'The Favourite' trekt European Film Awards op gang

20151014 ffgent15 jerroenwillemsbe 46
Nieuws 04 dec 2019
Terwijl het handjevol voor de Europese Film Awards genomineerde regisseurs, producenten, actrices, scenaristen en acteurs zich opmaakt om op 7 december naar Berlijn te trekken en uitkijkt naar het stemgedrag van de 3.600 leden van de Europese Film Academie, is de ploeg van Yorgos Lanthimos’ ‘The Favourite’ al zeker van vier awards.

Volg hier straks (zaterdag 7 december vanaf 17u) live de award ceremony:

Op de 32ste uitreiking van de European Film Awards kan ‘The Favourite’ van Yorgos Lanthimos naast de door een speciale achtkoppige jury toegekende awards voor cinematografie, montage, costume design en hair & make-up nog onder meer de door de academieleden toegekende EFA-award winnen voor beste film, beste actrice, beste regisseur. Voor dat laatste valt het verdict op 7 december. Hoofdactrice en Oscarwinnares Olivia Colman is alvast favoriet voor de vertolkingsprijs.

Kostuumdrama

In ‘The Favourite’ heeft Yorgos Lanthimos het over de door vele fysieke kwalen geplaagde Engelse Queen Ann die van 1702 tot 1714 regeerde. Twee hovelingen, Lady Sarah en Abigail Masham proberen bij haar in het gevlei te komen. Deze zwarte komedie speelt zich af tegen de achtergrond van de oorlog tussen Engeland en Frankrijk. ‘The Favourite’ is geen klassiek kostuumdrama en het “wegblijven van de stereotype fotografische conventies van een typisch kostuumdrama” is een van de redenen waarom de speciale jury cameraman Robbie Ryan met een European Film Award voor beste cinematografie bekroont. De “slimme, vernieuwende, originele montage waardoor alle puzzelstukjes in mekaar vallen”, levert de film een tweede award op. De costume design wordt eveneens geprezen “omdat alles wijst in de richting van een heus kostuumdrama maar verfrissend eindigt als een punk-rockopera”. Met het haar en de make-up onderstreept Nadia Stacey “het contrast tussen de no make-up look van de ladies en de extreme pruiken en de schreeuwerige make-up van de mannelijke personages”.

Filmmuziek

In afwachting dat de European Film Academy-leden eventueel ‘Systemsprenger’ van Nora Fingscheidt als beste Europese film op het Berlijnse schild heffen, bekroonde de speciale jury de film al voor de score van John Gürtler. Die is volgens het juryrapport “modern, virtuoos, impulsief en verrassend. Wanneer er geen woorden meer zijn, slaagt zijn filmmuziek er in om te fungeren als niet verbale taal”. Wie de European Sound 2019 wil horen, moet naar ‘A Twelve Year Night’ en de beste visuele effecten zijn te zien in ‘About Endlessness’.

Ter herinnering: ‘Les Misérables’ van Ladj Ly, ‘Systemsprenger’ van Nora Fingscheidt, ‘The Favourite’ van Yorgos Lanthimos’, ‘Il Traditore’ van Marco Bellocchio, ‘J’Accuse’ van Roman Polanski en ‘Pain and Glory’ van Pedro Almodovar zijn de genomineerden voor de beste Europese film. De eerste vier ervan waren op Film Fest Gent te zien. Er zijn ook prijzen voor onder ander beste debuutfilm, beste animatiefilm, beste documentaire, beste kortfilm. Twee Europese filmpersoonlijkheden, Juliette Binoche en Werner Herzog krijgen een speciale hulde.

Tags

Awards