Thomas Vinterberg en zijn drinkebroers triomferen op de European Film Awards
Volgens de 3.800 leden van de European Film Academy (EFA) is Drunk van Thomas Vinterberg de beste Europese film van het jaar. Volgens diezelfde leden is Vinterberg ook de beste Europese regisseur van het jaar. Mads Mikkelsen is als leraar Martin dan weer beste acteur en de beste film is ook gebaseerd op het beste Europese scenario. De triomf voor Drunk is dus volledig.
Nog een rondje
In Drunk toetsen vier mannen de theorie dat we wat alcohol nodig hebben om optimaal te functioneren in onze realiteit. Aanvankelijk verloopt alles goed en de uitgebluste leraar Martin bloeit opnieuw open. Maar of dat steeds crescendo blijft gaan, is nog maar de vraag. De ontnuchtering volgt, maar die is misschien wel de aanzet voor nog een rondje. Na zijn ontgoochelende Kursk met Matthias Schoenaerts in een hoofdrol speelt Vinterberg opnieuw mee op het grootste Europese filmtoneel. De commerciële verwachtingen lagen ook hoog, maar net voor de releasedatum gingen de bioscopen dicht. Het blijft wachten op versoepelingen.
Technische problemen
Normaal had de uitreiking van de Europese filmprijzen in Reykjavik moeten plaatsvinden maar alles gebeurde online vanuit Berlijn. De al beperkte feestvreugde werd nog verstoord door technische problemen. Daar hadden de ploegen van de andere kandidaat-winnaars als Martin Eden en Corpus Christi uiteindelijk geen last van want hoewel ze ook vier nominaties hadden, haalden ze het virtuele podium niet.
Paula Beer mocht wel de prijs voor de beste actrice in ontvangst nemen voor haar rol als Undine in de gelijknamige film van Christian Petzold. Als vleesgeworden moderne zeemeermin moet ze de man doden die haar bedroog. Undine was na de vertoning op de Berlinale een van de hoogtepunten op de Focus op de Duitse film tijdens de 47ste editie van FFG.
Eenmalig?
Voor een ander hoogtepunt op FFG, Women Make Film: A New Road Movie Trough Cinema kreeg regisseur Mark Cousins de EFA Award for Innovative Storytelling. Aan de hand van meer dan duizend filmfragmenten toont de befaamde documentarist hoe films worden gemaakt en gemonteerd en hoe je bepaalde topics in beeld kan brengen. En dat aan de hand van werk van uitsluitend vrouwelijke cineasten. Het geheel dat zowat de hele filmgeschiedenis omvat, is de beste filmles ooit. En zeker de origineelste. Benieuwd of deze nieuwe Europese filmprijs een eenmalig initiatief blijft.
Score en sound
De prijs voor de beste Europese score is geleidelijk aan al enkele jaren ingeburgerd en hij ging dit jaar naar Dascha Dauenhauer voor de muziek voor Berlin Alexanderplatz. Deze prijs wordt niet door de leden van de Academy toegekend maar door een speciale jury. Die looft Dauenhauer wegens “het gebruik van het volledige spectrum van filmmuziek. De indrukwekkende score past perfect binnen het sound design en duwt het verhaal constant voort”. In diezelfde adem bekroonde de jury nog het sound design voor Petite fille van Sébastien Lifshitz. Die is van de hand van Yolande Decarsin en is “heel zacht en delicaat en neemt je mee in de wereld van de kleine Sasha en haar familie”. Petite fille was ook genomineerd als beste documentaire maar die award ging aan de film voorbij. Ook voor Sun Dog van Dorian Jespers bleef het bij een nominatie. De Europese eer ging naar de Zwitserse kortfilm Nachts sind alle Katzen grau.
Belgisch trekje
De beste Europese animatiefilm Josep van Aurel heeft een Belgisch trekje want de animatiefilmstudio van Lumière was coproducent. In de fijnzinnige film haalt een stervende Franse gendarme herinneringen op aan de Catalaanse kunstenaar Josep Bartoli, die hij ontmoette in een concentratiekamp na de Spaanse burgeroorlog.
Voor de 34ste uitreiking van de Europese filmprijzen hoopt de European Film Academy volgend jaar naar Reykjavik te kunnen trekken. En dat onder leiding van de nieuwe president Agniezska Holland die in die functie Wim Wenders opvolgt.