Spaanse filmweek speelt in op familierelaties

Las hijas de abril banner
Nieuws 24 apr 2018
Met ‘La Familia’ als rode draad doorheen het programma organiseren Sphinx Gent en het Kortrijkse Kunstencentrum BUDA van 2 tot 8 mei voor de vijfde keer op rij ‘cineMÁS’, de week van de Spaanstalige film.

Op het programma staan nieuwe, zowel mainstream als onafhankelijke, artistieke films. Spanje blijft garant staan voor fraaie films maar er zijn ook krachtige producties uit Argentinië, Chili, Mexico, Puerto Rico. ‘Criá Cuervos’ van Carlos Saura is de klassieker van dienst. ‘CineMÁS maakt er een erezaak van om ieder jaar opnieuw een pak prijzen winnende films te programmeren. De meest in het oog springende titel is ‘Una mujer fantàstica’ die recent de Oscar won voor de beste buitenlandse film. In deze door Sebastian Lelio gedraaide film wordt de transseksuele Marina door de familie van haar overleden oudere man verstoten. Zij vecht echter terug opdat ze zichzelf zou kunnen zijn.

Goya winnaars

De grote Goya winnaars van 2016 en 2017 staan broederlijk naast elkaar in Gent en Kortrijk. ‘No sé decir adiós’ won drie Spaanse Oscars in 2016 en is in Gent de slotfilm van de Spaanse filmweek. De film gaat over twee zussen die naar Barcelona reizen om een betere behandeling te zoeken voor hun terminaal zieke vader. Een en ander zet de familierelaties op scherp want een van de zussen, Bianca, sprak al een eeuwigheid niet meer met haar vader. Regisseur Lino Escalera komt de vertoning bijwonen.

‘The Bookshop’ van Isabel Coixet won vorig jaar eveneens drie Goya’s en is gebaseerd op een roman van Penelope Fitzgerald. In het rustige stadje Hardborough beslist weduwe Florence Green haar leven opnieuw zin te geven door een boekwinkel te openen. De boeken brengen vergeten gevoelens opnieuw tot leven. De Mexicaanse film ‘Las Hijas de Abril’ (De dochters van April) won in Cannes de juryprijs in de sectie Un certain regard. Regisseur Michel Franco heeft het over Valeria en haar halfzus Clara. Valeria is zwanger maar houdt dat verborgen voor haar moeder. Maar de toestand wordt onhoudbaar en Clara belt naar haar moeder. Een telefoontje met ingrijpende gevolgen.

Verleden

In bepaalde films speelt het verleden een belangrijke rol in de familiale relaties. Dat is onder meer het geval in ‘El pacto de Adriana’, een documentaire van Lissette Orozco over het donkere militaire verleden van Chili. In ‘El presidente’ wordt de pas verkozen Argentijnse president geconfronteerd met een corruptiezaak waarin zijn schoonzoon verwikkeld is. En dat op een ogenblik dat hij belangrijke beslissingen moet nemen tijdens een top van Latijns-Amerikaanse machthebbers.

De ‘El Clásico’, ‘Criá Cuervos’ van Carlos Saura wordt door velen bejubeld als een allegorie over de gevolgen van de Franco-tijd maar is ook een universele, onverwoestbare film over de kinderjaren en het omgaan met pijn, lijden en de dood.

Hoewel de meeste films zowel in Buda als in de Sphinx worden vertoond, leggen beide zalen verschillende accenten. Dat gebeurt door eigen lezingen en door de verschillende cateraars op de recepties.

meer informatie: www.sphinx-cinema.be en www.budakortrijk.be