Zoekresultaten

Classics FFG2022: Na Hong-jin ('The Chaser') 13 okt 2022
Nadat hij met een kortfilm in de prijzen viel kreeg Na de kans een low-budget film te regisseren over de echt bestaande serial killer You Young-cheol die in 2005 veroordeeld werd voor twintig moorden.
FFG2022 in beeld: donderdag 13 oktober 13 okt 2022
Rode lopers, Q&As en evenement bij de vleet op Film Fest Gent 2022. Op deze pagina vind je de leukste foto's van elke dag.
Classics FFG2022: Im Sang-soo ('The Housemaid' (2010)) 13 okt 2022
Im Sang-soo hoort tot wat de lokale media bestempelen als de ‘generatie 386.’ Het gaat hier om Zuid-Koreaanse cineasten die geboren zijn in de jaren 1960, in de jaren 1980 manifesteerden tegen de dictatuur en op hun 30ste voordeel halen uit de economische en democratische heropleving van hun land.
Classics FFG2022: Kim Ki-young ('The Housemaid' (1960)) 13 okt 2022
Samen met Shin Sang-ok en Yu Hyun-mok een van de meesters van de eerste gouden jaren van de Zuid-Koreaanse cinema en vaak ten onrechte enkel bekend van die ene invloedrijke film, The Housemaid (1960).
Classics FFG2022: Lee Chang-dong ('Burning') 14 okt 2022
Lee is geboren net na de Koreaanse oorlog waardoor het land vanaf 1953 in twee werd gesplitst. De gevolgen daarvan kruiden zijn kinderjaren. "Ik kom uit een arm milieu en groeide op onder een militaire dictatuur." In de jaren ’70 ging hij naar de universiteit waar de studenten probeerden de democratie op te leggen. Hij maakte nochtans geen deel uit van de harde kern van militanten die vochten tegen het regime van Park Chung-hee en daarvoor in de gevangenis vlogen. Hij vond zijn draai pas in de jaren ’80. "Door voor het schrijverschap te kiezen toen ik leraar was, vond ik eindelijk een middel om kritiek te geven op de ambiguïteiten en contradicties binnen de samenleving."
Classics FFG2022: Shin Su-won ('Madonna') 14 okt 2022
Het is een smet op de Koreaanse cinema dat er heel weinig vrouwelijke regisseurs aan het werk zijn en nog veel minder vrouwelijke regisseurs die ook in het buitenland enige bekendheid hebben. Een van de weinige uitzonderingen is Shin Su-won. Op haar 34e besloot ze te stoppen met haar baan als lerares om films te regisseren. Haar kortfilm Circle Line won op het filmfestival van Cannes in 2012 de Canal+prijs voor beste kortfilm. Sindsdien schreef en regisseerde ze een half dozijn lange speelfilms.
Classics FFG2022: Yeon Sang-ho ('The King of Pigs') 14 okt 2022
Yeon werd snel berucht voor zijn gedurfde animatiefilms waarin er behoorlijk gestoorde dingen te zien zijn. Zoals een manshoge haan die aan de kost komt door braadkippen te leveren, zijn zoon als voedsel verkoopt en dan blijft rondhangen tot de klant zijn gevoeg doet zodat hij de overblijfselen van zijn kind kan begraven. Of middelbare schoolkinderen die een kat dood folteren, waarna het beest terugkeert om hen als spook te tergen. Of een man die in de riolen kruipt, een dikke bloedige hap uit een levende rat eet en zich dan als een gelukkige kerel proclameert.
Young Critics Review: Blind Willow, Sleeping Woman 14 okt 2022
Tijdens de Young Critics Workshop (i.s.m. Cinea en het online filmmagazine photogénie) op Film Fest Gent schrijven vijf aspirant-filmcritici (18-26 jaar) uit België en het buitenland recensies over onze festivalfilms. De workshop verloopt volledig in het Engels, dus ook de recensies publiceren we hier in hun originele taal.
FFG2022 in beeld: vrijdag 14 oktober 14 okt 2022
Rode lopers, Q&As en evenement bij de vleet op Film Fest Gent 2022. Op deze pagina vind je de leukste foto's van elke dag.
Classics FFG2022: Yoon Jong-bin ('The Spy Gone North') 14 okt 2022
Yoon trekt zijn spoor door de Koreaanse cinema met sterke verhalen over misnoegde mannen die de strijd aangaan met de gevestigde machten.