotionele intimiteit en nauwgezette elektronische constructies, gekoppeld aan het distilleren van hun gevarieerde invloeden, heeft hun identiteit het sterkst gevormd.
Son Lux distilleert deze uiteenlopende invloeden en zoekt naar een evenwicht tussen rauwe emotionele intimiteit en nauwgezette elektronische constructies. Son Lux heeft onlangs de score gemaakt voor Everything Everywhere All at Once.
Maurizio Malagnini
De internationaal bekroonde componist Maurizio Malagnini brak in 2009 door en bracht zijn filmische klasse en verbluffende melodieën naar de televisie via zijn scores voor talrijke BBC-hits, zoals The Paradise en Call The Midwife. Malagnini wordt veel gevraagd vanwege zijn vermogen om zijn palet aan geluiden en stijlen te variëren en het publiek telkens naar de kern van het verhaal te brengen. Zijn werk voor The Paradise kreeg een Emmy Award-nominatie.
Malagnini heeft onlangs seizoen 11 van de BBC-serie Call The Midwife gescoord en heeft een animatie en live action versie van het ballet Coppelia gescoord. Die score ontving 3 nominaties van de IFMCA en won 2 prijzen waaronder de prestigieuze "Film Score Of The Year" in 2022.
Isobel Waller-Bridge
Isobel Waller-Bridge is een bekroonde componist die bekend staat om haar scores voor film, televisie en theater, naast haar werk in elektronische en hedendaagse klassieke muziek. Ze werkt in een groot aantal genres, waaronder grootschalige orkestrale muziek, elektronisch geluidsontwerp, experimentele muziek en het schrijven van liedjes. Titels waarvoor ze de score maakte zijn onder andere Munich: The Edge of War, I Came By, Fleabag en Black Mirror.
Waller-Bridge heeft een aantal prijzen ontvangen waaronder Best Composer op Underwire Film Festival en winnaar van Best Sound Designer op de Off West End Theatre Awards. In februari 2022 stond Isobel op de digitale cover van Composer Magazine.
Public Choice Award
Het publiek kon stemmen op hun favoriete filmscore van het afgelopen jaar. Degene die de meeste stemmen heeft gekregen, neemt de Public Choice Award mee naar huis. In de running zijn de Belgische componist Michelino Bisceglia voor de animatiebiopic Charlotte, Joseph Metcalfe, John Coda en Grant Kirkhope voor The King's Daughter met Pierce Brosnan in de rol van Koning Louis XIV, Discovery of the Year 2021 Nainita Desai voor de documentaire 14 Peaks: Nothing is Impossible, Frank Ilfman voor de vrouwelijke actiefilm Gunpowder Milkshake en Batu Sener voor de Ice Age spin-off The Ice Age Adventures of Buck Wild.
Ontmoet de genomineerden
Michelino Bisceglia
Michelino Bisceglia, Belgisch componist en jazzpianist, is vooral bekend om zijn score van Marina, en de orkestratie en het dirigeren van de scores van Cafard en Mother's Instinct. Voor de laatste twee films won hij de World Soundtrack Award in 2016 en Best Belgian Score in 2019. Bisceglia's meest recente werk was voor de serie Thieves of the wood, wereldwijd uitgebracht door Netflix. Vorig jaar was hij ook klaar met het componeren van de orkestrale score voor het animatiedrama Charlotte (met Keira Knightly). Deze film ging in september 2021 in première op het Toronto Film Festival.
Bisceglia heeft gewerkt met vele internationale orkesten, zoals het Brussels Philharmonic, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música en The Japan Symfonia, waarvoor hij componeerde, arrangeerde, orkestreerde en dirigeerde.
Nainita Desai
Nainita Desai, die met een Emmy-nominatie en een Royal Television Society award is bekroond, won vorig jaar de World Soundtrack Awards Discovery of the Year 2021 award, een BIFA, Cinema Eye Honors en Ivor Novello genomineerde, een BAFTA Breakthrough Brit en de IFMCA Breakthrough Composer of 2020. Recentere projecten omvatten een Oscar genomineerde, BAFTA en Cannes winnende documentaire For Sama, Sundance en BIFA winnende film The Reason I Jump, een meeslepende filmische verkenning van neurodiversiteit.
