Oscar voor Gustavo Santaolalla

06 mrt 2006
De Argentijnse componist Gustavo Santaolalla, in 2004 nog Discovery of the Year op de World Soundtrack Awards, heeft dit weekend een Oscar in de wacht gesleept voor beste score met zijn soundtrack voor Brokeback Mountain. Vorig jaar was Santaolalla nog te gast op het Filmfestival Gent, waar hij samen met het Vlaams Radio Orkest in wereldpremière zijn muziek uit Brokeback Mountain live voorstelde. Ook de Spaanse componist Alberto Iglesias, die twee jaar geleden het Gentse festival bezocht, was genomineerd met zijn soundtrack voor The Constant Gardener.
Dat de World Soundtrack Academy, een initiatief van het Filmfestival Gent, oog heeft voor filmmuziek talent blijkt nog maar eens uit de Oscar die Santolalla dit weekend ontving voor Brokeback Mountain. De Argentijnse componist mocht in 2004 nog de titel Discovery of the Year op zijn naam schrijven voor de soundtrack die hij schreef voor The Motorcycle Diaries. Dat hij zelf een meer dan behoorlijke muzikant is, mocht hij vorig jaar bewijzen tijdens de uitreiking van de World Soundtrack Awards. Samen met het Vlaams Radio Orkest speelde hij er in wereldpremière de muziek uit Brokeback Mountain, die in totaal drie Oscars won. De andere genomineerden in de categorie 'Music written for motion pictures' waren John Williams (Memoirs of a Geisha & Munich), Dario Marianelli (Pride & Prejudice) en Alberto Iglesias (The Constant Gardener) die twee jaar geleden te gast was op het Filmfestival Gent. De WSA-Academy tracht ieder jaar de vinger aan de pols te houden van nieuw filmmuziek talent. Zo ontdekte de Academy al Craig Armstrong (Moulin Rouge), Antonio Pinto (Cidade de Deus), Klaus Badelt (Time Machine) en Michael Giacchino (The Incredibles). De jaarlijkse uitreiking van de World Soundtrack Awards is tevens een broedplaats voor nieuwe samenwerkingsverbanden. Zo resulteerde de komst van Alberto Iglesias naar Gent in zijn deelname aan het European Filmmusic Concert dat het Filmfestival Gent op vraag van de European Film Academy eind vorig jaar in Berlijn organiseerde. Iglesias maakte er kennis met het Vlaams Radio Orkest, en was zo onder de indruk van het orkest dat hij hen prompt vroeg voor opnames voor zijn nieuwste album. Eerder maakte het VRO ook al wereldfaam met de soundtrack van The Aviator van Martin Scorsese. Beide partijen kwamen toen ook in contact met elkaar via het Filmfestival Gent.