- ...
- home
- nieuws
- q&a norman ...
Q&A Norman Jewison
29 sep 2011
De beroemde regisseur en producer Norman Jewison komt naar Filmfestival Gent om een Joseph Plateau Award in ontvangst te nemen. Op 21 oktober om 16u vindt in Kinepolis een Q&A met Norman Jewison plaats, die zal worden geleid door Patrick Duynslaegher. Aansluitend wordt Jewisons The Thomas Crown Affair vertoond.
Hoewel hij het grootste deel van zijn carrière in de VS heeft gewerkt en er films maakte met de allergrootste sterren (Steve McQueen, Faye Dunaway, Sidney Poitier, Rod Steiger, Cher, Nicolas Cage, Eva Marie Saint, Denzel Washington, Al Pacino, Jane Fonda, Anne Bancroft, James Caan, Michael Caine, Bruce Willis), is Norman Jewison, geboren in 1926 te Toronto, altijd trouw gebleven aan zijn Canadese roots. Wat hem in zekere zin tot een outsider in Hollywood maakte, een cineast ook die steevast het 'systeem', in welke vorm of ideologische gedaante ook, kritisch bekeek.
Na een aantal lichtere komedies met Tony Curtis en Doris Day, vestigde hij voor het eerst zijn naam en reputatie met het Oscar winnende In thé Heat of thé Night (1967), een politiefilm tegen de achtergrond van raciale vooroordelen in de Deep South.
In de grote traditie van Elia Kazan bleef Jewison vijf decennia lang binnen het Amerikaanse studiosysteem films maken die niet alleen de toeschouwer entertainden maar hem ook een geweten schopten door urgente maatschappelijke problemen aan te snijden en diverse vormen van onrecht aan de kaak te stellen.
Met F.I.S.T. (1978) maakte hij een verrassend radicale film over een Amerikaanse vakbond, in ...And Justice for All (1979) nam hij de corruptie van het Amerikaanse rechtssysteem op de korrel; in A Soldier's Story (1984) en The Hurricane (1999) spitste hij zich opnieuw toe op raciale kwesties; in zijn voorlopig laatste film The Statement (2003) toonde hij hoe een veroordeelde oorlogsmisdadiger dankzij de hulp van rechtse fracties binnen de katholieke kerk zijn straf wist te ontlopen.
Tussendoor bleef Jewison ook trouw aan zijn lichtere leerjaren, getuige de stijlvolle oplichterskomedie The Thomas Crown Affair (1968), het heerlijke romantische blijspel Moonstruck (1987) en de immens populaire musicals Fiddler on thé Roof (1971) en Jesus Christ Superstar (1973).
Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan, vertonen we als eerbetoon aan Norman Jewison en in zijn aanwezigheid The Thomas Crown Affair, het verhaal van een bankrover uit Boston (Steve McQueen) en de verzekeringsagente (Faye Dunaway) die hem op de hielen zit. Uiteraard vallen ze voor elkaar, tenminste zo lijkt het, want er komt ook heel wat dubbelspel bij kijken. Maar wat deze romantische thriller nu nog altijd topamusement maakt, is niet zozeer het verhaal, als wel de briljante stijl waarmee het verteld wordt. En de ongelofelijk laconieke vertolking van Steve McQueen, die hier zijn titel van King of Cool alle eer aan doet. En de onwezenlijk mooie en modieuze (met voor elke scène een nieuwe outfit, de ene al spectaculairder dan de andere) verschijning van Faye Dunaway. En de split screen techniek die het beeld soms in honderden identieke fragmenten doet uit elkaar spatten. En de jazzy score van Michel Legrand met het Oscarwinnende liedje The Windmills of your mind. En die verbazende scène in gigantische super-close-ups waarin een partijtje schaken langzaam overvloeit in een potje vrijen. En zo zouden we nog een poosje kunnen doorgaan in het bewieroken van een klassieker die als geen ander de spirit en de stijl van de sixties vat. Mis de unieke kans niet om deze film in een uitstekende print op het grote doek te (her)ontdekken.
Q&A Norman Jewison met Patrick Duynslaegher op 21 oktober, 16u in Kinepolis 9.
Screening The Thomas Crown Affair ('68) op 21 oktober, 17u30 in Kinepolis 9.
Wie aanwezig wil zijn op de Q&A kan een gratis ticket afhalen in de Press & Industry Office. Tickets voor de film The Thomas Crown Affair zijn verkrijgbaar aan 7 euro via de website of een van de festivalkassa's.
In samenwerking met het Vlaams Audiovisueel Fonds en Cinematek.