Film4 bestempelde haar als een van de top 5 "componisten van 2020 die je in de gaten moet houden" en Mark Kermode, de belangrijkste filmcriticus van het Verenigd Koninkrijk, plaatste haar score voor The Reason I Jump in de top 3 van filmscores van 2021, terwijl Empire Magazine haar aanprees als een van de "5 filmcomponisten om naar uit te kijken in 2022".
Frank Ilfman
Frank Ilfman heeft talloze tv-drama's, documentaires en speelfilms gescoord, waaronder de hit Big Bad Wolves, waarmee hij in 2014 de felbegeerde Saturn Award voor Best Original Music won, vóór John Williams, Howard Shore en Danny Elfman.
Zijn aangeboren vermogen om forensisch vast te stellen hoe muziek het beste kan bijdragen aan de sfeer van een film, in combinatie met zijn vermogen om sterke orkestrale thema's te creëren met een broeiende melancholie, is de perfecte muzikale partner gebleken voor projecten in het horror- en thrillergenre. Frank scoorde de veelgeprezen Lionsgate-horror Ghost Stories, geregisseerd door Jeremy Dyson en Andy Nyman, met Martin Freeman en Paul Whitehouse in de hoofdrollen. Andere recente credits zijn de originele muziek voor het Legendary Pictures Fanfare logo, The Operative met Diane Kruger en Martin Freeman in de hoofdrollen, het bekroonde drama Rory's Way met Brian Cox en Rosanna Arquette in de hoofdrollen en de Netflix/Studio Canal actiefilm Gunpowder Milkshake.
Batu Sener
Batu Sener schreef en droeg muziek bij voor veel van Hollywoods grote franchises zoals How to Train your Dragon, Star Wars, Ice Age en Bourne. Als hoofdcomponist sprong Batu in het componeren van een van Hollywoods grootste franchises voor zijn eerste tekenfilm: Ice Age. Hij scoorde de zesde film in de reeks: The Ice Age Adventures of Buck Wild, nu genomineerd als Public Choice bij WSA. Hij werd ook ingeschakeld om een tv-serie te scoren in dezelfde franchise: Ice Age: Scrat Tales.
Batu componeerde extra muziek voor geliefde films als How to Train Your Dragon: The Hidden World, Solo: A Star Wars Story, The Call of the Wild, Ferdinand, Pan en Jason Bourne, en recentelijk Don't Worry Darling. Sener was ook de score producer voor deze soundtracks.
Joseph Metcalfe
In zijn twintiger jaren werd Joseph Metcalfe uitgenodigd in Los Angeles en begeleid door enkele van Hollywoods grootste componisten, waaronder Jerry Goldsmith en Elmer Bernstein. Zijn carrière bracht hem over de hele wereld, ook in Europa, waar hij in 2000 het hedendaagse Budapest film scoring orchestra oprichtte.
Sinds zijn terugkeer naar Los Angeles in 2012 heeft Metcalfe gewerkt aan een verscheidenheid aan film-, podium- en themaparkmuziek voor bedrijven als Disney, EPCOT, Netflix, Amazon en een groot aantal onafhankelijke filmproducties. Na de ervaring van het leiden van een trio van componisten voor de score van The King's Daughter, leidt Joseph nu een collaboratieve, scoring groep van elite muzikanten uit de hele wereld in zijn bedrijf, Sum Of All Music.
John Coda
De uit Los Angeles afkomstige componist John Coda heeft sinds 1993 muziek geschreven voor film en televisie. Aangetrokken tot muziek en songwriting sinds zijn tienerjaren, speelde John drums en trad op in lokale bands, terwijl hij onderweg piano, gitaar en fluit leerde spelen. De laatste jaren heeft de multi-instrumentalist cello, gitaarviool en nyckelharpa aan zijn muzikale arsenaal toegevoegd.
Recent werk omvat The King's Daughter (met Pierce Brosnan en William Hurt in de hoofdrollen), Warner Brothers Entertainment Cats And Dogs 3: Paws Unite, en Moonrise dat later dit jaar wordt uitgebracht. John is in Hollywood ook bekend omdat hij het themalied schreef voor de hitserie That's So Raven. Het succes van de show leverde hem een BMI award en een gouden plaat van Walt Disney Records op.
Grant Kirkhope
Grant is een BAFTA genomineerde Britse componist die de soundtrack heeft gemaakt voor videogames waarvan meer dan 30 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hij heeft onlangs ook de film The King's Daughter met Pierce Brosnan en William Hurt gecomponeerd, die in januari 2022 wordt uitgebracht. Grant's score voor Viva Piñata werd in 2007 door de BAFTA genomineerd in de categorie Original Score.
