Vlaamse films gaan internationaal
IFFR
Met The Tree of Authenticity van Sammy Baloji en Soft Leaves van Miwako Van Weyenberg is de Vlaamse film respectievelijk in de Tiger- en in de Big Screen-competitie vertegenwoordigd op het Internationaal Film Festival van Rotterdam dat plaats heeft van 30 januari tot 9 februari 2025.
Link
The Tree of Authenticity speelt zich af in het hart van het Congolese regenwoud waar zich ooit een bloeiend onderzoekscentrum in verband met tropische landbouw bevond. De ruïnes van het aan de Congo rivier gelegen Yangambi INERA centrum vormen nu een link tussen een koloniaal verleden en de hedendaagse klimaatverandering. Het bestaat uit een mengeling van jungle en vervallen ruïnes waar vragen over kennis in ronddwalen en de toegang er naartoe uitblijft. De film vertelt over het stigma van het ecologische verval dat begon ten tijde van de kolonisatie. Dat gebeurt door middel van de stemmen van twee iconische wetenschappers, Paul Panda Farnana en Abiron Beirnaert die tussen 1910 en 1950 in Yangambi werkten.
Hun verhalen omvatten zowel de erfenis van de koloniale moderniteit als de oorsprong van de hedendaagse klimaatonrechtvaardigheid. Teksten bij de film komen onder meer van producer Ellen Meiresonne en schrijver David Van Reybrouck.
Beeldend kunstenaar en fotograaf Sammy Baloji woont en werkt afwisselend in Brussel en in zijn geboortestad Lubumbashi. In zijn veelvuldig tentoongesteld werk onderzoekt hij het culturele erfgoed van de regio Katanga maar bevraagt ook de gevolgen van de Belgische kolonisatie. Hij draaide eerder Rumba Rules – New Genealogies, een indringende documentaire over de muziekscene in Kinshasa.
De prestigieuze Tiger-competitie van het IFFR eert het innovatieve en avontuurlijke werk van veelbelovende filmmakers van over de hele wereld. De nadruk ligt op vernieuwende films die grenzen verleggen en nieuwe stemmen aanbrengen.
Overbruggen
De Big Screen-competitie toont vooral films die de kloof tussen arthouse en een breder publiek overbruggen. De daar geselecteerde Soft Leaves is het speelfilmdebuut van de Belgisch-Japanse Miwako Van Weyenberg. Ze schreef ook het scenario over de elfjarige Yuna die een innige band heeft met haar vader Julien die ook haar coach is bij het hoogspringen. Wanneer haar vader ten val komt en in een coma belandt, staat ze er samen met haar oudere broer helemaal alleen voor. Daarom komt haar Japanse moeder samen met haar halfzusje over naar België om voor hen te zorgen. Maar ook dan blijven de spanningen niet uit. Soft Leaves is een zeer persoonlijke film over een jong meisje dat op zoek is naar erkenning en naar haar identiteit. De rol van Yuna wordt vertolkt door nieuwkomer Lill Berteloot en Geert Van Rampelberg neemt de vaderrol voor zijn rekening. In Rotterdam beleeft de film zijn wereldpremière. Het is een productie van Antonino Lombardo voor Prime Time in coproductie met Stenola Productions.
In Rotterdam zijn ook nog twee Vlaamse coproducties geselecteerd: de kortfilm BAN🤍ITS van Omar Chowdhury en de langspeelfilm De Idylle van Aaron Rookus die ook in de Big Screen-competitie wordt vertoond.
Berlinale
Het speelfilmdebuut van Maja-Ajmia Zellama, Têtes Brulées, zal zijn wereldpremière beleven in de Generation 14plus jeugdfilmcompetitie op het Internationaal Film Festival van Berlijn dat plaats heeft van 13 tot 23 februari 2025. In de coming-of-agefilm Têtes Brulées houdt de 12-jarige Eya van rap en dans en koestert ze de hechte band die ze heeft met haar 23-jarige oudere broer Younès. Ze bewondert hem en brengt haar dagen door met hem en zijn vrienden.
Younès komt echter op een tragische en ietwat verdachte manier om het leven en Eya moet de intense en streng geritualiseerde rouwperiode zien te overleven. Met de hulp van haar eigen creativiteit, haar veerkracht en de steun van Younès’ vrienden moet ze haar weg vinden om de nieuwe realiteit te aanvaarden.
Kracht
Maja-Ajmia Zellama studeerde af aan Luca School of Arts en wil met haar film tonen hoe “men in een Maghrebiaanse gemeenschap omgaat met verlies. Iedereen helpt iedereen om de pijn van de familie te verlichten. Maar meer nog dan over verlies gaat de film over de kracht die men terugvindt na tragiek. Ze kijkt ook hoe de mannen rondom Eya omgaan met haar lijden. Zij mogen niet altijd hun gevoelens laten zien”. De vertolkers in haar film zijn veelal niet-professionelen.
In de Berlinale Specials-sectie wordt de Duits-Belgisch-Poolse film Köln 75 van Ido Fluk vertoond. Daarin wordt het waar gebeurde verhaal verteld van Vera Brandes. Zij was een icoon van de Keulse muziekscene in de jaren 70 en zette alles op het spel om het grootste soloconcert in de filmgeschiedenis te organiseren: het legendarische concert van Keith Jarreth in Keulen. Dries Phlypo is voor Lemming Film Belgium de Vlaamse partner.
Sundance
Op het Sundance Film Festival dat plaats heeft van 23 januari tot 2 februari 2025 wordt de korte fictiefilm UPPER van Lennert Madou vertoond. Deze RITCS-masterfilm werd in wereldpremière vertoond op de 51ste editie van Film Fest Gent waar hij deel uitmaakte van de studentenkortfilmcompetitie. In UPPER trekken een jongen en een meisje doorheen een dor en indrukwekkend landschap, ze proberen steeds hoger te geraken en willen uiteindelijk de aangekondigde komeet die langs de aarde zal scheren niet missen. Een intrigerende kortfilm gekenmerkt door een levendige beeldwisseling, van intiem tot groots.
Bij de uitreiking van de VAF Wildcards 2024 kreeg UPPER een Booster Card. Nu wordt hij in Salt Lake City vertoond op een van de meest toonaangevende onafhankelijke filmfestivals ter wereld.