WSA-prijzen als opstap naar hogere podia

Jdb filmfestival 2019 37 of 51 1
Nieuws 12 feb 2020
Van genomineerde voor de World Soundtrack Discovery of the Year Award tot winnares van de Oscar voor de beste filmmuziek met tussendoor nog een Bafta plus een World Soundtrack Award, een Emmy en een Grammy. Het gaat hard de jongste maanden voor de Ijslandse componiste en celliste Hildur Guðnadóttir. En nogmaals is bewezen dat de World Soundtrack Academy oog en oor heeft voor nieuw talent.

Haar revolutionaire en innovatieve score voor de tv-serie ‘Chernobyl’ werd vorig jaar eerst op de WSA bekroond en kreeg daarna een Emmy en een Grammy. Meer dan eens bleek een bekroning op de WSA-awards zelfs een opstapje naar het hoogste Hollywoodpodium. Vandaar dat de WSA-awards in beroepskringen soms de kleine broers van de Oscars worden genoemd.

Toonzetting

Dat zal zeker gebeuren op 24 oktober in Capitole Gent waar de twintigste verjaardagseditie van de World Soundtrack Awards zal worden gevierd. Filmmuziek, later uitgebreid met sound en sounddesign, en de impact ervan op de film, behoren al decennia tot de identiteit van Film Fest Gent. Uit de vele contacten en optredens van componisten groeide twintig jaar geleden de idee om een World Soundtrack Academy op te richten, die jaarlijks prijzen zou uitreiken. Een vorm van toonzetting door vrienden en collega’s onder elkaar.

[IMG]

Met onverwachte maar prestigieuze resultaten, toen bleek dat de WSA-awards soms aanzetten bleken naar de Oscars. Eerst Gent, dan Hollywood? In enkele gevallen klopt het plaatje. Zoals toen Gustavo Santaollala in een muisstille De Bijloke zijn gitaarsolo uit ‘Brokeback Mountain’ vertolkte. Een adembenemende wereldprèmière die velen zich nog altijd herinneren. Enkele maanden later sleepte hij een Oscar in de wacht voor beste score voor die soundtrack.

Slokop

Optreden tijdens een WSA-concert betekent voor sommige componisten dat ze hun score voor het eerst live horen of zelf kunnen dirigeren. Enkele weken nadat Dario Marianelli zijn ‘Atonement’ score hier voorstelde, mocht hij voor die score een Oscar in ontvangst nemen. Alexandre Desplat kreeg in Gent een World Soundtrack Award als componist van het jaar voor de film ‘The Grand Budapest Hotel’. Wat iedereen al een tijdje zag aankomen, werd enkele maanden later bevestigd: Desplat kreeg in Hollywood voor diezelfde film zijn eerste Oscar. Voordien was hij al vier keer componist van het jaar geworden in Gent. Inmiddels won hij al twee Oscars, kreeg negen Oscarnominaties, en veroverde twee Golden Globes en drie Bafta’s.

Op de WSA bekroonde componisten verzamelden in totaal 46 Oscars. John Williams, op de eerste editie van de WSA-awards gekroond tot Film Composer of the Year, en John Barry nemen daarbij elk vijf beeldjes voor hun rekening. Het aantal Oscarnominaties overschrijdt de 120 met John Williams als absolute slokop (47) gevolgd door Elmer Bernstein, Thomas Newman, Hans Zimmer, Alexandre Desplat en Marvin Hamlisch.

Globes

Bij de Golden Globes doen de WSA-bekroonden het evenmin slecht. We tellen er 45. De Bafta’s, zijnde de Britse filmprijzen, nemen met 27 exemplaren een meer bescheiden plaats in in de prijzenkast van de WSA-winnaars. Opnieuw duikt met zeven trofeeën de naam op van John Williams op als grootverdiener.

Hemel voor de filmmuziekcomponisten

De keur aan winnaars bevat, naast de al geciteerde, nog namen als Craig Armstrong, Patrick Doyle, Elliot Goldenthal, Howard Shore, Vangelis, Alberto Iglesias, Thomas Newman, Maurice Jarre, Jóhann Jóhannsson en Gabriel Yared. En daarmee is de lijst nog lang niet exhaustief.

[IMG]

Het fijne is dat de grote meerderheid van die componisten op het podium stond van De Bijloke, Het Kuipke of Capitole Gent. “Gent is de hemel voor de filmmuziekcomponisten”, schreef het vakblad The Hollywood Reporter over de beginjaren van de WSA. Doorheen de jaren is dat zo gebleven. Maar de WSA zet niet alleen de toon, ze opende ook de poort voor navolgers. Dat zeggen wij niet, wel dat andere vakblad: Variety. De European Film Awards bekronen intussen al jaren een filmmuziekcomponist, Cannes begon eventjes met filmmuziekconcerten. Andere festivals, zoals Krakau en Aubagne, om er maar twee te noemen, positioneren zich naast Gent dat met zijn WSA straks aan zijn derde decennium begint.