Zijn muziek voor de speelfilm Shadows won beste score op het Silicon Beach Film Festival in 2020 en zijn score voor de animatie The Wrong Rock werd genomineerd voor Best Original Score - Short Film (animatie) op de Hollywood Music in Media awards 2021.
Best Original Score for a Belgian Production
Na de onderbreking van vorig jaar viert de Award for Best Original Score for a Belgian Production zijn comeback. Acteur en componist Vincent Cahay is genomineerd voor Inexorable van Fabrice du Welz, Blaise Delafosse alias Demusmaker voor Nowhere van Peter Monsaert en de Franse indiepopband The Penelopes voor de familiefilm SpaceBoy van Olivier Pairoux.
Ontmoet de genomineerden
Vincent Cahay
Vincent Cahay werd geboren in 1973 in Brussel. Hij studeerde aan het Conservatoire de Liège in de Dramatische en uitvoerende kunsten, hij speelt in verschillende toneelstukken (Pietro Varraso, Arsenic, Vincent Hennebicq,...). In de jaren 2000 componeert hij muziek voor toneelproducties en films. Hij begint samen te werken met Fabrice du Welz in 2004 door de originele partituur van Fabrices Calvaire te componeren. In samenwerking met Pierre Kisslong componeert hij de partituur voor de voorstelling Tristesse van Anne-Cécile Vandalem (Avignon 2016).
In 2020, voor het witte doek, werkt hij samen met Frederic Fonteyne en Anne Paulicevic aan hun nieuwste speelfilm Fille de Joie en componeert hij de score van Just Philippot' La Nuée (genomineerd op de Critic's Week in Cannes 2020). Voor het theater werkt hij in 2021 opnieuw samen met Pierre Kissling aan het nieuwe toneelstuk van Anne-Cécile Vandalem, Kingdom. In 2022-2023 gaat Cahay, na Calvaire, Alleluia, Adoration en Inexorable, werken aan de score van Fabrice du Welz' volgende speelfilm Maldoror.
Demusmaker
Sinds 2008 componeert en produceert Demusmaker (Blaise Delafosse) muziek voor film en televisie. Het was de serie Nus et Culottés voor France 5 die hem een echte plaats gaf in het audiovisuele landschap. Zijn zeer creatieve werk, pop maar ook urban, dat op grote schaal werd opgenomen en gesynchroniseerd in de verschillende stromingsprogramma's, werd al snel opgemerkt door de muziekpers.
Na enkele bekroonde kortfilms over de hele wereld maakte Demusmaker zijn filmdebuut met DIVINES, de bewogen film van Houda Benyamina, die de Gouden Camera won op het filmfestival van Cannes. Sindsdien werkt hij aan een aantal projecten, waarbij hij zich beweegt tussen auteursfilms en meer populaire tv-series.
The Penelopes
The Penelopes zijn een indiepopband uit Parijs, verhuisd naar Londen, bestaande uit Axel Basquiat en Vincent T. The Penelopes verschijnen regelmatig op het Filmfestival van Cannes en hebben muziek verzorgd voor Prada, Agnès b, waardoor de groep verder verbonden is met de werelden van mode en film. Naast hun eigen werk heeft de groep Pet Shop Boys, Lana Del Rey, The Cure, Alt J, Tom Tom Club en The Ting Tings geremixt. The Penelopes waren ook de enige Franse band die werd uitgenodigd om te spelen op het Meltdown Festival gecureerd door Robert Smith van The Cure in 2018.
De Penelopes nemen momenteel een album op van duo's met iconische Franse actrices, waaronder: Virginie Ledoyen, Asia Argento, en Isabelle Adjani, die voor het laatst een album uitbracht in 1983 toen ze samenwerkte met de beroemde Franse songwriter, Serge Gainsbourg.
Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer
De Academy de nominaties bekend voor de Sabam Award voor de beste originele compositie van een jonge componist, ter waarde van 2.500 euro. De deelnemende componisten werd gevraagd een score te schrijven voor een scène uit Nosferatu, de tijdloze klassieker van Murnau die dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. De Italiaanse componist Giacomo Rita, de Amerikaanse componist Robert Wallace en de Griekse componist John Konsolakis zijn de jonge filmmuziektalenten die meedingen naar deze prijs.
