The Pixies, Beastie Boys, Leonard Cohen, Neil Young én Slayer op festival!

17 sep 2006
Nee, niet de groepen zelf maar wel ongemeen boeiende muziekdocumentaires over de artiesten zijn te zien op het komende Filmfestival Gent. Van keiharde rockumentaries tot meer klassieke portretten van muzikanten: je ziet ze voor het eerst, en in sommige gevallen zelfs uitsluitend, op het festival!
LoudQuietLoud: A Film About the Pixies is de gratis publieksopening van het filmfestival in Vooruit op 11 oktober. In de late jaren '80 en de vroege jaren '90 baanden The Pixies zich een unieke weg door de moderne muziek. Na iets meer dan vier albums, een paar tournees en eindeloze speculaties over de relatie tussen de vier oorspronkelijke leden, kwam er in 1993 een abrupt, bitter einde aan de groep. Maar in 2004, tot grote verwondering van hun talloze fans, kwamen The Pixies weer samen. loudQUIETloud is meer dan alleen maar een concertfilm; het is een intimistisch portret van de groepsleden en hun moeilijke, zenuwslopende en uiteindelijk triomfantelijke comeback als een van de grootste rockbands. Na de film zullen A Brand, Coca Cola with God (Tim Vanhamel & Eric Thielemans), The Diary Sucks (David Bovée, Tom Wouters & Tom Theunis), The Germans en Pornorama in de huid kruipen van Frank Black, Kim Deal en co om hun eigen versies van The Pixies klassiekers te brengen. In Metal: A Headbanger's Journey volgt de dertigjarige antropoloog Sam Dunn die zijn academisch oog al headbangend richt op zijn grote liefde, heavy metal. Dunn vliegt van Los Angeles naar de achterbuurten van Birmingham en de donkere wouden van Noorwegen om te onderzoeken waarom de ene walgt en de andere houdt van de muziek van Alice Cooper, Iron Maiden, Black Sabath, Motörhead en Cannibal Corpse. Zowel de nieuwsgierige antropoloog als de rabiate fan in hem onderzoeken waarom metal zo gefocust is op seksualiteit, religie, geweld en de dood. Deels een sociaal document, deels een ode aan een ondergewaardeerd en misprezen genre, is deze documentaire uniek in zijn soort: een kans voor metalfans om open en bloot over hun cultuur uit te weiden, die veel complexer is dan op het eerste gezicht lijkt. Sam Dunn en regisseur Scot McFayden zijn aanwezig op het festival. Everyone Stares: The Police Inside Out is een verhaal uit eerste hand over hoe het voelt om als totaal onbekende groep uit te groeien tot internationaal supersterrendom. De film bestaat volledig uit Super 8-archiefbeelden van drummer-regisseur Stewart Copeland en laat de Police vanuit een onverwacht perspectief zien. Het verhaal begint met een overzicht van de vroege, minder glamoureuze dagen van de groep in Londen. Dan volgt een kleine tournee door de Verenigde Staten, waar Copeland begint te filmen en waar de muziek van de groep succes begint te kennen. Als ze terugvliegen naar huis, is 'Can't Stand Losing You' een hit geworden en is hun leven voorgoed veranderd... Drummer-regisseur Stewart Copeland zal aanwezig zijn bij de voorstelling. American Hardcore behandelt de ondergrondse hardcore muziekscène tussen 1979 en 1986. In de documentaire zijn naast een reeks interviews met o.a. Ian Mackaye (Fugazi, Minor Threat), Phil Anselmo (Pantera) en Henry Rollins (Black Flag) ook teruggevonden live opnamen uit die tijd verwerkt. Hardcore was niet alleen luide, vlugge muziek, het was ook een sociale beweging die opgericht werd door enkele buitenbeentjes uit het Reagan-tijdperk. Voor de aanhangers was het een manier van leven: sommigen vonden een stem in de harde muziek, anderen zagen ze als een vlucht uit de werkelijkheid; sommigen waren op zoek naar een betere wereld, anderen waren alleen boos en wilden de boel op stelten zetten. American Hardcore beschrijft deze verloren subcultuur van het vroege begin tot het einde. East of Havana geeft een openhartige kijk op het leven en de vriendschap van drie jonge Cubaanse rappers, Soandry, Magyori en Mikki Flow, alle drie leden van de El Cartelgroep. Ze proberen vrijuit te spreken over de verwachtingen en angsten van hun generatiegenoten, vanuit de grenzen van een Cubaans getto. Ze zien zichzelf als revolutionairen, alleen gebruiken ze woorden in plaats van wapens. De ondergrondse beweging in Cuba beschouwt hen als leiders - niet alleen omdat ze de bezorgdheid van een hele generatie jongeren verwoorden, maar ook omdat ze de taal en