Tips 26 sep 2018
Ook dit jaar heeft Film Fest Gent sterke vrouwen op het programma. Ze zijn niet enkel mode-iconen, popsterren of wereldberoemde auteurs, maar ook politieke activisten, alleenstaande moeders of immigranten. Ontdek in deze films de mensen achter klinkende namen als Vivienne Westwood, Astrid Lindgren, Mary Shelley en M.I.A.

Vivienne Westwood shockeert nu nog altijd even graag als in het begin van de jaren '70, toen ze aan oorsprong van de punkbeweging in Groot-Brittannië stond. Ondertussen is ze 77 en heeft ze er al een carrière van een halve eeuw op zitten. Ze praat niet graag over haar punkdagen – “It’s so boring all this.” – maar haar ontwerpen laat ze gelukkig voor zichzelf spreken. Wat begon in een punk boetiek met de sprekende naam SEX, groeide uit tot een van de meest succesvolle modecarrières ter wereld.

Zelfzeker, een beetje vreemd, figuurlijk én letterlijk sterk, maar ook speels, eeuwig jong en een goeie vriendin: Astrid Lindgren veroverde miljoenen harten met haar tijdloze personages als Pippi Langkous. Zelf had Lindgren geen jolige jeugd in een Villa Kakelbont, maar groeide ze op in een conservatief Zweeds dorpje. Tot ze zwanger raakt van haar ouder, getrouwd lief, naar Stockholm trekt en langzaamaan de fascinerende vrouw achter de beroemde kinderboeken wordt.

Mary Wollstonecraft Godwin schreef 'Frankenstein: or, The Modern Prometheus' toen ze 19 (!) was, ondertussen exact 200 jaar geleden. Ze vocht om haar boek gepubliceerd te krijgen, bouwde aan een literaire carrière en nam op politiek vlak nooit een blad voor de mond. Maar Mary Shelley is niet de enige sterke vrouw achter de film: regisseur Haifaa Al-Mansour ('Wadjda', 'Nappily Ever After') mocht zich 6 jaar geleden de eerste vrouwelijke Saoedische regisseur noemen en de filmscore werd gecomponeerd door Amelia Warner.

Lees hier ook het artikel over het feminisme van Mary Shelley.

"All I wanna do is *handgeweertjes* and a *ka-ching!* and take your money": 'Paper Planes' is iedereens favoriet op feestjes. Maar M.I.A.'s wereldhit is niet enkel catchy, het maakt ook een punt. Over vluchtelingen en de stereotypen die eraan verbonden zijn. In een wereld waarin popsterren vaak betekenisloze catchphrases uitspuwen en is M.I.A. een verfrissing. Ze schopt je voor de schenen en maakt brandhout van heilige huisjes. "Live fast, die young / Bad girls do it well".

Tags

FFG2018