Meet the nominees
John Konsolakis
Konsolakis heeft als componist gewerkt in verschillende media, waaronder theater, documentaires, videogames, animatiefilms, live projecties en lichtinstallaties. Hij heeft ook een aantal concertwerken gecomponeerd die over de hele wereld zijn uitgevoerd. Wanneer hij aan een project werkt, streeft John ernaar muziek te componeren die het verhaal en de beelden ondersteunt en versterkt door de emotionele essentie ervan in te sluiten en de kijker een complete ervaring te bieden.
Hij werd ook geselecteerd als winnaar van de Oticons Faculty International Film Music Competition in 2019, wat hem mentorschap opleverde van Hollywood-veteranen zoals Richard Bellis, Gavin Greenaway en Nick Wollage in de 2019 FMF Young Talent Award workshops (Polen), en Christopher Young in het 2019 Film Scoring Summer Programme (Bulgarije).
Giacomo Rita
In 2014, net na de universiteit, volgde Giacomo Rita het Film Music Lab bij Centro Sperimentale di Cinematografia, in Rome. Hierna begon hij te werken als componist voor verschillende soorten producties, zoals geanimeerde en live-action films, trailers, reclame, bedrijfsvideo's, productiemuziekbibliotheken.
In 2017 won hij de soundtrack categorie van "Premio Carlo Gargioni", en in 2018 werd hij geselecteerd als finalist in Pannonia Film Music Competition. Tussen 2019 en 2020 volgde hij de Master of Fine Arts in Music for Motion Pictures and Contemporary Media aan de Film Scoring Academy of Europe (Irish American University). In de loop van deze ervaring kreeg hij de kans om te werken aan een korte film geproduceerd door de London Film School, en om mijn muziek op te nemen en te dirigeren met het European Recording Orchestra in Sofia.
Robert Wallace
Robert Wallace is een klassiek geschoolde pianist en componist. Hij werkt nu als filmmaker in Los Angeles, onder leiding van de meermaals bekroonde componist Michael Abels. Hij droeg uitgebreid bij aan projecten als Allen v. Farrow (waarvan aflevering 4, door hem gecomponeerd, werd genomineerd voor een Emmy), Nightbooks, Beauty en Breaking. Hij won meerdere nationale en internationale prijzen voor zijn pianospel en compositie, waaronder twee optredens in Carnegie Hall en in de Ehrbar Hall in Wenen.
WSA Industry Award
De Academy maakt ook al een winnaar bekend. De WSA Industry Award gaat dit jaar naar de Alliance for Women Film Composers. De AWFC is een gemeenschap van componisten die ernaar streeft het werk van vrouwelijke componisten te ondersteunen en te vieren. Catherine Joy, voorzitter van de Alliance for Women Film Composers, zal in Gent aanwezig zijn om de prijs in ontvangst te nemen. De WSA Industry Award wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die een opmerkelijke en significante bijdrage levert aan de filmmuziekindustrie. Componist Robert Kraft ontving de vorige WSA Industry Award in 2012.
Film Composer of the Year
Onder de genomineerden voor de Film Composer of the Year Award is Germaine Franco, die met Encanto de eerste vrouw werd die een score schreef voor een lange Disney-animatiefilm. Het leverde haar eerder dit jaar een Oscarnominatie op. De veelbekroonde componist Jonny Greenwood sleept dan weer een nominatie in de wacht met zijn muziek voor twee prestigieuze films: The Power of the Dog en Spencer. Componist en performer Daniel Hart is genomineerd voor zijn score voor de epische fantasy-film The Green Knight, waarmee hij zijn langdurige samenwerking met regisseur David Lowery voortzet, en zijn score voor de Jojo Moyes-bewerking The Last Letter From Your Lover. Franco en Greenwood krijgen het gezelschap van twee oud-winnaars: Alberto Iglesias (2006, The Constant Gardener) en Daniel Pemberton (2021, Enola Holmes, Rising Phoenix, The Trial of the Chicago 7). Alberto Iglesias is genomineerd voor zijn emotionele en intense score voor Madres paralelas van regisseur Pedro Almodóvar met wie hij al vele malen samenwerkte, terwijl Daniel Pemberton - vorig jaar nog de Film Composer of the Year - de leden van de WSAcademy overtuigde met vier zeer verschillende filmscores. Pembertons genomineerde werk omvat zijn muziek voor de documentaire The Rescue, Aaron Sorkins Being the Ricardos, de animatiefilm The Bad Guys en de Britse komedie Brian and Charles. De meermaals met een Oscar bekroonde Hans Zimmer wordt erkend voor zijn vernieuwende score voor Dune, samen met zijn composities voor de James Bond-film No Time to Die en Barry Levinsons The Survivor. Het is Zimmers achtste nominatie in deze categorie.
