Winnaars VAF Wildcards 2024
Naast de vijf door vrouwen gewonnen VAF Wildcards werden op het Kortfilmfestival Leuven voor het eerst ook vijf Booster Cards uitgedeeld. Aan een Booster Card is in tegenstelling tot een Wildcard geen geldprijs verbonden. Met een bedrag van 206.000 euro vormen de Wildcards, die eindwerken van Vlaamse filmscholen bekronen, de grootste filmprijzen van het land. Met hun prijs, 60.000 euro voor fictie en animatie en 40.000 euro voor filmlab en documentaire, kunnen de winnaars hun eerste buitenschoolse film draaien en daarbij naast de financiële steun van het VAF een beroep doen op een VAF coach.
De winnaars van de Wildcards 2024 zijn Jasmine Issa voor tussen oud en nieuw / entre deux (fictie), Marie-Hélène Van Thuyne voor JUDY 1964 (animatie), Florence Boone voor Tijgerstrepen (documentaire), Anaïs Kabore voor Touch Me With Your Eyes (Filmlab), Manon Poelman voor Zacht (scenario). Dit jaar werden 54 masterfilms van Vlaamse filmscholen of kunsthogescholen ingediend voor de Wildcardcompetitie van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Daarvan waren er 19 fictieprojecten, 11 documentaires, 16 animatiefilms en 8 single-screen-werken voor de filmlab-categorie. Voor de sinds 2020 bestaande Wildcard scenario werden 4 projecten ingediend.
Fictie
In haar masterfilm van LUCA School of Arts tussen oud en nieuw / entre deux zit Jasmine Issa met haar camera twee kinderen, Amir en Amira, bijna letterlijk op de huid terwijl ze samen gerief zoeken waarmee ze kunnen spelen. Samen met hun moeder verblijven ze in een vluchthuis maar zijn van plan om hun dansje voor oudejaarsavond daar toch te brengen. Samen willen ze ook naar het vuurwerk kijken terwijl een andere bewoner maar gaat slapen.
Eerder draaide Jasmine Issa al de korte documentaire Bij elkaar waar ze samen met haar broer spreekt over hun verblijf in een vluchthuis. In haar rapport schrijft de jury dat “de winnaar haar oprecht wist te raken en te ontroeren. Als kijker word je van in het begin op een liefdevolle manier in het verhaal meegezogen. Jasmine Issa houdt het klein en eenvoudig, maar weet heel precies tot een essentie te komen waar alle details belangrijk zijn. De jury kijkt enorm uit naar wat Jasmine ons in de toekomst nog zal brengen”.
Booster Card
Omdat enkele inzendingen voor de Wildcard Fictie bijzonder opvielen, besloot de jury om nog twee Booster Cards toe te kennen. Aan een Booster Card is geen geldprijs verbonden maar wel voordelen als mediatraining, workshops en een advies- en coaching traject bij het VAF. De twee winnaars Upper van Lennert Madou en The World is My Idea van Alexander Wolfgang Smadja maakten deel uit van de jongste studentenkortfilmcompetitie op Film Fest Gent. Smadja won er zelfs de publieksprijs. In Upper gedraaid aan het RITCS, willen een jongen en een meisje het voorbijkomen van een komeet niet missen en proberen in diverse landschappen steeds hoger te klimmen. Volgens de jury slaagt Lennert Madou erin “om op een originele manier een esthetische metafoor krachtig neer te zetten. Er zit zowel een poëtische subtiliteit, als veel durf in deze visueel prachtige kortfilm. Lennert gaat zeker en vast een beloftevolle carrière tegemoet”.
Eigenzinnig
De jury was ook sterk onder de indruk van de eigenzinnige kortfilm van Alexander Wolfgang Smadja waarin Rocco in een existentiële crisis geraakt wanneer haar demonische dubbelganger opduikt in het restaurant waar ze werkt. "Smadja creëert een eigen stijl en universum. De film heeft een grote visuele impact en bevat een mooie, subtiele boodschap. De maker heeft veel potentieel en talent."
De jury voor de Wildcard Fictie bestond uit Gudrun Burie, Gilles De Schrijver, Hyun Lories, Abigail Abraham en Ward Geerts.
Animatie
De VAF Wildcard Animatie gaat naar JUDY1964 van Marie Hélène Van Thuyne, een masterfilm van het RITCS. De jonge Judy houdt van spelletjes en raakt in de ban van een reclamefilmpje voor een nieuw speelgoedpistool waarvan de werking haarfijn wordt uitgelegd. Wanneer de regie wegzoomt van het tv-scherm komt een echt wapen in beeld en maakt de speelse fantasie plaats voor bloedige realiteit. De jury was “diep onder de indruk van de sets, de audio, de belichting, het camerawerk en het professioneel niveau van deze kortfilm. Als kijker voel je goed de sfeer en achterliggende, maatschappijkritische blik van de maker”.
Bokaal
Volgens de jury is de animatiefilm Canned van Hasse Van Overbeke “een conceptueel sterke en goede film die het animatiemedium ten volle benut. Het resultaat is een smaakvol en persoonlijk verhaal, vol mooie animatie en poëtische keuzes. De maker bezit duidelijk de capaciteiten om een complete en emotionele film te brengen”. Sam, het hoofdpersonage in Canned, wordt gepest en lijdt aan anorexia. Het liefst wil hij zich afschermen van de wereld en door een toeval lukt hem dat met een visbokaal. Een metaforische film met uit klei bestaande personages.
