- ...
- home
- nieuws
- vrouw in ...
Vrouw in nood bijt van zich af in 'Beast'
Met de psychologische thriller 'Beast' levert de Britse scenarist-regisseur Michael Pierce een zeer indrukwekkende debuutfilm af die gedragen wordt door een al even buitengewone vertolking van Jessie Buckley. Als beiden verder gaan op dit elan, staat hen een briljante carrière te wachten.
Prins of boze wolf
'Beast' is vooreerst een zeer sterk, gelaagd en genuanceerd vrouwenportret. Buckley speelt Moll, een jonge vrouw die opgezadeld zit met een vervelende, gevoelloze familie in een besloten gemeenschap op een klein eiland. Uitgerekend de avond van haar verjaardagsfeest stormt ze rusteloos het huis uit en ontmoet ze, na een nachtje stappen, de spreekwoordelijke mysterieuze man die even haar reddende engel is als een onbekende kerel haar aanrandt. Haar redder, Pascal (Johnny Flynn) is ruw, atletisch én gevaarlijk. Hoe gevaarlijk, daar put de film zijn spanning uit. En als ook blijkt dat een serial killer de streek onveilig maakt, begint ook Moll te twijfelen aan de ware aard van haar kersverse minnaar.
Ondanks de realistische setting, is dit ook een modern sprookje met alle archetypische elementen die daarbij horen. De titel ‘Beast’ wijst al in deze richting en het lijkt me weinig waarschijnlijk dat Pierce 'The Uses of Enchantment' van Bruno Bettelheim niet heeft verorberd. En ook D.H. Lawrence komt om het hoekje kijken. Tot zijn essentie herleid is dit het verhaal van een schijnbaar naïeve jonge vrouw die in het bos een man ontmoet van wie ze niet goed weet of hij nu de charmante prins of de boze wolf is. Ook is Beast een postmoderne lezing van het aloude ‘jonkvrouw in nood’ motief dat vaak in gotische romances opduikt, zoals in 'The Lodger' (1926), 'Suspicion' (1941) en 'Marnie' (1964) van Alfred Hitchcock en 'Gaslight' (1944) van George Cukor.
Vrouwelijke iconen
Michael Pierce geeft aan het aloude recept een feministische draai, waarbij de vrouw in een draaikolk terechtkomt van erotische spanning, paranoïa en psychologische huiver, maar toch ook geen lijdzame figuur blijft en zelf haar lot in handen neemt. Flynn weet heel doeltreffend aan zijn charisma een dreigende ondertoon te geven, maar het is Buckley die de show steelt en ervoor zorgt dat we als toeschouwer volledig meegaan in haar hunkering naar liefde en avontuur, die zo groot is dat ze bereid is haar geliefde te vergeven dat hij ook een moordenaar is. Maar die ook haar bedeesdheid, schuldgevoel en schaamte overwint, zodat ze zelf ook tot agressie kan overgaan. Ze komt volledig tegemoet aan de ambitie van Pierce om ‘een vrouwelijk personage te creëren dat even complex is als sommige van de iconische antihelden van het witte doek.’
Het feit dat de film zich afspeelt op een eiland (Jersey, waar de regisseur opgroeide) geeft aan de film een extra dimensie van onontkoombaarheid en isolement. Het is alsof personages die zo uit een op Farö spelende Ingmar Bergman-film gestapt komen, hals over kop in een dubbelzinnige psychotische thriller belanden.
‘Beast' is op dinsdag 19 juni te zien tijdens Film Fest Gent On Tour in Studio Skoop (Gent), Cinema Lumière (Brugge), Cinema Cartoon's (Antwerpen), The Roxy Theatre (Koersel), Studio Geel, Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), CC Strombeek, Flagey (Brussel, Studio 5), CC Ter Dilft (Bornem) en CC Jan Tervaert (Hamme). Tickets zijn verkrijgbaar bij de deelnemende locaties.