Ontmoet de genomineerden
Germaine Franco
Germaine Franco is de eerste vrouw die een Disney-animatiefilm van een score voorzag met Encanto uit 2021, waarvoor ze een Academy Award-nominatie en verschillende andere prijzen ontving. Germaine schreef en produceerde vijf van Coco's zes originele nummers met co-regisseur Adrian Molina, waaronder "Un Poco Loco" en "Proud Corazón".
Franco scoorde Kung Fu Panda: Land of Awesomeness voor Universal Studios Beijing, dat een SCL Award-nominatie ontving voor Outstanding Original Score voor Interactive Media. In 2020 componeerde ze de score voor twee populaire Netflix-films, Work It en The Sleepover. Haar werk is te horen in concertzalen over de hele wereld, waaronder de Walt Disney Concert Hall met The Los Angeles Master Chorale en The Chicago Philharmonic.
Jonny Greenwood
Jonny Greenwood is de innovatieve multi-instrumentalist van Radiohead en een gevierd componist voor films als Norwegian Wood (2010) van Tran Anh Hung, gebaseerd op de roman van Murakami, en We Need To Talk About Kevin (2011) en psychologische thriller You Were Never Really Here (met in de hoofdrol Joaquin Phoenix) van Lynne Ramsay. Greenwood ontving een Oscar-nominatie voor zijn rijke, elegante orkestmuziek voor Phantom Thread, zijn vierde samenwerking met regisseur Paul Thomas Anderson (na There Will Be Blood, The Master en Inherent Vice).
In 2021 leverde Greenwood heel verschillende scores voor de Princess Diana-studie Spencer en Jane Campion's drama The Power of the Dog, en droeg ze bij aan Anderson's coming-of-age-film Licorice Pizza.
Daniel Hart
Componist en performer Daniel Hart maakte zijn speelfilmdebuut in 2013 met het veelgeprezen Ain't Them Bodies Saints, waarmee zijn samenwerking met filmmaker David Lowery begon. Hart heeft de muziek gecomponeerd voor alle films van Lowery, waaronder Pete's Dragon, A Ghost Story, Old Man and The Gun en The Green Knight uit 2021. In het afgelopen decennium heeft hij ook meerdere tv-shows gescoord, van Fox's The Exorcist tot SMILF en The Society. Hart heeft muziek geschreven voor This American Life en componeerde de score voor S Town.
Harts muzikale carrière begon onderweg, als huurling voor bands als St. Vincent, Broken Social Scene en Other Lives. Hij blijft op dit gebied werken, hij heeft strijkers opgenomen voor het album Daddy's Home van St. Vincent 2021, herschikt nummers voor Anjimile's nieuwste release Reunion en schrijft nieuwe muziek voor zijn eigen band Dark Rooms.
Alberto Iglesias
Madres paralelas (2021) markeert de 13e samenwerking tussen de meest geprezen componist van Spanje, de Oscargenomineerde Alberto Iglesias, met regisseur Pedro Almodóva. Hun werk omvat ook La flor de mi secreto, Todo sobre me madre, Habla con ella, Volver, La piel que habito, Dolor y gloria en The Human Voice.
Iglesias werd genomineerd voor een Oscar voor Madres paralelas, The Kite Runner, The Constant Gardener en Tinker Tailor Soldier Spy. Iglesias componeerde ook de partituren voor Comandante van Oliver Stone, The Dancer Upstairs van John Malkovich, Che van Steven Soderbergh en Exodus: Gods & Kings van Ridley Scott. Hij won de World Soundtrack Award voor Soundtrack Composer of the Year en Best Original Soundtrack of the Year voor The Constant Gardener.
Daniel Pemberton
Daniel Pemberton is een Academy Award-genomineerde en Emmy-winnende componist die in 2021 werd uitgeroepen tot Film Composer of the Year door zowel de World Soundtrack Awards als de internationale filmmuziekrecensentenvereniging IFMCA. Zijn werk omvat zowel bekroonde blockbuster-films als Spider-Man: Into the Spider-Verse, The Trial Of The Chicago 7, Birds of Prey, Enola Holmes en Ocean's Eight als veelgeprezen documentaires zoals The Rescue en de krachtige Paralympics documentaire Rising Phoenix. Hij werd genomineerd voor een BAFTA voor zijn score voor Aaron Sorkins Being The Ricardos.