schoonheid van de vroege Amerikaanse hiphop doen samensmelten met de Latijnse invloeden van hun geboorteland. Regisseuse Jauretsi Saizabarbitoria zal aanwezig zijn op het festival. Leonard Cohen I'm Your Man is een combinatie van een artistieke filmbiografie en een concertfilm, een onthullend portret van een tekstschrijver, dichter en filosoof die ten onrechte lang uit de belangstelling is geweest. In januari 2005 vond in het Opera House in Sydney Came So Far For Beauty, het huldeconcert voor Leonard Cohen, plaats. Beroemde artiesten, onder wie Nick Cave, Rufus en Martha Wainwright, Beth Orton en de zusters McGarrigle brachten een persoonlijke interpretatie van zijn nummers en getuigden achter de schermen over hun bewondering voor de zanger. De documentaire toont aan hoe groot de invloed en weerklank van de creatieve duizendpoot Cohen is. Neil Young: Heart of Gold is een muzikaal portret van de legendarische singer/songwriter Neil Young, gefilmd tijdens de wereldpremière van Young's 'Prairie Wind' concert in Nashvilles heilige Ryman Auditorium. Youngs muziek geeft een emotioneel rijk beeld van de relaties van deze unieke artiest met familie, vrienden, de dood, en het voorbijgaan van de tijd. Young wordt op het podium bijgestaan door veel muzikale metgezellen, zoals countryster Emmylou Harris, zijn vrouw Pegi Young en gitarist Ben Keith Awesome: I Fuckin' Shot That! is een documentaire over de Beastie Boys. Op hun uitverkochte concert van 9 oktober 2004 in het beroemde Madison Square Garden in New York deelden de Beastie Boys 50 camera's uit aan 50 verschillende concertbezoekers. Die camera's waren gewone hi-8 toestellen, die niet bepaald bekend staan om hun uitstekende videokwaliteit. Het ruwe optreden van de groep samen met deze onsamenhangende beelden geeft een meerwaarde aan het gevoel van een echte concertervaring, maar dan zonder de dure tickets, slechte stoelen, claustrofobische sfeer en zweterige lijven. Knowledge is the Beginning is een documentaire over het West Eastern Divan Orchestra van dirigent en pianist Daniel Barenboim die zich al jaren inzet voor de verzoening van de Arabieren en de Israëli's. Hij is ervan overtuigd dat 'muziek de taal van de vrede is' en heeft daarom, samen met Edward Said, professor vergelijkende literatuur, Arabische en Israëlische muzikanten bijeengebracht. Het West Eastern Divan Orchestra bestaat vandaag uit tachtig Arabische en Israëlische muzikanten tussen 13 en 26 jaar. Regisseur Paul Smaczny volgt het orkest al sinds zijn oprichting. De film is een verslag van de vijf zomerworkshops in Weimar en Sevilla, het bezoek van Barenboim aan Ramallah en Jeruzalem in mei 2004 - waar hij, toen hij de prestigieuze Wolfprijs kreeg in de Knesset, het beleid van premier Sharon bekritiseerde -, het befaamde concert in Genève en hoogtepunten uit de Europese tournee van 2005. Na de film organiseert Vooruit i.s.m. Mo* Magazine en het filmfestival een debat over de explosieve situatie in het Midden-Oosten. Dit debat gaat door op 16 oktober in het kader van Toestanden, Vooruits debatreeks over actuele onderwerpen. When the Road Bends is een schitterende weergave van de muzikale wereld van de Roma en toont eveneens de dikwijls penibele omstandigheden van hun echte leefwereld. Deze mooie documentaire is een ode aan de verrukkelijke muziek van zigeunermuzikanten die tot de internationale topartiesten behoren en verweeft die met ontroerende levensechte verhalen over hun thuis en hun sociale achtergrond. De film, door een van de iconen van de documentairefilm Albert Maysles gefotografeerd, werd gedraaid tijdens een concerttournee van de 'Gypsy Caravan' in Europa en de VS en op locatie in Spanje, Macedonië, Roemenië en India. Een unieke reis door de zigeunermuziek, haar oorsprong en haar leven. Play Your Own Thing-A Story of Jazz in Europe gaat op zoek naar de roots van de Europese Jazz. De traditionele jazz is nooit echt in verband gebracht met Europa. Miles, Dizzy en Charlie Parker zijn de vertegenwoordigers van het grote jazztijdperk, maar wat met Miroslav Vitous, Pierre Michelot, Krzysztof Komeda, Palle Mikkelborg, Tomasz Stanko, of René Urtreger? Play Your Own Thing is een hommage aan deze fantastische muzikanten die, na de Tweede Wereldoorlog, geïnfecteerd werden door het overzeese jazzvirus maar erin slaagden om hun eigen weg in te slaan.