Aischa Madu, Tom Van Gestel en Karolien Raeymaekers waren de juryleden voor de VAF Wildcard Animatie.
Documentaire
Wie in de studentenkortfilmcompetitie op Film Fest Gent Tijgerstrepen van Florence Boone zag, maakte al kennis met de winnaar van de VAF Wildcard voor documentaire. In de winnende film volgen we Bettina die doorheen verschillende landschappen wandelt en terugdenkt aan de tijd waarin ze zichzelf verwondingen toebracht. Die strepen leiden haar naar een zoektocht naar een Tasmaanse tijger. Naar het einde van de film toe komt het tot een dialoog tussen Bettina en de maker. Een beeldrijk filmisch verhaal waarin Florence Boone volgens de jury “een grote diversiteit en een oprechte interesse in mensen toont. De film getuigt van een sterke cinematografische aanpak en slaagt erin om de leefwereld van het personage helemaal over te brengen naar het publiek”.
Turnhout
Zowel de winnaar van de Wildcard als de Booster Card Nooit Rust van Céline Schauvliege komt uit het RITCS. In haar masterproef volgt Schauvliege Mike en Jill die als daklozen iedere nacht opvang proberen te vinden. Ze kloppen onder meer aan bij het OCMW van Turnhout maar vangen er bot omdat ze beiden geen band hebben met de stad. Slagen ze erin om er zes maanden te verblijven dan kunnen ze hulp krijgen. Een documentaire over schrijnende Kafkaiaanse toestanden in onze omgeving. Volgens de jury een film “die lang blijft nazinderen waarin Céline Schauvliege een duidelijk verhaal vertelt en van diepe empathie getuigt”.
De jury bestond uit Olga Lucornicova, Nina Landau en Frank Moens.
Filmlab
Na een dialoog op een zwart scherm daalt Anaïs Kabore met haar camera uit de witte wolken neer en belandt via een tocht over Gentse daken bij een rustbank in een park. Een jonge vrouw is er zichtbaar aan het genieten en even later zien we haar op een feestje. Daar ontmoet ze een andere vrouw en het klikt bijzonder goed tussen beiden. Ze belanden in bed maar op een bepaald moment gaat de intimiteit toch blijkbaar voor iemand te ver. Hoe moet of hoe gaat het verder? Dat vertelt Anaïs Kabore in haar intrigerend KASK-afstudeerproject Touch Me With Your Eyes dat nu goed is voor de VAF Wildcard Filmlab 2024. Volgens de jury brengt de film “op een heel sterke manier intimiteit die het lichamelijke overstijgt. Kabore toont lef en combineert sterke beelden, een mooie productie, een goede casting en een frisse visie. Een film die helemaal klopt”.
Na het zien van de eveneens uit het KASK afkomstige sleeping sun rise van Sofie Roelants was de jury nieuwsgierig naar meer en gaf de film een Booster Card. Ze “apprecieerde de poëtische traagheid van de film, de kleurveranderingen en choreografie die bijna aanvoelen als schilderen”. Daarnaast was er lof voor “het zelfvertrouwen en de moed van Sofie en het prachtige werk met geluid”.
De jury voor de VAF Wildcard Filmlab bestond uit Latima-Zohra Ait El Maäti, Christina Stulberger en Hicham Khalidi.
Scenario
Kevin Meul, Emma Lesuis en Ilse Joye beoordeelden vier scenario’s en gaven hun VAF Wildcard Scenario ter waarde van 6.000 euro aan Manon Poelman voor Zacht (RITCS). In Zacht verblijven de elfjarige, angstige Kamiel en zijn tomboy zusje Rune bij familie aan zee. Na een luizenuitbraak worden de haren van de kinderen afgeschoren en voldoen Kamiel en zijn zusje niet meer aan de verwachtingen van wat een jongen of een meisje moet zijn. Volgens de jury gaat het om “een kwetsbaar verhaal dat zowel jongeren als volwassenen kan aanspreken. Het scenario werkt op verschillende niveaus en dompelde de jury helemaal onder in de gevoelens van de personages”.
Voetsporen
De winnaars van de VAF Wildcards treden in de voetsporen van o.a. Leonardo van Dijl, Adil El Arbi en Bilall Fallah, Gilles Coullier, Sahim Omar Kalifa, Eva Küpper, Olga Lucovnicova, Juanita Onzaga. De recent met een VAF Wildcard gedraaide De Gouden Ezel van Anne Verbeure ging in première in de International Short Film Competition op Film Fest Gent en wordt eveneens getoond op het Kortfilmfestival Leuven. Daar wordt ook de net door Olga Lucovnicova gedraaide Object 817 vertoond.
De bekroonde films kan je in Leuven nog zien op 4 december om 19:15 en op 8 december om 10 u. Nadien brengt Dalton Distribution de films van januari tot mei 2025 in de zalen. Ze staan ook op het programma van het filmfestival van Oostende en op het Brussels Short Film Festival.
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.