Recent werk omvat de Dreamworks-animatiefilm The Bad Guys, Brian And Charles van Focus Features en de Apple TV-serie Slow Horses, waarvoor hij ook samen met de legendarische Mick Jagger het titelthema "Strange Game" schreef.
Hans Zimmer
Hans Zimmer heeft meer dan 500 projecten van een score voorzien in alle media en werd geëerd met twee Academy Awards, drie Golden Globes, vier Grammy's, een American Music Award en een Tony Award.
Hoogtepunten van zijn werk zijn onder meer Dune, No Time to Die, Gladiator, Rain Man, The Dark Knight-trilogie, Inception, Thelma and Louise, The Last Samurai, 12 Years A Slave, Blade Runner 2049 (samen gescoord met Benjamin Wallfisch) en Dunkirk, evenals recente filmmuziek, waaronder Top Gun: Maverick, Wonder Woman 1984 en The SpongeBob Movie: Sponge on the Run. Meest recent won Zimmer de Academy Award voor Best Achievement in Music Written for Motion Pictures voor Dune.
Television Composer of the Year
In de categorie Television Composer of the Year keert Nicholas Britell terug, nadat hij de prijs in 2020 won voor zijn muziek voor het tweede seizoen van Succession. Dit jaar krijgt hij een nominatie voor zijn score voor het derde seizoen van de serie. Nathalie Holt en John Williams krijgen beiden erkenning voor hun muziek voor de Disney+-serie Obi-Wan Kenobi. Holt, die in 2021 genomineerd was voor zowel de Discovery of the Year als de Television Composer of the Year Award, is de eerste vrouw die een live-action Star Wars-project van muziek voorzag. Wat de categorie nog opwindender maakt, zijn de nominaties voor Jung Jae-il, Hesham Nazih, Theodore Shapiro en Cristobal Tapia de Veer. Stuk voor stuk halen ze hun eerste WSA-nominatie binnen. Jung Jae-il - wiens carrière een hoogvlucht nam na zijn samenwerking met Bong Joon-ho bij de films Okja en Parasite - is genomineerd voor zijn originele score voor de hitserie Squid Game. De Egyptische componist Hesham Nazih oogstte wereldwijd lof met zijn muziek voor de Marvelserie Moon Knight, terwijl Theodore Shapiro een grote rol speelde in het succes van de serie Severance van regisseur Ben Stiller. En met zijn uitmuntende tribale score voor HBO’s The White Lotus is de in Chili geboren componist Cristobal Tapia de Veer ook een kanshebber voor de Television Composer of the Year Award.
Ontmoet de genomineerden
Nicholas Britell
Emmy-winnende en Academy Award-genomineerde componist, pianist en producer Nicholas Britell staat bekend om zijn veelgeprezen scores, waaronder die voor Adam McKay's Don't Look Up (2021), Barry Jenkins' If Beale Street Could Talk (2018) en Jenkins' 2017 Academy Award Best Picture-winnaar Moonlight. Hij schreef de muziek voor Adam McKay's The Big Short, het begin van zijn samenwerking met de Academy Award-winnende schrijver-regisseur.
Hij won Film Composer of the Year op de WSA in 2019. Britells aankomende filmprojecten omvatten het schrijven van de score voor Jenkins' The Lion King voor Walt Disney Pictures. Voor televisie scoort Britell HBO's Succession, waarvoor hij in 2019 een Emmy won. Britells score en het hoofdtitelthema zijn enkele van de meest besproken muziek voor televisie geworden.
Natalie Holt & John Williams
Natalie Holt is een meermaals bekroonde Britse componist, bekend van haar tweevoudig Emmy-genomineerde score voor Loki van Marvel Studios en de veelgeprezen Lucasfilm-serie Obi-Wan Kenobi. Haar film- en televisiecredits omvatten de BAFTA Award-winnende serie Wallander (BBC), miniserie Deadwater Fell, de Emmy Award-genomineerde serie The Honourable Woman (HBO Max), Victoria (PBS), Saul Dibb's World War I feature Journey's End en de vrouwelijke superheld van Fox, The Princess, om er maar een paar te noemen.
