Vlaams onderonsje op Filmfestival Rotterdam

Still02 aprivateview lr
Nieuws 15 jan 2019
Films als ‘The Best of Dorien B.’, ‘Coureur’, ‘Van ver staat het stil’, ‘A Punk Daydream’ en enkele Vlaamse coproducties zorgen voor een interessante Vlaamse aanwezigheid op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam. Anke Blondé’s filmdebuut ‘The Best of Dorien B.’ gaat zelfs in wereldpremière op het festival dat plaats heeft van 23 januari tot 3 februari 2019.

In het komisch drama van Anke Blondé herontdekt Dorien zichzelf ondanks alle gekte die haar omringt. Met een succesvolle man, twee schattige kinderen en een goed draaiende dierenartsenpraktijk heeft ze alles om gelukkig te zijn. Maar als ze haar ouders betrapt op jaren aanslepend overspel en haar eigen man toch wel erg close lijkt met een collega, begint ze te twijfelen. Na een telefoontje met slecht nieuws voelt ze zich verloren en kan ze bij niemand terecht. Ze evalueert haar leven. Is dit het dan?

Geen autobiografie

‘The Best of Dorien B.’ is geen autobiografische film maar Anke Blondé is vertrouwd met bepaalde aspecten uit haar scenario dat ze samen met Jean-Claude Van Rijckeghem schreef. Kim Snauwaert en Jelle De Beule maken allebei hun debuut op het grote scherm. Er zijn bijrollen voor gevestigde waarden als Katelijne Verbeke, Wine Dierickx en Dirk van Dyck.

De film is een productie van Dries Phlypo en Jean-Claude Van Rijckeghem voor A Private View de maatschappij achter onder meer ‘Zagros’, ‘Vincent’, ‘Aanrijding in Moskou’. Het Nederlandse productiehuis Viking Film coproduceerde en Kinepolis Film Distribution brengt de film in september in de Belgische zalen.

Van wielrenner tot filmmaker

Na de wereldpremière op Film Fest Gent krijgt ‘Coureur’ van Kenneth Mercken zijn internationale première in Rotterdam. Ook Mercken put voor dit universele verhaal uit eigen ervaring. Hij volgt het afzien, de glorie en de dromen van de jonge Felix, een wielerbelofte die op het punt staat om een semiprofessionele ploeg in Italië te vervoegen. Felix wil ten koste van alles in de voetsporen treden van zijn vader. Die wil dat zijn zoon het verder schopt dan hijzelf.

Mercken werd in 2000 nationaal kampioen bij de eliterenners zonder contract en na een Italiaans avontuur ontdekte hij dat zijn lichaam niet geschikt is voor de slopende wielersport. Hij kapte ermee en studeerde film. ‘Coureur’ werd geproduceerd door Eurydice Gijsel en Koen Mortier voor Czar film. Paradiso Filmed Entertainment brengt de film op 13 maar in de Belgische zalen.

Audiovisueel essay

Eva van Tongeren won een VAF Wildcard met haar afstudeerfilm ‘In Frankrijk zijn geen walvissen’. Haar tweede kortfilm ‘Van ver staat het stil’ is een audiovisueel essay. Daarin vertaalt ze een maandenlange briefwisseling die ze voerde met Thomas, een veroordeelde en opgesloten pedofiel, naar een audiovisuele monoloog. Zijn interesse in haar werk als filmmaker en haar interesse in zijn filmwereld vormt de kiem van ‘Van ver staat het stil’.

Thomas vraagt bijvoorbeeld om foto’s te maken van de dingen die hij mist, zodat hij zich eventjes kan verplaatsen, wegdromen van zichzelf. Zij stuurt hem fragmenten van herinneringen die nooit de zijne zullen zijn; woestijnen waar ze westerns opnemen, de grootste bomen ter wereld, de drukke straten van Los Angeles.

Punkcultuur

In de documentaire ‘A Punk Daydream’ van Jimmy Hendrickx komen we in contact met de punkcultuur in moslimland Indonesië. Tienerpunker Eka leeft in conflict met zijn ouders en schreeuwt zijn drang uit naar individuele vrijheid. Hendrickx confronteert zijn hoofdpersonage met lokale tattoostammen die in synergie leven met de natuur.

Bij de Vlaamse coproducties die in Rotterdam zullen worden vertoond horen titels als ‘Transnistra’ van Anna Eborn, een Zweeds-Deens-Belgische coproductie en de hybride documentaire ‘Another Day of Life’ van Raul de la Fuente en Damian Nenow met Walking the Dog als coproducent.