Vrouwelijke regisseurs kapen VAF Wildcards
Alle Wildcards samen zijn goed voor 310.000 euro en zijn zo de grootste filmprijzen van het land. Ze worden al sinds 2005 toegekend en zijn op korte tijd een begrip geworden. Dit jaar waren er niet minder dan 90 inzendingen. De winnaars werden bekend gemaakt op de slotavond van het Kortfilmfestival van Leuven.
De laureates van de FilmLab Wildcard studeerden allebei af van het KASK. In haar ‘Remote’ levert Eva Giolo een suggestief portret af van een tedere vriendschap op het Ierse platteland. Haar filmritme is meditatief en ze werkt graag met lang aangehouden shots. Alles is gekaderd binnen een pracht van een natuurdecor. Twee twaalfjarige jongens, Paco en Raoul, zijn de hoofdpersonages in ‘Hollow Hours’ waarmee Camille Picquot de tweede Lab Wildcard wint. In dit dubbelportret blijft de grens vaag tussen realiteit en fictie en de film bevraagt onder meer de betekenis van vrijheid en marginaliteit. Een FilmLab Wildcard is goed voor 25.000 euro.
Alle Wildcards samen zijn goed voor 310.000 euro en zijn zo de grootste filmprijzen van het land.
Juanita Onzaga studeerde af aan het LUCA met de documentaire ‘The Jungle Knows You Better Than You’ waarin ze haar broer filmt aan wie ze een brief schrijft in verband met het mysterieuze overlijden van haar vader. De zoektocht naar antwoorden zal hen tot in de Columbiaanse jungle brengen. Ook de jonge Ophelia/Elektra uit ‘Die Ruïnen von Europa’ maakt een donkere trip doorheen de hedendaagse geschiedenis. Ira A. Goryainova, studente aan het RITCS, brengt die tocht in beeld. Een Wildcard voor documentaire bedraagt 40.000 euro.
De laureate voor de animatie Wildcard studeerde aan het RITCS en kreeg haar prijs voor ‘Kastaars’. In deze kortfilm toont Jasmine Elsen hoe bewoners van een flatgebouw zich zo goed en zo kwaad mogelijk afschermen van de buitenwereld. Tot een kip voor heel wat herrie zorgt. Een inventieve animatiefilm, bevolkt door een bont allegaartje aan personages, soms letterlijk en figuurlijk zwart van toon en vol knappe overgangen. De waarde van Elsens Wildcard bedraagt 60.000 euro.
Mannen slepen de Wildcards voor fictie in de wacht. Net zoals in ‘Kastaars’ speelt een kip geen onbelangrijke rol in het KASK- afstudeerproject van Abel Vos. De kip gaat zelfs met de filmtitel lopen van dit nogal absurd familieportret. In de openingsscène schreeuwt en slaat een tienjarig meisje wild om zich heen. Volgens de synopsis gedraagt ze zich vreemd om een reactie uit te lokken bij haar afwezige ouders. Hoe de relaties precies in mekaar steken is niet altijd duidelijk maar dat het gezin disfunctioneel is, lijkt zonneklaar. ‘Kip’ heeft een eigen toon en de regisseur heeft ook veel aandacht voor het huiselijk decor waarin de familie leeft.
Een in een vuilbak weggesmeten telefoon vormt in ‘Yibril’ een bindmiddel tussen Gabriel, een Spaanse straatartiest, en Hala, een Syrische vluchtelinge die vastgehouden wordt door mensensmokkelaars. Ze sluiten haar in Brussel op omdat ze een verdere overtocht niet kan betalen. Ze heeft slechts een vaag idee waar ze opgesloten zit en geeft Gabriel zo goed en zo kwaad mogelijk aanwijzingen over haar verblijfplaats. Inmiddels probeert hijzelf uit de handen van de politie te blijven. Jose Daniel Granados Carranza studeerde aan het RITCS en over een paar onhandigheden kijk je heen dankzij de fantastische prestatie van Ikram Aoulad als Hala. Waar ze in de tv-serie ‘De 16’ grotendeels ‘zichzelf’ bleef, wordt ze in ‘Ybril’ helemaal Hala. Ze trekt de film naar zich toe. De twee fictie Wildcards zijn elk 60.000 euro waard.
Met hun Wildcards kunnen de laureaten van dit jaar in de voetsporen treden van onder andere Adil El Arbi en Bilall Fallah, Nathalie Teirlinck, Gust Van den Berghe, Karen Vazquez en vele anderen.