Natalies talrijke nominaties en overwinningen zijn onder meer de Primetime Emmy Awards, de World Soundtrack Awards voor Television Composer of the Year, BAFTA, SCL Awards, de Royal Television Society Craft and Design Award, de HMMA's en Best International Score op de Beijing Internationaal filmfestival.
Natalie Holt & John Williams
Met een carrière van meer dan zes decennia is John Williams een van Amerika's meest getalenteerde en succesvolle componisten, en hij blijft een van de meest vooraanstaande muzikale stemmen van ons land. Hij componeerde de muziek voor meer dan honderd films, waaronder alle negen Star Wars-films, de eerste drie Harry Potter-films, Superman, JFK, Memoirs of a Geisha, Home Alone en The Book Thief.
Zijn bijna 50-jarige artistieke samenwerking met regisseur Steven Spielberg heeft geresulteerd in veel van Hollywoods meest geprezen en succesvolle films, waaronder Schindler's List, E.T. The Extra-Terrestrial, Jaws, Jurassic Park, de Indiana Jones-films, München, Saving Private Ryan en The Post.
Jung Jae-il
Jung Jae-il is een uitzonderlijke muziekcomponist en producer die voortdurend verwachtingen overtreft die verder gaan dan verschillende genres, inclusief maar niet beperkt tot hedendaagse filmsoundtracks, musicals, jazz en pop. Als culturele maker van Zuid-Korea heeft Jung Jae-il deelgenomen aan verschillende muzikale activiteiten en uitvoeringen, waaronder filmmuziek, Koreaanse opera/toneelstukken, musicals en trendy popmuziek. Jae-il staat bekend om zijn prestaties in de cross-over tussen traditionele Koreaanse muziek en andere muziekgenres.
Hij is de componist en muzikaal leider van Parasite, geregisseerd door Bong Joon-ho en winnaar van vier Oscars, en zijn meest recente project is de wereldwijde Netflix-hitserie Squid Game, geregisseerd door Hwang Dong-hyuk. Jung Jae-il is ook genomineerd voor de Outstanding Original Main Title Theme Music bij de 74e Primetime Emmy Awards.
Hesham Nazih
Hesham Nazih is een bekroonde en Emmy-genomineerde Egyptische componist die vooral bekend staat om zijn unieke stijl die een mix van melodieën uit verschillende culturen verweeft, waardoor een geheel eigen authentiek genre ontstaat. Hij heeft meer dan 40 bekroonde Egyptische films van een score voorzien, zoals de muzikaal intense horrorfilms van regisseur Marwan Hamed, Blue Elephant en Blue Elephant: Dark Whispers, evenals Sons of Rizk 1-2 van regisseur Tarek Alarian.
Zijn eerste grote Engelstalige project werd de Emmy-genomineerde score van Moon Knight voor Marvel Studios op Disney+, waarvoor hij ook werd uitgenodigd om lid te worden van The Television Academy.
Theodore Shapiro
Theodore Shapiro componeerde de muziek voor een aantal klassieke Hollywood-komedies, waaronder Old School, Tropic Thunder, Dodgeball en Blades of Glory, evenals voor politieke drama's, animatiefilms, onconventionele avonturenfilms (The Secret Life of Walter Mitty) en mysteries (A Simple Favor).
Hij componeerde een jazzy score voor Heist met Gene Hackman, accentueerde de tirannie van Meryl Streep in The Devil Wears Prada, liet de tranen vloeien in Marley & Me en vond de menselijkheid in een onverbeterlijke Bill Murray in St. Vincent. Zijn meest recente score voor Bombshell, een drama over seksuele intimidatie bij Fox News, is suggestief gecentreerd rond woordeloze vrouwelijke stemmen.
Cristobal Tapia de Veer
De bekroonde componist Cristobal Tapia de Veer is een klassiek geschoolde muzikant, producer, arrangeur en multi-instrumentalist. In 2011 scoorde hij zijn eerste miniserie, Marc Munden's The Crimson Petal and the White, die werd genomineerd voor een BAFTA. Vervolgens scoorde hij vele bekroonde cultseries zoals Utopia, Humans, Dirk Gently's Holistic Detective Agency en Philip K. Dick's Electric Dreams - Crazy Diamond, wat hem een Emmy-nominatie opleverde. Zijn muziek voor de C4-miniserie National Treasure leverde hem een BAFTA op.
