Vlaamse films op IDFA
De Luminous-sectie van IDFA presenteert 23 titels die volgens het festival "graven in onze diepe emotionele werelden en waarheden van binnenuit delen". Het levert een breed scala aan stijlen en formalistische benaderingen op, van observerend tot persoonlijk en experimenteel.
Mathijs Poppes debuutfilm The Jacket ging in wereldpremière op de voorbije editie van Film Fest Gent en kon rekenen op heel wat bijval van de festivalbezoeker. De film eindigde op een gedeelde tweede plaats bij de publieksprijs.
In The Jacket schetst Mathijs Poppe een portret van Jamal Hindawi, een Palestijnse man die met zijn familie in ballingschap leeft in het vluchtelingenkamp van Shatila in Beiroet. Samen met zijn vrienden maakt hij politiek theater met de diepe verbondenheid met hun thuisland Palestina als thema. Daarnaast komt hun situatie als vluchtelingen in hun geboorteland Libanon aan bod. Wanneer Jamal een reis onderneemt om een verloren theater-rekwisiet terug te vinden, ziet hij hoe de opeenvolgende politieke en economische crises een hele regio en haar bevolking hebben ontwricht.
Fijnzinnig
Mathijs Poppe bespeelt de grenzen van documentaire en speelfilm in zijn mooi opgebouwde debuut. De dialogen klinken eenvoudig maar er zit een hele wereld achter. De film is fijnzinnig geobserveerd en raak weergegeven. Je leert er een stukje Libanon door kennen. Als geheel is het een warm-menselijke film met een ontroerend mooi gesprek tussen vader en dochter als slotakkoord. De productie is van Elisa Heene voor Mirage Films in coproductie met het Franse Fulgurance, het Nederlandse Family Affair Films en het Libanese Placeless Films. The Jacket wordt op 12 maart 2025 verwacht in de Belgische zalen.
Yalla, Baba!
In Yalla, Baba! onderneemt de Libanese regisseur Angie Obeid een roadtrip met haar vader Mansour om zijn reis van België naar Libanon van 42 jaar geleden te herbeleven. Ze probeert zijn beslissingen van toen te begrijpen op een moment dat hij haar leeftijd had. De 4000 km lange reisweg ziet er wel helemaal anders uit dan in 1980. Grenzen en regimes verdwenen of kwamen erbij. Oorlogen ontstonden of eindigden. De film verkent de uitdagingen en mogelijkheden die zich stellen bij het navigeren van de grenzen tussen traditie en moderniteit, familie en individualiteit, thuis en de rest van de wereld. Angie Obeid schreef ook het scenario van haar film en produceerde hem samen met o.a. Bart Van Langendonck van Savage Film.
Coproducties
Naast de vermelde producties zijn er nog twee coproducties met Vlaanderen geselecteerd voor IDFA. De onzichtbaren van Martijn Blekendaal is geselecteerd voor de competitie voor Youth Documentary en gaat daar in wereldpremière. Het Antwerpse productiehuis Associate Productions is de Vlaamse partner in deze coproductie. Auguste Orts is de Vlaamse coproducent bij Rising Up At Night (Tongo Saa) van Nelson Makengo en maakt deel uit van het Best of Bests programma waar de meest opmerkelijke internationale festivalfilms van het afgelopen jaar worden vertoond.
Naast een documentairefestival voor het grote publiek is IDFA ook een belangrijke afspraak voor de internationale professionele documentaire sector met onder andere de coproductie- en financieringsmarkt IDFA Forum. Daar horen The Apologist van Kristof Bilsen en The Time of a Moment van Kate Voet bij.
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.