Sopraan Noémie Schellens zingt voor Terence Davies

P1auulqc3cojv188ustvt4r2bj1
Nieuws 13 okt 2016
" ‘Nacht und Träume’ van Franz Schubert is vanwege zijn schitterende tekst en heerlijke muziek een van mijn lievelingsliederen en dat lied mogen zingen in ‘A Quiet Passion’ van Terence Davies voelt aan als thuiskomen en als een droom die in vervulling gaat", zegt de Leuvense sopraan Noémie Schellens over haar korte maar intens mooie optreden in Davies’ jongste en op FFGent vertoonde film.

In zijn film evoceert de Britse cineast op zijn bekende fijnzinnige manier het leven van de befaamde dichteres Emily Dickenson. Noémie Schellens vertolkt de rol van Mabel Loomis Todd die een verhouding had met Emily’s broer Austin. Iets wat Emily razend maakt. Mabel zelf wordt voorgesteld als de vrouw op wie iedereen verliefd wordt. “Dat zegt ze tenminste zelf”, reageert Emily op haar eigen karakteristieke sarcastische manier. In werkelijkheid hebben beide vrouwen elkaar nooit ontmoet maar voerden ze wel jarenlang een vurige briefwisseling. Na Emily’s dood gaf Mabel haar gedichten uit…

Dat laatste komt niet ter sprake. Mabel komt in beeld terwijl ze piano speelt en Schubert zingt en dan gaat de camera van haar weg om eindigend op Emily Dickenson een van de mooiste camera bewegingen uit de film te maken. Later wordt Mabel betrapt in de armen van Austin… Het is allemaal in een paar minuten voorbij maar hoe kwam Noémie Schellens in een Terence Davies film terecht?

“Op een dag”, vertelt de sopraan, “kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik een auditie wilde doen om in de film ‘A Quiet Passion’ een Bellini-aria te zingen. Er waren twaalf kandidaten en uiteindelijk werd ik verkozen. Maar toen kreeg de regisseur een nieuw idee. Of ik niet, in de plaats van de voorziene Amerikaanse actrice, de rol van Mabel Todd wilde vertolken en Bellini voor Schubert ruilen? Lang heb ik niet over deze upgrade moeten nadenken”. Vooraleer op de filmset in Lint te verschijnen, werd ‘Nacht und Träume’ in de Galaxy studio’s opgenomen met Luc Devos aan de piano.

Eenmaal op de set was er van een grote aanpassing, naar eigen zeggen, geen sprake. “Zoef…en ik zat in de negentiende eeuw. Ik voel me er altijd thuis omdat het zo’n muzikale eeuw was. Uiteraard zorgde de zorgvuldige reconstructie van Emily Dickenson’s huis ook voor een mooie overgang van de 21ste naar de 19e eeuw”. En Terence Davies als regisseur? “Super lief, super sympathiek, super perfect en iemand die weet wat hij wil maar je toch vrij laat”, herinnert Noémie Schellens zich de twee dagen durende opnames. Voor haar was het korte optreden een groot feest ook al omdat de hoofdactrices Cynthia Nixon en Jennifer Ehle haar direct als een lid van de familie beschouwden.

Noémie Schellens mag dan al een voorliefde hebben voor de 19e eeuw, ze heeft ook een speciale liefde voor hedendaagse muziek. Ze geeft tal van recitals en bracht als Leuvense stadsopraan met een ‘Opera Mobile’ muziek naar het grote publiek. Ze studeert nu in Amsterdam en is als soliste te horen op de soundtrack van de film ‘Achter de wolken’ in samenwerking met Jef Neve. Volgend jaar staat een oratorium van Peter Spaepen met Brussels Experimental op het programma.


Vertoningen:

A Quiet Passion:

  • 13/10 Kinepolis 1 19 u.45
  • 14/10 Kinepolis 4 14u.30
  • 16/10 Kinepolis 10 17 u.

Sunset Song van Terence Davies:

  • 13/10 Kinepolis 8 22u.30
  • 14/10 Kinepolis 8 17u.30
  • 17/10 Kinepolis 8 17 u.30

Director’s Talk Terence Davies: 13/10 Kinepolis 8 18 u.

Tags

FFG 2016