Zijn muziek voor de finale van seizoen 4 van Netflix' duistere sci-fi anthologieserie Black Mirror: Black Museum zette hem verder op de kaart. Zijn eerste speelfilm The Girl with all the Gifts opende het filmfestival van Locarno. Hij won in de categorie Best Original Music op het 24e Festival International du Film Fantastique Gérardmer en de film won ook de Public Choice Award. Zijn uitstekende score voor Mike White's The White Lotus (HBO), verlichtte de dagen voor het publiek tijdens de pandemie en is sindsdien alom geprezen. De driemaal voor een Emmy genomineerde componist heeft prijzen ontvangen van onder meer de Society of Composers, Authors and Music Publishers of Canada en de Royal Television Society.
Best Original Song
De strijd voor Best Original Song wordt er een tussen wereldwijde hits en iets minder bekende nummers. Daniel Harts “Blome Swete Lilie Flour” uit The Green Knight betekent de tweede nominatie voor de Amerikaanse componist. Ook bij de genomineerden zijn “Hold My Hand” uit Top Gun: Maverick (geschreven door Bloodpop en Stefani Germanotta), “Just Look Up” (geschreven door Nicholas Britell, Ariana Grande, Scott "Kid Cudi" Mescudi en Taura Stinson) uit Adam McKays satire Don’t Look Up en Oscarwinnaar “No Time To Die” uit de gelijknamige Bond-film (geschreven door Billie Eilish en Finneas O’Connell). “Strange Game” uit de serie Slow Horses is het allereerste nummer uit een tv-serie dat genomineerd wordt voor Best Original Song. Tot slot toonde de WSAcademy ook liefde voor het populaire “We Don’t Talk About Bruno” uit Encanto, geschreven door Lin-Manuel Miranda.
Overview van de genomineerden
-
Discovery of the Year
- Karl Frid - Pleasure
- Eiko Ishibashi - Drive My Car
- Son Lux - Everything Everywhere All at Once
- Maurizio Malagnini - Coppelia
- Isobel Waller-Bridge - Munich: The Edge of War
-
Public Choice
- 14 Peaks: Nothing Is Impossible - Nainita Desai
- Charlotte - Michelino Bisceglia
- Gunpowder Milkshake - Frank Ilfman
- The Ice Age Adventures of Buck Wild - Batu Sener
- The King's Daughter - Joseph Metcalfe, John Coda, Grant Kirkhope
-
Best Original Score for a Belgian Production
- Inexorable - Vincent Cahay
- Nowhere - Demusmaker
- SpaceBoy - The Penelopes
-
Sabam Award for Best Original Composition by a Young Composer
- John Konsolakis
- Giacomo Rita
- Robert Wallace
-
Film Composer of the Year
Germaine Franco - Encanto
Jonny Greenwood - The Power of the Dog, Spencer
Daniel Hart - The Green Knight, The Last Letter from Your Lover
Alberto Iglesias - Parallel Mothers
Daniel Pemberton - The Rescue, Being the Ricardos, The Bad Guys, Brian and Charles
- Hans Zimmer - Dune, No Time to Die, The Survivor
-
Television Composer of the Year
Nicholas Britell - Succession (Season 3)
Natalie Holt & John Williams - Obi-Wan Kenobi
Jung Jae-il - Squid Game
Hesham Nazih - Moon Knight
Theodore Shapiro - Severance
- Cristobal Tapia de Veer - The White Lotus
-
Best Original Song
“Blome Swete Lilie Flour” from The Green Knight - written by Daniel Hart - performed by Daniel Hart
“Hold My Hand” from Top Gun: Maverick - written by Bloodpop and Stefani Germanotta - performed by Lady Gaga
“Just Look Up” from Don’t Look Up - written by Nicholas Britell, Ariana Grande, Scott "Kid Cudi" Mescudi and Taura Stinson - performed by Ariana Grande and Kid Cudi
“No Time To Die” from No Time to Die - written by Billie Eilish and Finneas O’Connell - performed by Billie Eilish
“Strange Game” from Slow Horses - written by Daniel Pemberton and Mick Jagger - performed by Mick Jagger
- “We Don’t Talk About Bruno” from Encanto - written by Lin-Manuel Miranda - performed by Adassa, Carolina Gaitán - La Gaita, Diane Guerrero, Encanto - cast, Mauro Castillo, Rhenzy Feliz, Stephanie Beatriz