Vlaamse films lokken 2,2 miljoen bezoekers

386590
Nieuws 03 apr 2019
Vlaamse filmproducties en coproducties lokten in 2018 meer dan 2,2 miljoen bezoekers naar de bioscopen, een stijging van 38 procent ten opzichte van 2017. De Vlaamse tv-omroepen programmeerden 94 Vlaamse speelfilms en 21 door het VAF gesteunde reeksen. Dat blijkt uit het jaarverslag 2018 van het Vlaams Audiovisueel Fonds dat in het Huis van de Vlaamse Film werd voorgesteld.

Internationaal gezien was 2018 het jaar van het veelvuldig bekroonde ‘Girl’ van Lukas Dhont en voor het VAF zelf was 2018 volgens directeur-intendant Erwin Provoost een jaar van nieuwkomers en nieuwigheden. Er kwam onder meer een nieuwe subsidielijn voor niet-lineaire producties het zogenaamde InnovatieLab en dit jaar komt er een pitchcomité voor Vlaamse speelfilms. Kwestie van al in een vroeg stadium te selecteren en aan kwaliteitsbewaking te doen. Dankzij de nieuwe beheersovereenkomsten krijgt het VAF-Mediafonds twee miljoen extra terwijl het Gamefonds niet alleen een voltijdse gamecoördinator krijgt maar ook een miljoen euro extra. Het Filmfonds blijft status quo en onderhuids wordt meer dan eens aangestipt dat zoiets aandacht vraagt en zorgwekkend is. Als het VAF-budget onveranderd blijft is er immers op korte termijn alleen nog maar voldoende geld om zeven fictiefilmprojecten te steunen, waaronder één kinder-of jeugdfilm. Voor lange Vlaamse animatiefilms gaat het zelfs om één film om de twee jaar.

Pieken en dalen

Nu al is het aantal releases relatief laag en daardoor vertoont het aantal Vlaamse filmbezoekers sterke pieken en dalen. Bij de 2,2 miljoen bezoekers van 2018 hoort een overloop van 20 procent uit 2017. De kampioenen van 2018 zijn ‘Patser’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah met 366.113 bezoekers, ‘Niet schieten’ van Stijn Coninx met 356.166 bezoekers in 2018 (inmiddels staat de teller op 1 maart van dit jaar op 401.136), ‘Girl’ van Lukas Dhont met 248.003 bezoekers in 2018 en op 1 maart 2019 uitgegroeid tot 276.731. De best bezochte documentaire was ‘Hoop doet leven’ over Will Tura met 22.922 kijkers gevolgd door ‘Rabot’ met 12.596 toeschouwers. De animatiefilm ‘Rikkie de ooievaar’ klokte af op 47.104 bezoekers.

Kampioenen

De best bekeken Vlaamse speelfilm op televisie was de door Screen Flanders gesteunde ‘FC De Kampioenen 2: Jubilee General’ met ongeveer 1,2 miljoen kijkers gevolgd door Robbe De Herts ‘De Witte van Sichem’ uit 1980 met iets meer dan achthonderdduizend kijkers. ‘Koko Flanel’ uit 1990 komt op de derde plaats met bijna zeshonderdzeventigduizend kijkers. De best bekeken documentaire op televisie was ‘We Will Remember Them’ met 167.462 kijkers. Bij de door het VAF gesteunde fictiereeksen haalde ‘Salamander 2’ 691.153 kijkers, ‘De infiltrant’ 678.759 kijkers en ‘Gevoel voor tumor’ 553.714 kijkers. ‘FC De Kampioenen 3: Kampioenen Forever’ was zowel bij Proximus als bij Telenet de meest opgevraagde Vlaamse speelfilm via VOD. ‘Patser’, ‘De buurtpolitie: De Tunnel’, ‘Het tweede gelaat’, ‘K3 Love Cruise’ en ‘Le Fidèle’ deden het ook goed via VOD.

Reeksen

Terwijl ‘Girl’ het prestigieuze en gelauwerde uithangbord werd van de Vlaamse filmproductie beleefden onze Vlaamse reeksen internationaal een definitieve doorbraak. ‘De Dag’ en ‘Undercover’ werden in de Canneséries vertoond en een onverdachte bron als de Britse krant The Guardian had het over Belgian drama als de nieuwe Scandi-noir. Andere media vielen de krant bij en dat trok de aandacht van producenten en financiers die nu soms zelf initiatief nemen en bereid zijn tot coproduceren. Vandaar dat het VAF nog meer inzet op de scenario ontwikkeling en production value om het succes van de reeksen te verduurzamen.

