- ...
- home
- nieuws
- stil je ...
Stil je filmhonger met Film Fest Gent-winnaars
Film Fest Gent is blij met de heropening van de bioscopen en nodigt, samen met de filmverdelers en de zaaluitbaters iedereen uit om uit zijn kot of zetel te komen om te genieten van film waar hij echt thuishoort. Op groot scherm met vrienden om je heen of met onbekenden waarmee je, al dan niet bewust, een palet gevoelens deelt die digitaal over je hoofd heen wordt geprojecteerd. Daarmee is geen kwaad woord gezegd over streamingsplatforms, VOD, smartphones, tablets en andere tv-schermen waarmee we ons de jongste drie maanden konden troosten. Ze waren niet, zoals iemand misschien wat smalend zei, de afhaalmaaltijden van de cinema’s, wel de kanalen waarmee verdelers en zaaluitbaters de coronacrisis probeerden te overleven. Of deze cinemabijjethuis of filmopjekot of injezetel succesrijk was, daar blijft iedereen discreet over. Gewoonlijk luidt het “zo hebben we toch de band met het publiek en de media niet helemaal verloren”.
Window
Zeker is wel dat er duchtig over nieuwe vertoningsmodellen is nagedacht. Op zich is dat niet nieuw. Al halverwege de vorige eeuw werd geëxperimenteerd met het tegelijk uitbrengen van een film in de zalen en op de televisie. Nu zijn er de Netflixen, de Amazons, de Disney-Plus kanalen en andere al dan niet minder in het oog springende streamingsplatformen. Deze markt is aan het versnipperen en omdat er zoveel gegadigden zijn, staat de tijd tussen het verschijnen van een film in de zaal en op het streamingsplatform nog maar eens onder druk. De zogenaamde “window” is in bepaalde gevallen al tot minder dan drie maanden herleid. De entente tussen de grote Amerikaanse studio’s om de zes maanden durende window te behouden, dreigt het te begeven.
Morrelen
Zelfs Frankrijk waar de tijdspanne 36 maanden bedraagt, besloot dat bepaalde Franse films tijdelijk direct naar VOD mochten en in Italië werd ook al aan het systeem gemorreld. Met als gevolg dat de Vereniging van de Europese Cinema’s alarm sloeg en iedereen tot de orde riep om nog een sperperiode te hanteren. Kortstondig gewin mocht het gehele toekomstige plaatje niet in gevaar brengen, was de boodschap van de organisatie die 42.000 schermen uit 38 landen vertegenwoordigt. De snelheid waarmee films tijdens de lockdown werden (af)geserveerd, leek op het stillen van de filmhonger die parallel liep met de huidhonger.
Online
Dankzij de versoepelingsmaatregelen kan de filmhonger in de bioscopen worden gestild. Er zijn uiteraard, naargelang de zaal, beperkingen. Ze variëren tot het online bestellen van tickets over toiletbezoek (liefst) voor de film tot het onmiddellijk verlaten van de zaal na de voorstelling. Kwestie van de ruimte te ontsmetten voor de volgende “séance”. De Kinepolis shops blijven gesloten maar je kan een menu vooraf bestellen en wie in groep naar de Gentse Studio Skoop wil, kan een grotere dan de voorziene zaal te krijgen. In deze fase sluit Kinepolis nog zijn automatische kassa’s. Dat is niet het geval voor de kassa’s in pakweg Sphinx en Studio Skoop. De anderhalve meter regel geldt overal.
Uppercut
Bij de heropstart van de bioscopen staan twee films geprogrammeerd die Film Fest Gent nauw aan het hart liggen. ‘Monos’ van Alejandro Landes die vorig jaar zowel de Georges Delerue Prijs voor beste muziek won als de prijs van de Explore Zone jury. ‘Monos’ gaat over acht tieners die in een onherbergzaam berglandschap in Zuid-Amerika een paramilitaire training krijgen. In de door FFG samengestelde Focus Knack wordt de film omschreven als een “mix van ‘Apocalyps Now’, ‘Lord of the Flies’ en ‘Embrace of the Serpent’, een uppercut die de kijker beduusd achterlaat en stof tot nadenken levert".
Contemplatie
Naast ‘Monos’ is er ‘Öndög’ van Wang Quan’an die vorig jaar de Grand Prix won op Film Fest Gent. De jury was vol lof over deze excentrieke contemplatie over leven en dood op de Mongoolse steppe. ‘Öndög’ is Mongools voor ei en dat is niet zo verrassend als je weet dat de film handelt over de levenscyclus maar dan in omgekeerde volgorde. Wang heeft daarbij veel aandacht voor het landschap dat de bewoners een vorm van bescherming biedt. Wat ze niet bij elkaar krijgen, vinden ze in de natuur: geborgenheid. De aan de Grand Prix verbonden ondersteuning van 20.000 euro bij de release van de film overtuigde Marc Boonen van MOOOV om ‘Öndög’ in de zalen te brengen. Naast nieuwe producties krijgen ook films die hun bioscoopcarrière gekortwiekt zagen een nieuwe kans. Daaronder het aangrijpende ‘A Hidden Life’ van Terrence Malick, een late entry op de vorige editie van FFG.
Op naar de cinema!