Zaterdag 12 oktober: Director's Talk Paul Schrader

P185fpqm5919biag41evq1r8q1kf41
27 sep 2013
Scenarist van Scorsese's 'Taxi Driver', Paul Schrader scoort opnieuw, zij het deze keer als regisseur. Zijn nieuwste 'The Canyons' werd al enthousiast onthaald in de festivalwereld. Op 12 oktober stelt hij zijn film bij ons voor en is er mogelijkheid om nadien antwoord te krijgen op al je vragen. Paul Schrader @ Kinepolis – 12 oktober – 16u10 14u30: vertoning ‘The Canyons’ in Kinepolis 16u10: Patrick Duynslaegher (artistiek directeur Film Fest Gent) treedt in gesprek met regisseur Paul Schrader Tickets

Schrader, door filmcriticus en documentairemaker Marl Cousins omschreven als ‘American Cinema’s existentialist in chief’, is een van de meest markante persoonlijkheden van de US ‘movie brat’ generatie uit de jaren zeventig, de eerste generatie filmmakers die gevormd werd op filmscholen. Hij deed voor het eerst van zich spreken met zijn scenario’s voor Martin Scorsese’s Taxi Driver, Brian De Palma’s Obsession en Sydney Pollacks The Yakuza, maar algauw ging hij ook zelf regisseren. Schrader zat nooit om een uitdaging verlegen en pakte vaak provocerend en voor Hollywoodnormen ‘moeilijk’ materiaal aan. Wat resulteerde in een uniek, veeleisend en ambitieus oeuvre met als bekendste titels Blue Collar, American Gigolo, Cat People, Mishima, Patty Hearst, Affliction, Auto Focus. Met zijn nieuwste film, The Canyons, was het weer raak en deed Schrader andermaal de controverse hoog oplaaien.

De passage van 'The Canyons' ging niet zonder de nodige aandacht en controverse voorbij in het festivalcircuit, te meer omdat deze softerotische lowbudgetfilm overschaduwd werd door de negatieve aandacht die Lindsay Lohan, vaste klant bij afkickklinieken en roddelblaadjes, als hoofdrolspeelster naar zich toe trok. Nochtans zou het onfair zijn om 'The Canyons' daarop af te rekenen. Aan het roer staat niemand minder dan New Hollywoodveteraan Paul Schrader - scenarist van 'Taxi Driver' en 'Raging Bull' en regisseur van 'American Gigolo' en 'Auto Focus'. Die transformeerde het gelijknamige nihilistische scenario van 'American Psycho'-auteur Brett Easton Ellis in een film noir en satire op de Amerikaanse droom. Hij castte de real-life pornoster James Deen (géén spellingsfout) als de arrogante Christian, een jonge filmproducent met geld en macht, die erop kickt zijn triootjes te filmen met een smartphone. Zijn vriendin Tara (Lohan) is een ex-model dat zich gewillig laat manipuleren door Christian. Tot die laatste verneemt dat ze een affaire heeft met haar ex-vriend, die ook een rolletje speelt in zijn nieuwste B-slasherfilm. Het resultaat is een voor amper 250.000 dollar gedraaide, kinky cocktail van seks, macht en geweld waarmee ‘intellectueel’ Schrader zich opnieuw een stijlrijk observator toont van de huidige malaise en het morele verval in Hollywoodland. “The Canyons isn’t a study in character but a view of the world; it’s a masterful setting of mood”, aldus The New Yorker-recensent Richard Brody.