Martine Huvenne
Martine Huvenne startte in 1984 als docente muziek binnen de opleiding animatiefilm aan het KASK bij Raoul Servais en was van bij de start betrokken bij de filmopleiding. Van 1999 tot 2016 doceerde ze eveneens aan de LUCA School of Arts. Zowel in haar onderzoek als in haar lesgeven heeft ze haar aandacht vooral gericht naar het auditieve luik binnen het creatieproces van (animatie)film en het compositorisch perspectief van de audiovisuele montage. Bij vele jonge cineasten waaronder Bas Devos, Adil El Arbi en Bilall Fallah, plantte ze een zaadje om niet alleen te kijken, maar ook te luisteren naar film. In het KASK begeleidde ze tal van masterstudenten waaronder Nathalie Teirlinck, Meikeminne Clinckspoor, Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes, Pieter Dumoulin, Nina De Vroome, Ruben Desiere, Janet Van den Brand, Lukas Dhont, Mathijs Poppe en Louisiana Mees. In 2012 promoveerde ze met een proefschrift aan de Uva, Amsterdam over de manier waarop geluid de toeschouwer ‘choreografeert’ in film. In de herfst van 2022 verschijnt het boek The Audiovisual Chord: Embodied Listening in film bij Palgrave Macmillan, een fenomenologie van luisteren en geluid in film en tevens een inleiding in de manier waarop in film ervaring overgedragen kan worden via geluid en muziek. Binnen het KASK & Conservatorium, HOGENT en Howest, startte ze in 2016 met EPAS, een postgraduaat geluid als artistieke discipline (www.epasound.org), en was ze eveneens betrokken bij de curriculumontwikkeling van InMics (een internationale master filmmuziek). Martine Huvenne was jarenlang curator van het jaarlijkse filmmuziekseminarie van Film Fest Gent.