Games

Voor de leek gebeurde de internationale doorbraak van het al sedert 2012 bestaande Gamefonds wat in de luwte maar de Vlaamse games deden het goed op de gamebeurzen. ‘The Almost Gone’ werd zelfs uitgeroepen tot Most Innovative Game op Casual Connect Europe. Het optrekken van twee naar drie deadlines voor de aanvragen zorgde voor een boost aan ingediende projecten. Er werd steun toegekend aan zeven entertainment games, één artistiek game en twee serious games (inclusief onderwijsgames).

Prijzen

Met vijf selecties kleurde Cannes vorig jaar een beetje Vlaams. Dat was slechts een selectie uit de 71 Vlaamse films of coproducties die in totaal 104 keer werden geselecteerd voor de 40 meest belangrijke internationale film- en televisiefestivals. Daar werden wereldwijd bijna driehonderd prijzen uitgereikt aan Vlaamse (co)producties.

En nog wat cijfers...Er waren 406 steunaanvragen bij het VAF-Filmfonds en 60 bij het Mediafonds. Met 84 aanvragen voor scenariosteun voor lange fictiefilms bereikte men een record. Tijdens 45 commissievergaderingen werden 223 aanvragen voor creatiesteun goedgekeurd voor een totaalbedrag van bijna 17,4 miljoen euro. Daarvan ging 9,6 miljoen naar negen majoritaire Vlaamse speelfilms waaronder één kinder- en jeugdfilm. Acht majoritaire Vlaamse korte fictiefilms, zeven documentaires, zes korte animatiefilm, vier FilmLab projecten en twee InnovatieLab projecten kregen eveneens productiesteun. Binnen het Mediafonds kregen vier fictiereeksen, twee documentairereeksen en één animatiereeks in totaal voor bijna 6,4 miljoen euro creatiesteun.

Economisch

Het economisch fonds Screen Flanders investeerde in diverse prestigeprojecten voor een totaal van 3,83 miljoen euro. Van de 34 ingediende dossiers werden er 21 goedgekeurd. Het gaat om audiovisuele producties die een deel van hun budget investeren in het Vlaamse gewest. Een voorbeeld daarvan is ‘Kursk’ van Thomas Vinterberg en met Matthias Schoenaerts in een hoofdrol. Iedere door Screen Flanders geïnvesteerde euro bracht gemiddeld 8,03 euro op voor het Vlaamse Gewest. Screen Flanders waarschuwt dit jaar voor de toegenomen concurrentie en de gevolgen van de Brexit.

Promotie

De werking van het VAF beperkt zich uiteraard niet tot het toekennen van subsidies aan films, audiovisuele producties en aan festivals. Communicatie en promotie is de taak van Flanders Image en die organiseerde vorig jaar 16 visiedagen voor internationale festivalcuratoren. Onder andere voor de Berlinale, Toronto, BFI London Film Festival, San Sebastian en Sundance. Vlaamse film en tv-makers kunnen op de steun van Flanders Image rekenen als ze in het buitenland promotie maakten voor hun films. Het door Film Fest Gent gehost CONNeXT bracht een kleine honderd festivalcuratoren, sales agents en aankopers naar Gent waar ze de nieuwe creaties ontdekten. Op het professioneel streamingsplatform screener.be werden vorig jaar meer dan 430 Vlaamse films en tv-reeksen bekeken.

Groeien en bloeien

Omdat filmcultuur enkel kan bloeien en groeien op een ondergrond van filmgeletterdheid en culturele belangstelling volgt en helpt het VAF de culturele vertoners zoals de arthouses en de culturele centra. Via de FilmClub stimuleert het VAF in samenwerking met JEF de filmcultuur in de scholen. De deelnemende scholen krijgen wekelijks een kwalitatief filmaanbod voor kinderen en jongeren waar ze buiten de schooluren aan kunnen deelnemen. De FilmClubs zijn pas opgestart en 36 scholen stapten al mee in het project dat in Engeland met elfduizend clubs een gigantisch succes is.

Op het VAF was en is er ook veel aandacht voor zogenaamde kruisbestuiving. Op de in Gent gehouden Cartoon Digital werden de Vlaamse animatie- en gamesector samengebracht om te kijken hoe ze elkaar kunnen versterken. Events over Netflix en een reflectiedag over het publiek van Vlaamse films en audiovisuele creaties hielden de filmvlam brandend.

Tags

VAF