Zoekresultaten

Wide Angle: Verloren woorden en herwonnen tijd in Un beau matin (2022) van Mia Hansen-Løve 10 okt 2022
De complexe verbintenis tussen ouders en hun kinderen vormt een geliefd motief in het filmisch oeuvre van Frans regisseur, scenarioschrijver en voormalig actrice en filmcriticus Mia Hansen-Løve (°1981). Ook in haar achtste film regisseert ze een intiem portret van intergenerationele familierelaties.
Wide Angle: Mia Hansen-Løve 10 okt 2022
Bij het overlopen van haar filmografie valt nog beter op hoe intens autobiografisch het werk is van Mia Hansen-Løve. Haar films bieden geen egocentrische of exhibitionistische inkijk op haar leven, wel tonen ze hoe intiem verbonden ze zich voelt met de thema’s, de personages en de problematieken van haar miraculeus fijnzinnige en emotioneel complexe films.
Wide Angle: Un beau matin - Geen woorden voor. 10 okt 2022
In deze tekst gaat Bart Versteirt (in samenwerking met Fantômas) dieper in op Un beau matin van Mia Hansen-Løve. Deze tekst maakt deel uit van de Wide Angle over de regisseur.
Mia Hansen-Løve komt naar Film Fest Gent voor 'Un beau matin', de FFG On Tour op 18.10 10 okt 2022
De veelgeprezen Franse regisseur Mia Hansen-Løve komt op zaterdag 22 oktober hoogstpersoonlijk haar nieuwste film Un beau matin voorstellen op Film Fest Gent aan het Gentse publiek. Enkele dagen eerder, op 18 oktober, trekt Film Fest Gent met Un beau matin naar zalen in heel Vlaanderen voor de maandelijkse FFG On Tour.
Classics FFG2022: Bong Joon-ho (‘The Host’) 11 okt 2022
Geboren uit een familie van bekende Koreaanse schrijvers (zijn grootvader aan moeders kant is de avant-garde linkse auteur Park Tae-won) studeerde Bong sociologie voor hij een opleiding volgde aan de Koreaanse Filmacademie KAFA. In de jaren ’90 regisseerde hij een aantal kortfilms, ondermeer Incoherence (1994) die op verschillende festivals te zien waren. Als scenarist werkte hij o.a. mee aan Motel Cactus van Park Ku-hyeong. In 2000 leverde hij zijn eerste speelfilm (Barking Dog Never Bites) af.
FFG2022 in beeld: dinsdag 11 oktober 11 okt 2022
Rode lopers, Q&As en evenement bij de vleet op Film Fest Gent 2022. Op deze pagina vind je de leukste foto's van elke dag.
Classics FFG2022: Hong San-soo (‘Woman is the Future of Man’) 11 okt 2022
Voor een relatief klein land van ongeveer 50 miljoen zielen heeft Zuid-Korea de laatste decennia heel wat grote regisseurs voortgebracht. Ik denk dan aan Park Chan-wook (Old Boy, Stoker), Bong Joon-ho (Memories of Murder, The Host, Snowpiercer, Parasite), Na Hong-jin (The Chaser, The Wailing) en Lee Chang-dong (Oasis, Poetry, Burning). In dit gezelschap neemt Hong Sang-soo een bijzondere positie in: anders dan Park Chan-wook , Na Hong-jin en Bong Joon-ho is hij geen genre-filmer en is hij niet geïnteresseerd in actie en/of spektakel. Zijn stijl is ook speelser en zijn thematiek veel nauwer gedefinieerd dan bij Lee Chang-dong.
Classics FFG2022: Park Chan-wook (‘Joint Security Area’) 12 okt 2022
Park Chan-wook is in gelijke mate de beroemdste en de meest beruchte Zuid-Koreaanse regisseur van zijn generatie. Hoewel zijn werk inderdaad in grote mate visceraal en extreem gewelddadig is, is het ook onrechtvaardig om zijn betekenis en sensibiliteit daartoe te beperken.
FFG2022 in beeld: woensdag 12 oktober 12 okt 2022
Rode lopers, Q&As en evenement bij de vleet op Film Fest Gent 2022. Op deze pagina vind je de leukste foto's van elke dag.
Céline Sciamma ontvangt Joseph Plateau Honorary Award, overhandigd door Lukas Dhont, op Film Fest Gent 2022 12 okt 2022
De Franse filmmaker Céline Sciamma, bekend van onder meer Portrait de la jeune fille en feu, heeft op woensdag 12 oktober op Film Fest Gent een Joseph Plateau Honorary Award ontvangen. Ze kreeg die prijs uit handen van Lukas Dhont, die één dag eerder het festival op gang trapte met Close. Beide regisseurs gingen voor de prijsuitreiking in gesprek over elkaars oeuvre.