Zes Vlaamse documentaires op IDFA
‘Kalès’ van Laurent van Lancker is een intieme en atypische documentaire over het vluchtelingenkamp in het Noord-Franse Calais en dingt mee naar de hoofdprijs in de competitie voor middellange documentaires.
‘BOB’ van Nele Eeckhout, Siona Houthuys en Mirke Kist is een vierdelige radiodocumentaire en werd geselecteerd voor de DocLab Competition for Immersive Non-Fiction.
‘Maregrave’ van Justine Capelle en ‘Roosenberg’ van Ingel Vaikla werden geselecteerd voor de studentencompetitie. ‘Maregrave’ is een meesterlijk gefotografeerd portret van de Noordzee. De titel komt van de ‘maregraaf’, de tij-meter van Oostende en het ontbreekt Justine Capelle niet aan historisch perspectief. Oostende werd in de veertiende eeuw door een grote storm van de kaart geveegd. Een les voor het nu en de toekomst? In ‘Roosenberg’ volgt Ingel Vaikla vier oudere zusters die op het punt staan hun klooster in Waasmunster vaarwel te zeggen. Of hoe dagelijks leven en moderne architectuur op elkaar inspelen.
‘Lon’ van Nina Landau is een korte documentaire die tot stand kwam met steun van het Fonds Pascal Decroos. Ze maakt kans op een prijs in de categorie Short Documentary.
‘Imposed Piece’ van Brecht Vanhoenacker is een indrukwekkende kroniek van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool en wordt vertoond binnen het Music Documentary-luik.
‘Blue Orchids’ van Johan Grimonprez legt zoals in zijn vorige werk ‘Shadow Worlds’ de internationale wapenhandel onder de loep. Binnen de Paradocs-sectie beleeft de film zijn Europese première.
IDFA bestaat sinds 1988 en is uitgegroeid tot een van de grootste documentaire filmfestivals ter wereld. Er komen jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers en er zijn ruim 2500 internationale gasten per jaar. De dertigste editie vindt op verschillende locaties in Amsterdam plaats van 15 tot 26 november 2017.